Kada u petak budu otvorene prijave pristigle na Natječaj za imenovanje intendantice ili intendanta zagrebačkog Hrvatskog narodnog kazališta, Kazališno vijeće od sedam članova, nakon što ih pregleda i ustanovi da zadovoljavaju uvjete, proslijedit će ih osnivačima, Ministarstvu kulture i Gradu Zagrebu. Ako ministrica i gradonačelnik ne postignu konsenzus, posljednju će riječ ipak imati Nina Obuljen Koržinek kao predstavnica većinskog vlasnika HNK, a to je država. Prijedlog zatim iz Ministarstva kulture ide na Vladu koja donosi odluku o imenovanju. Bilo je do sada svakojakih spekulacija oko toga tko se prijavio, a mnoge je iznenadilo da je glavna protukandidatkinja Dubravki Vrgoč, koja ulazi u posljednju godinu mandata, Iva Hraste Sočo, operna pjevačica, profesorica i bivša diplomatkinja. Sve do natječaja ambicije Hraste Sočo za to vruće mjesto nisu bile, bar ne javno, poznate, a kako neslužbeno doznajemo osim njezine i one sadašnje intendantice pristigla je i treća prijava Damira Medvešeka, slikara u tome kazalištu. Koliko je, pak, on realan kandidat doznat ćemo uskoro kada budu poznati programi. Koplja će se, najvjerojatnije, ipak lomiti između dvije kandidatkinje, Vrgoč i Hraste Sočo.
Iza Dubravke Vrgoč ostaju uspješne predstave iz njena dva mandata, ali i otpor dijela zaposlenika prema njenom načinu rada, dok Iva Hraste-Sočo ima podršku ministrice kulture i medija Nine Obuljen Koržinek, a na lokalnim izborima u Zagrebu bila je kandidatkinja za zamjenicu HDZ-ovog Davora Filipovića koji je bio u utrci za zagrebačkog gradonačelnika. Kako se čini, nova zagrebačka vlast s gradonačelnikom Tomislavom Tomaševićem nema svog kandidata, a predstavnik grada Zagreba u Kazališnom vijeću ostao je Duško Ljuština. Inače, u Kazališnom vijeću su po dvoje članova koje imenuju Vlada i Grad i troje iz samog HNK.
Izbor prvog čovjeka najveće kazališne kuće u Hrvatskoj odvija se u dosta naelektriziranoj atmosferi, u kojoj ugledni i stalni posjetitelji kazališta u dopisu ministrici kulture i medija traže da podrži kandidaturu dosadašnje intendantice Dubravke Vrgoč, između ostalog i s argumentima da je ”po prvi puta izašla iz zadanog prostora i proširila kazališne aktivnosti, privukla mase mladih i ljudi svih dobi i zanimanja i stvorila magiju očaranosti kazališnim aktivnostima”. S druge strane, ovih se dana, neposredno pred otvaranje koverti, u nekim medijima pojavila informacija koja je ukazivala na navodni kaos koji vlada u HNK-u, činjenicom da na probama pred premijeru opere ”Lastavica” u vojnoj dvorani na Učilištu dr. Franjo Tuđman nije bilo ni klavira bez kojeg pjevači ne mogu pjevati, a ročnici su istovremeno trenirali i dizali utege. Reagiralo je i vodstvo HNK-a, pa ravnatelj Opere Giorgio Surian tvrdi da je usprkos poteškoćama u pronalasku adekvatnog prostora za probe priprema za premijeru opere bila uspješna. I iako se čini da će sama ministrica podržati promjenu u HNK i izbor nove intendantice Ive Hraste Sočo, sljedeći dani bit će svakako burni dok najveće nacionalno kazalište ne dobije i novo vodstvo, sa dosadašnjom ili novom intendanticom na čelu.
Dubravki Vrgoč podršku iskazuje pedesetak vjernih posjetitelja kazališta. Tekst podrške možete pročitati ovdje.
