Komunikacijski stručnjak Thomas Erikson napisao je knjigu znakovita naslova “Okruženi idiotima - razumjeti one koje je nemoguće razumjeti”.
Koncentrirajući se na poslovne odnose, ljude je, oslanjajući se još na Hipokritovu podjelu temperamenata, podijelio ljude na četiri tipa, odnosno boje - plavi (melankolik), crveni (kolerik), zeleni (flegmatik) te žuti (sangvinik) te dao savjete o tome kako se najlakše nositi s njihovim manama i okrenuti ih u svoju (a možda i obostranu) korist.
U kojoj su se mjeri vaši odnosi s drugim ljudima promijenili otkako ste počeli primjenjivati vlastite tehnike?
- Naučio sam puno bolje razumjeti sebe i vlastite poteze. Sa suprugom sam počeo razgovarati o načinu na koji razgovaramo. Strpljiviji sam s drugim ljudima jer znam da oni samo jednostavno gledaju stvari iz drugog kuta. Zapravo uopće nisu glupi. I naučio sam zašutjeti i slušati. Zašto? Jer neću naučiti ništa novo dok su mi usta otvorena. Čut ću samo stvari koje već znam.
Kako biste opisali sebe? Koji ste vi tip?
- Jedan sam od oko 15 posto ljudi koji u svojem profilu pokazuju tri boje. Puno crvene, toliko i plave, te prilično visoku ljestvicu žutoga. To me čini težim za pročitati (tako barem kaže moja supruga).
Kakve su reakcije na Vašu knjigu? Postoji li neka priča koja Vas je posebno taknula?
- Oko milijun Šveđana je pročitalo knjigu, a dobio sam više od deset tisuća mailova. Jedna gospođa mi je poslala rukom pisano pismo u kojem mi je napisala da je, nakon što je pročitala “Okruženi idiotima”, shvatila da njezin otac uopće nije bio okrutni tiranin. Jednostavno nije bio poput nje i nije mislio ništa loše. Pa ga je odlučila nazvati i sada razgovaraju jedno s drugim... nakon što nisu 30 godina. Ta me priča doista taknula.
Što mislite, koja je zapravo najveća prepreka u ljudskoj komunikaciji općenito? Je li to manjak koncentracije na ono što drugi govore, sebičnost, nespremnost na kompromis ili nešto treće?
- Mislim da je ključ to što uzimamo sebe kao početnu točku. Živimo u ekstrovertiranim vremenima, a preuzimaju nas ponašanja koncentrirana na ego. Jedan pokazatelj toga je generalno nestrpljenje, vrlo izraženo ovih dana. Uopće ne volimo čekati. Za ništa. Želimo što želimo, i to odmah.
U svojoj knjizi kažete da je ljudsko ponašanje povijesna konstanta. Vrijeme ipak utječe na nas. Što mislite, koje su specifičnosti baš ovog vremena u kojem živimo?
- Stvari se, naravno, mijenjaju. Recimo, u Švedskoj se djecu u školama uči da progovore, pokažu se, zauzmu svoje mjesto. Ekstrovertiranost je norma našeg društva. Kada sam ja išao u školu 70-ih i 80-ih, učitelji su govorili da budemo tiho i radimo zadaću jer je introvertiranost tada bila norma. Na individualnom će nivou ovo uvijek biti problem jer razlike koje opisujem kao četiri boje oduvijek postoje. Iako se s vremenom razvija tehnologija, ljudska potreba za biti viđen i poslušan će uvijek biti tu i neće se promijeniti.
Priručnik koji će vam promijeniti sliku drugih
Kako se nositi s različitim osobnostima svojih kolega
Što crveni očekuje od vas?
* “Učini što sam tražio od tebe, i to što brže - po mogućnosti još brže” - Nudi Erikson jednu od maksima crvenog tipa osobe te preporučuje da se u društvu ovakvih ljudi potrudite biti što učinkovitiji i doći do rezultata što prije.
* “Želiš li nešto, reci to!” - Uz brzinu, jasnoća je na vrhu liste prioriteta crvenih osoba.
* “Nije me ni najmanje briga što si radio na praznicima” - Crveni su fokusirani pa ne vole odstupanja od teme.
