Zagrebačko kazalište mladih, na čijem je čelu u drugom mandatu ravnateljica Snježana Abramović, sudjelovalo je prošli tjedan na Festivalu u Torunu, u Poljskoj, za potrebe kojeg je nanovo snimilo svoju hit predstavu “Hinkemann” u režiji pokojnog Igora Vuka Torbice. Festival je online, ali se predstave ne gledaju na računalima ili pametnim telefonima, nego - u kinu. O još jednom vidu online poslovanja, ovaj put s publikom u dvorani, kao i o novoj sezoni kazališta koja donosi neka iznenađenja, razgovarali smo s ravnateljicom.
Kako nam je objasnila, Kontakt festival u Torunu organizira kazalište Wilam Horzyca, a ove se godine obilježava dvadeset i peta godišnjica Festivala koji se odvija pod sloganom “Na granici”, što znači i tematsko propitivanje svih uzajamnih napora da kazališta ostanu u kontaktu i surađuju u vrijeme pandemijske izolacije.
Velika gledanost online predstava
- Kontakt je značajan festival koji je natjecateljskog karaktera i veliki je uspjeh da je ZeKaeM uvršten u program. Veliki je uspjeh kada vam selektor kaže da kontinuirano prati rad vašeg kazališta, a kao što je dobro poznato, Poljska ima jaku kazališnu tradiciju i vrlo zahtjevnu publiku. Naša je suradnja s Poljskom zaista dobro razvijena; do sada smo dva puta gostovali u na Shakespeare festivalu u Gdanjsku, zatim u Lođu na Festivalu klasika, a s Teatrom Nowy iz Varšave upravo smo završili dvogodišnje razdoblje koprodukcijskih predstava u sklopu platforme "Europski ansambl", u kojoj je još sudjelovao i Staatstheater Stuttgart, koji nas je i pozvao na ovu suradnju. ZeKaeM već godinu dana ima iskustvo proizvodnje virtualnog sadržaja stvarajući čak i neke nove formate poput art filmova, čitanja kazališnih tekstova nagrađenih Držićem, u adaptaciji i režiji Tamare Damjanović i Lovre Mrđena. S druge strane, ovo nam je drugo međunarodno online gostovanje; uz produkciju specijalne snimke izvedbe "Hinkemanna" za Kontakt festival u Poljskoj, imali smo i video streaming izvedbe predstave "Eichmann u Jeruzalemu" za MOT festival u Makedoniji. I naravno, sudjelovali smo s velikom gledanošću na 2. online festivalu Jutarnjeg lista. Osim "Hinkemanna", na Kontakt festivalu preko live streaminga gostovala je i naša koprodukcijska predstava nastala u sklopu Europskog ansambla "Enter Full Screen" u režiji Wojteka Ziemilskog, a u kojoj sudjeluju naši glumci Anđela Ramljak i Adrijan Pezdirc - rekla je ravnateljica, napominjući kako su "Hinkemann", kao i "Tit Andronik", bezvremenske, režijski i izvođački izrazito moćne predstave koje su Torbičina ostavština ZeKaeM-u, ali i našem kulturnom prostoru, tako da svakako trebaju nastaviti i svoj međunarodni život.
ZeKaem je jedno od hrvatskih kazališta koje je online teatar prihvatilo kao jedan od načina poslovanja, pa se tako neke predstave poput “Sherlocka Holmesa”, koji je bio drugi po gledanosti na II. besplatnom kazališnom festivalu Jutarnji.hr, mogu kupiti na stranicama ZeKaeM-a.
- Na našim internetskim stranicama organizirali smo ZKM na zahtjev, tako da se na taj način mogu pogledati predstave koje nisu više na repertoaru, cijena je simbolička, s obzirom na cijenu platforme koju moramo plaćati. Dakle, oko tri puta je jeftinija od cijene ulaznice za izvedbu uživo. Mislim da je to dobra praksa koja daje i teatrološku informaciju ne samo publici već i mladoj generaciji budućih kazališnih stručnjaka, s obzirom da izvedbene umjetnosti nemaju dugi rok trajanja - kaže naša sugovornica.
Poslastice u novoj sezoni
Žali pritom što neke starije predstave, bitne za povijest ZeKaeM-a, nemaju dovoljno dobru i tehnički kvalitetnu snimku da bi mogle biti u online ponudi.
U idućoj kazališnoj sezoni ZeKaeM će izvesti “Braću Karamazove” F. M. Dostojevskog u režiji Olivera Frljića.
- Oliver Frljić je bio umjetnički voditelj dvogodišnjeg projekta "Europski ansambl", koji je započeo 2019. i završio ove sezone, a u kojem smo ostvarili dvogodišnju koprodukciju sa Schauspiel Stuttgart i Teatrom Nowy u Varšavi te je sam, u sklopu tog projekta, i režirao predstavu "Imaginarna Europa". Predstava je premijerno izvedena u Schauspielu Stuttgart, gostovala u Gorki teatru u Berlinu, Teatru Nowy u Varšavi a i zagrebačka publika ju je imala prilike vidjeti u prosincu 2019. godine. Oliver jako cijeni ansambl ZeKaeM-a, kao i repertoarnu profiliranost kazališta. Sretna sam da je odvojio vrijeme za rad kod nas s obzirom na njegovu veliku angažiranost u njemačkim kazalištima.