A internetski portal teatar.hr, koji nimalo nije sklon Dubravki Vrgoč, objavio je tekst u kojem ukazuje na atmosferu koja je vladala na probama za premijeru opere ”Lastavica” kada nije bilo ni klavira, a gostujući redatelj Hugo de Ana se nije ni pojavio na spornoj probi, devet dana pred premijeru. Problematizira se i navodno loše planiranje, jer su u razmaku od samo osam dana dvije premijere, uz ”Lastavicu” i drama ”64” Tene Štivičić. ”Radnom kaosu”, kako su napisali u dopisu ministrici kulture sindikalni povjerenici u funkciji Radničkog vijeća HNK-a, svjedoči se već godinama u funkcioniranju Uprave, a uzrok je loše planiranje, nepoznavanje procesa rada, srozavanje profesionalnih kriterija rada, pogotovo u pandemijskom periodu”.
Ubrzo je uslijedio odgovor šefa Opere, nedavno postavljenog Giorgija Suriana koji je postavljen u svibnju ove godine koji kaže da mu je prva zadaća bila potraga za adekvatnim prostorom za operne pokuse. ”Odmah sam se obratio Ministarstvu kulture i izrazio potrebu za dvoranom gdje bi se izvodili pokusi za operu „Lastavica“. Zbog situacije s covidom i epidemiološkim mjerama, pokusi se nisu mogli organizirati kao ranije. Takvog velikog i zadovoljavajućeg prostora nema u Hrvatskom narodnom kazalištu. Ministarstvo kulture nam je željelo izaći u susret i povezali su nas s Ministarstvom obrane koje nam je ponudilo prostor u Vojnom učilištu dr. Franjo Tuđman. Za korištenje takvog prostora potreban je specifičan protokol jer je riječ o vojnom objektu. U isto vrijeme sam nastavio potragu za drugim prostorima gdje bi mogli vježbati zbor i orkestar u cjelini. Osobno sam obišao deset prostora od kojih su neki bili u obnovi nakon potresa, neki zauzeti, a neki premali za minimum sedamdeset ljudi na pozornici”.
Probe su se održavale i u Hrvatskom državnom arhivu, Centru za kulturu Maksimir, a na kraju je angažmanom Ministarstva kulture korišten prostor Vojnog učilišta.
”Jedino ta dvorana može primiti osamdeset ljudi. Na probi sa svim sudionicima smo ustanovili da je dvorana previše akustična i stoga nažalost neprikladna za pokuse. Unatoč svim poteškoćama, uspjeli smo dobiti visoku izvedbenu kvalitetu zbora zahvaljujući angažmanu maestra Vukšića, a isto tako i visoku kvalitetu orkestra pod ravnanjem maestra Lorenza Passerinija. Smatram da je naša priprema u specifičnoj situaciji uspješna bez obzira na brojne poteškoće”, tvrdi Surian, a osvrće se i na optužbe sindikalaca da se nisu poštivali epidemiološki protokoli. ”Zamjera mi se da nisam u stanju donijeti odluku u svezi protokola oko covida (cijepljenje, testiranje). Osobno smatram da svi trebaju biti svjesni da bez zakonske odredbe na razini zemlje, nije moguće donositi individualne odluke. Riječ je o zdravlju svih pojedinaca i kolektiva koje treba zaštititi. Iz tog se razloga zalažem za ideju o potrebi općeg cijepljenja, a ako nije moguće u svim slučajevima, nužno je obvezno testiranje da ne izlažemo riziku kolege s kojima radimo. Želim biti proaktivan u situaciji koja nikome kod nas i u svijetu nije povoljna”, piše Surian, koji se ”ne odriče odgovornosti ako je ponekad dolazilo do poteškoća i apelira na zaposlene da se umjetnicima omogući miran rad u kojem će svi poštivati jedni druge.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....