U pravu je Dubravka Vrgoč, intendantica HNK u Zagrebu, tvrdeći da “ako se u kazalištu obraćaš svima, ne obraćaš se nikome”.
No, ona na vlastitoj koži ponajbolje zna koliko se za to opredjeljenje u realnosti valja vraški pomučiti. Posebice ta ekvilibristika (ne ići podilaženjem u snižavanje standarda, a uspostaviti široke komunikacijske kanale) prati teatre izvan metropole. Broj institucionalnih jedinica sa stalnim repertoarom po gradovima izvan Zagreba često se svodi na dvije-tri baze. A još im nad glavama stalno visi sječivo kresanja budžeta. Ipak, i u tako nepovoljnim prilikama, analiziramo li novosezonsku teatarsku ponudu, ne moramo padati u bed. Razmjerno dosta naslova vođeno je osviještenim estetskim obračunom s anomalijama svijeta u kojem živimo.
Vječni Shakespeare
Prvi na teren istrčavaju Riječani. U HNK Ivana pl. Zajca 20. rujna je dvoranska premijera (ambijentalna verzija izvedena je na Riječkim ljetnim noćima) komedije “Zajc Stand Up”, redateljskog debija Kerempuhova rasnog glumca Borka Perića, rađena u koautorstvu s glumcima Hrvatske drame Anastazijom Balaž, Jasminom Mekićem i Deanom Krivačićem. Tjedan dana kasnije Talijanska drama izlazi s remek-djelom Ive Brešana “Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja”, u adaptaciji Željke Udovičić-Pleština i režiji Luce Cortine. Büchnerova “Woyzecka” u Hrvatskoj drami će redateljica Anica Tomić i dramaturginja Jelena Kovačić pretočiti u suvremenu fresku naše trenutne dehumanizacije. Opera će dirigentsku palicu Bellinijeve “Norme” povjeriti wagnerijanskoj ikoni Dunji Vejzović, a prema Shakespeareovu “Macbethu” koreografkinja Maša Kolar i kompozitor Višeslav Laboš rade balet.
Paolo Magelli se vraća na scenu GDK Gavella (premijera 22. rujna) režijom teksta “Ponovno ujedinjenje dviju Koreja” francuskog dramatičara Joëla Pommerata. Aleksandar Popovski, nakon ingenioznog “Sna ljetne noći”, s istim će ansamblom iznova posegnuti za Shakespeareom, ovaj put za mračnom studijom o ludilu vlastohleplja – “Richard III.” Ravnatelj Gavelle Boris Svrtan prošle je sezone uspješno startao drugu pozornicu, Scenu 121. Ondje će se praizvesti Držićem nagrađena “Stela, poplava” mladog dramatičara Dine Pešuta, u režiji autora. Tandem Dubravko Mihanović-Rene Medvešek kreće u pothvat scenskog očuđenja Kafkina “Procesa”, a Karakaševo “Sjećanje šume” zašumjet će pod vizijom redateljice Tamare Damjanović i dramaturginje Nine Bajsić.
Bit će zanimljivo komparirati sceničnost Karakaševe proze u dvije zagrebačke kazališne kuće, jer Satiričko kazalište Kerempuh odlučilo se za njegov prethodni roman, “Blue Moon”, u adaptaciji Dore Delbianco i režiji Borisa Liješevića. Rabijatni filigran Andraš Urban iz Subotice radit će “Audiciju” ruskog postgogoljevca Aleksandra Galina, a Oliver Frljić zasigurno ima što istražiti u Pirandellovom komadu “Šest lica traži autora”.
U zemlji koja ispada iz gogoljevskih packi, Gradsko kazalište Komedija otvara sezonu Gogoljevim “Revizorom” u režiji Dražena Ferenčine. Adaptaciju romana Milane Vuković Runjić “Faraon iz Ilice je mrtav” režirat će Krešimir Dolenčić, a groteskni sf-roman o Hitleru zombiju “Opet on” Timura Vermesa dramatizirat će i režirati Marko Juraga. Četrdesetu obljetnicu rada proslavit će skladatelj i dirigent Veseljko Barešić praizvedbom mjuzikla “Alphonsine”, a revival hipi nostalgije donosi koncertna izvedba rock opere “Jesus Christ Superstar” Webera & Ricea.
Socijalna osjetljivost
Zagrebačko kazalište mladih nastavlja bitku za iznimnu socijalnu osjetljivost, pripremajući praizvedbu drame “Ono što nedostaje” Tomislava Zajeca, također ovjenčane Držićem, u režiji Selme Spahić. Renata Carola Gatica radi enigmatsku “Alisu”, prema Lewisu Carrollu, u dramatizaciji Ivora Martinića.
HNK Zagreb vraća motive prpošnog karusela u mučnom osvitu rata “Tko pjeva zlo ne misli” na pozornice i to u adaptaciji i režiji Renea Medvešeka. Roman “Ciganin, ali najljepši” Kristiana Novaka u dramatizaciji Ivora Martinića i režiji Ivice Buljana vjerojatno će biti jedan od vrhunaca sezone, a možemo samo zamisliti kako će rasturati Miki Manojlović (Lear) i Mustafa Nadarević (Luda) u “Kralju Learu” pod vodstvom Janusza Kice. Praizvedba opere “Two Oars” Paole Prestini prava je senzacija jer režiju potpisuje i dalje svježi svjetski avangardist Robert Wilson. Visoke domete Balet nastavlja intrigantnim praizvedbama: “Apoksiomen” Tamare Obrovac/Claudia Bernarda i “Smrt u Veneciji”, na Mahlerovu glazbu, u koreografiji proslavljene Valentine Turcu.
HNK Split opet je pozvao ruskog karizmatičnog redatelja Aleksandra Ogarjova (izvrsne su bile njegove postave “Hamleta” i “Zločina i kazne”) koji će uprizoriti Čehovljev “Višnjik”. Operni adut jest Verdijeva “Moć sudbine” u režiji Dražena Siriščevića, a baletni “Gusar” Adolphe Adama.
Novi trubadur
HNK Osijek sezonu otvara travestijom “Anđeli Babilona” Mate Matišića, dramom koja je imala lošu karmu prilikom praizvedbe 1996. u Gavelli i brzo je nepravedno nestala s repertoara. Osječku verziju režirat će Vinko Brešan. Još jedan filmadžija, Dalibor Matanić, radit će hitoidni mjuzikl o obespravljenima “Skidajte se do kraja”, Želimir Mesarić Goldonijevu “Lukavu udovicu”, a Robert Bošković donosi novu, emigrantskim egzodusom nošenu verziju Verdijeva “Trubadura”.
Ozren Prohić, umjetnički voditelj HNK Varaždin, tome uglednom teatru vraća viziju, otvarajući povjerenje autorskim poetikama cijele regije. Grotesku Maxa Frischa “Palikuće” režirat će Ivica Kunčević. Prohić radi Sofoklova “Filokteta”, Krešo Dolenčić postavlja kajkaviziranu Shakespeareovu “Goropadnicu”, a varaždinskom glazbenom ozračju pridružuje se prvi put tkanje mjuzikla: “The Last Five Years” Jasona Roberta Browna. I još jedna Držićem nagrađena drama: “Nema života na Marsu” Une Vizek, u režiji mlade Marine Pejnović.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....