Teme koje nas u novoj sezoni zaokupljaju svakako predstavljaju angažirani refleks na sve ono što trenutačno proživljavamo u stvarnosti, i u tome ZeKkaeM ostaje aktualan kao i do sada.
Sljedeće sezone praizvest ćemo tekst Mate Matišića “Ja sam ona koja nisam” u režiji Paola Magellija. Premijerno ćemo izvesti "Čarobnjaka iz Oza", redateljice Saše Broz, predstavu koja je bila zaustavljena prošle godine u procesu rada zbog pandemije. Pavlica Bajsić, poznata po svojim izvedbenim radiofonijskim predstavama, režirat će predstavu "Halo, halo, ovdje Radio Zagreb”, o Boženi Begović, redateljici, prevoditeljici ali i prvoj spikerici Radio Zagreba koja je zaslužna za razvoj Pionirskog kazališta, preteče ZeKaeM-a. Također nas čeka koprodukcija s Beogradskim dramskim pozorištem; mladi redatelj Patrik Lazić režirat će Mayenburgov "Kamen", u kojem će sudjelovati tri ZeKaeM-ova glumca, tri glumca BDP-a, a u podjeli će biti i Mirjana Karanović. Zatim slijede Frljićevi "Karamazovi", vraća nam se i Janusz Kica, a za kraj sezone dogovorili smo koprodukciju s HNK Ivan pl. Zajc kroz adaptaciju romana "Ljubavni roman" Ivane Sajko, a predstavu će režirati sama autorica - najavljuje ravnateljica te ističe i koprodukciju s Playdramom iz Splita, kroz predstavu koju će režirati Olja Lozica.
Pandemijsko doba donijelo je svim kazalištima gubitke na blagajni pa tako i ZeKaeM-u.
- Mogu komparirati samo 2019. i 2020. jer imam cjelogodišnji pregled. Prihod po posebnim propisima, kolokvijalno vlastiti prihod, prepolovio se sa 4,000.000 kuna na 1,900.000 kuna. Ova godina je počela s mjerama koje još uvijek traju, tako da za 2021. nisam optimistična, iako svakodnevno izvodimo predstave. ZeKaeM vlastiti prihod ulaže u programsku produkciju i opremanje - rekla je Snježana Abramović, čije kazalište očekuje niz zanimljivih gostovanja izvan zemlje.
Nastavak karijere
- U lipnju gostujemo na Borštnikovim srečanjima u Mariboru s predstavom "Mladež bez Boga", u rujnu u Gdanjsku s "Črnom mati zemlom", kao i na Sirenos festivalu u Vilniusu Litva,s čak dvije izvedbe "Eichmanna u Jeruzalemu", čeka nas i gostovanje u JDP-u u Beogradu i Cankarjevom domu u Ljubljani, zatim gostovanja u Puli, Rijeci, kao i otvaranje kazališne sezone u Zadru. Čim se normalizira stanje, ZeKaeM će se vratiti i svojim drugim međunarodnim aktivnostima - nastavlja ravnateljica.
U drugom je mandatu, je li to posljednji ili će se još jednom prijaviti za ravnateljicu? Možda ambicije vidi u budućnosti na nekoj drugoj kazališnoj adresi...
- Trenutačno sam koncentrirana na programske planove, iduća sezona se sada planira i temeljito produkcijski organizira unaprijed. O poslovnoj karijeri razmišljat ću, kao i uvijek u životu, na miru preko ljeta. Trebalo je prebroditi ovo vrijeme krize. Upravljanje u vrijeme krize je zahtjevnije te je teže ostvariti rezultate, a mi smo bez velikih posljedica i uz izniman angažman djelatnika i ansambla ZeKaeM-a čitavo vrijeme aktivni te smo, osim izvedbi pred publikom, osmišljali i realizirali različite virtualne sadržaje, između ostalog smo iskoristili vrijeme pandemije i dovršili monografiju kazališta, koja se može pregledati on line na našem webu. Uz to smo, zahvaljujući kreativnosti naših pedagoga, na različite načine i pod različitim epidemiološkim mjerama, uspijevali održati i rad našeg učilišta. ZeKaeM je specifično i divno kazalište i drago mi je da su realizirane neke od najnagrađivanijih predstava poput "Hinkemanna" i "Črne mati zemle", ali i "Tit Andronika", "Huddersfielda", "Eichmanna u Jeruzalemu", "Mladeži bez boga"... Djela govore više od riječi i s time se osjećam dobro, ma gdje bila - zaključuje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....