POLA MILIJUNA ISPITANIKA

Veliko istraživanje otkrilo razumijemo li bolje sadržaj čitajući s papira ili digitalnih uređaja. Razlika je golema

Ilustrativna fotografija

 Antonio Guillem Fernandez/Panthermedia/Profimedia/Antonio Guillem Fernandez/panthermedia/profimedia
‘Nismo, naravno, protiv digitalnog čitanja. No, ravnateljice i ravnatelji škola trebali više naglašavati čitanje tiskanih materijala nego na zaslonu, posebno za mlađe čitatelje‘ tvrde istraživači

Ljudi bolje razumiju ako čitaju s papira negoli s digitalnih uređaja, zaključili su istraživači sa Sveučilišta Valencia.

Analizirali su više od dvadesetak studija o razumijevanju pročitanog, objavljenih između 2000. i 2022., u kojima je sudjelovalo gotovo 470.000 ljudi. Došli su do zaključka da ako duže vrijeme čitamo printane tekstove to može šest do osam puta poboljšati naše vještine razumijevanja nego čitamo li s digitalnim uređaja.

"Povezanost između učestalosti čitanja sa zaslona i sposobnosti razumijevanja teksta je blizu nule", komentira Ladislao Salmerón, profesor na Sveučilištu u Valenciji. To može biti zato što je "lingvistička kvaliteta digitalnih tekstova obično slabija od one u tiskanim tekstovima", dodao je. Tekst na društvenim medijima, na primjer, često je više konverzacijski i nema složenu sintaksu.

Ladislao Salmerón je dodao da je način razmišljanja čitatelja dok čitaju tekst u digitalnom obliku pojednostavljen, površniji, nego dok čitaju tiskane materijale. Čitanje na zaslonu je češće poput "skeniranja" negoli je to slučaj s čitanjem tiskanih materijala, što može značiti da se čitatelj "ne unosi u potpunosti u pripovijedanje ili ne shvaća u potpunosti složene odnose u tekstu".

image

Ilustrativna fotografija

Michael Piepgras/Panthermedia/Profimedia/Michael Piepgras/panthermedia/profimedia

Studija, objavljena u Review of Educational Research, međutim je otkrila i da se loš utjecaj koje čitanje sa zaslona ima na razumijevanje kod učenika u osnovnim školama mijenja u pozitivan kad je riječ o srednjoškolcima i studentima dodiplomskih studija.

Ladislao Salmerón misli da bi to moglo biti zato što su mala djeca manje sposobna kontrolirati distrakcije poput poruka koje dolaze dok čitaju na digitalnom uređaju.

Također su zaključili da mala djeca mogu manje naučiti složenij vokabular ako učestalo čitaju na digitalnim uređajima u kritičnom razdoblju kada prelaze s učenja čitanja na čitanje radi učenja.

Istraživači nisu protiv digitalnog čitanja, ističe Lidia Altamura, koautorica istraživanja. "Ali, radi se o tome da se, na temelju onoga što smo otkrili, čitanje na zaslonu ne isplati koliko čitanje tiskanih izdanja. Zato bi, kada preporučuju čitanje, škole i ravnateljice i ravnatelji škola trebali više naglašavati čitanje tiskanih materijala nego čitanje na zaslonu, posebno za mlađe čitatelje.", ističe Altamura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 07:22