* “Bez lijenčina, molim - odmarat ćete se u grobu” - Crveni su vjerojatno najradišniji od svih tipova, a istu će osobinu itekako cijeniti i kod svojih suradnika.
* “Brz, ali često slomi vrat” - S obzirom na ponekad nepromišljen stav, crveni može sebe i kolege dovesti u nepovoljne situacije. Ponekad ga treba doslovno prisiliti da uspori, a to je najbolje učiniti objašnjavanjem koji će mu profit donijeti sporiji pristup.
Što žuti očekuje od vas?
* “Zar nije lijepo što smo ovdje zajedno?” - Riječ je o osobama koje se boje sukoba i prije svega uživaju u ugodnim vibracijama ljudi oko njih. Stoga vole puno smijeha, zabave i šala.
* “Tražio sam od nekoga da popravi taj mali detalj - ali ne sjećam se od koga” - Nije lako zadržati pažnju žutog, a u detaljima se gube vrlo lako. Stoga ih treba izbjegavati i pristupati im s velikim tvrdnjama.
* “Djeluješ zanimljiv. Zar ne želiš znati tko sam ja?” - Žutima je najbolje u gomili, a osim toga, očekuju od drugih da će jednako uživati u osjećaju pripadnosti. Vole kad se otvorite, zainteresirate za njih i ostatak svoje skupine, kad ste pristupačni.
* “Nema problema - bit će brzo obavljeno!” - Optimistični žuti teško strukturiraju i planiraju pa su skloni nedovoljnim procjenama vlastite učinkovitosti. Stoga im nekada treba na pomalo drastičan način ukazati na to kakve bi loše posljedice moglo imati njegovo nedržanje do plana.
* “Najvažnije je izgledati dobro. Uvijek” - Ego žutih, slično kao kod crvenih, nikako nije zanemariv. Vole biti u centru pažnje pa im katkad netko treba reći da bi bilo u redu da puste i druge ljude da na trenutak dođu do izražaja.
Što zeleni očekuje od vas?
* “Moram imati dobar osjećaj, inače ću imati... Prilično loš...” - Zeleni je često u brizi i strahu pa mu ne treba govoriti da se “nema čega bojati”. Treba ga motivirati da se suoči sa strahom i biti mu podrška.
* “Ništa se nije dogodilo. Dvaput” - Imaju veliku moć ignoriranja i vrlo su pasivni. Ne guštaju u iskorištavanju svake minute pa ih treba (u razumnoj granici) pustiti da odmore, isključe se i ne rade ništa.
* “Kamo zapravo idemo? Ja ne idem s vama...” - Voli znati što očekivati od situacije u kojoj se nalazi. Stoga mu ponekad treba “podvaliti” gotov plan i jednostavno mu ga smisleno prezentirati.
* “Zapravo je prije bilo bolje. Mnogo bolje” - Od njih treba očekivati da će promjene uspjeti prihvatiti tek nakon nekog vremena. Strpljivo ih uvjeravajte i pridobivajte, bez presinga.
* “Netko mora preuzeti kormilo” - Zeleni nisu vođe pa od njih ne treba tražiti rješavanje zadatka ako ga sami niste već donekle pokrenuli.
Što plavi očekuje od vas?
* “Mislio je na sve. Trebali biste i vi” - Plavi ne prihvaćaju isprike pa se pobrinite da uvijek budete maksimalno pripremljeni. Ako ste pogriješili, priznajte, ali se nemojte izgovarati.
* “Nismo ovdje da bismo se družili i zbližili” - Odreknite se svoje spontanosti, koncentrirajte se na zadatke i ne gurajte nos u njegove osobne stvari.
* “Nema potrebe za vizijama. Ostanite prizemljeni, hvala lijepa” - Plavi su kritički, sumnjičavi umovi. Ne govorite o vizijama i smanjite dojam nadahnutosti.
* “Detalji - računaju se samo činjenice” - Detalji su njima često i ključni, stoga budite precizni.
* “Rim nije izgrađen u jednome danu - treba vremena” - Brzina nije njihov cilj i ne obaziru se na pritiske takve vrste. Stoga ga je najbolje ubrzati podsjećanjem na dugoročni plan i potrebu za njegovim ispunjenjem.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....