Ivicu Buljana, redatelja najkontroverznijeg naslova na ovogodišnjim Dubrovačkim ljetnima igrama, “Elementarnih čestica” prema romanu Michela Houellebecqa susreli smo jutro nakon prve probe na Lovrijencu. Sve dosadašnje probe, prvo u Zagrebu a potom u Dubrovniku, za ovu predstavu visokog rizika, prema procjeni MUP-a, protekle su bez ijednog incidenta, reklo bi se posve normalno, osim što im prisustvuju posebne policijske jedinice. Svega toga ne bi bilo, smatra Ivica Buljan, da eto jedan čovjek nije svojim izjavama iz čisto političkih motiva iskonstruirao slučaj. Misli pritom na dubrovačko-neretvanskog župana, koji je tražio sigurnosnu provjeru za predstavu kontroverznog autora po pitanju stavova o islamu. Uslijedile su brojne nerijetko i burne reakcije putem medija, mnogi kulturnjaci digli su se na noge nazvavši pokušaj zabrane “Elementarnih čestica” čistom cenzurom. Predstava će se nakon svih kontroverzi ipak izvesti, 20. srpnja premijerno na Lovrijencu a zatim još tri puta. Redatelj Buljan kaže kako se navikao na “nemoguće” uvjete - seljenja probi po raznim lokacijama, policiju, policijskog psa...
Kompleksan roman
“To je kompleksan roman na kojem se može raditi mjesecima. Publika koja ga je davno čitala vjerojatno se i ne sjeća koliko je različitih tema u njemu”, kaže mi Buljan nimalo ne pokazujući znakove umora iako je s glumcima na Lovrijencu ostao do tri ujutro prethodne noći.
Proba je, kaže, dobro prošla, bavili su se u prvom dijelu uglavnom tehničkim stvarima. Mnogo je glazbe i svaki put treba naštimati instrumente. Cijelo vrijeme policija čuva njega i glumce, kad ulaze moraju se legitimirati...
“Kad pomisliš koliko nepromišljena izjava jednog političara može dovesti do ovakvih situacija. A nitko se ne bavi time kako je Županija odbila financirati umjetnički festival”. Buljan smatra kako, da nije bilo županovih izjava, nitko ne bi povezao predstavu s odavno zastarjelim ˝Houellebecqovim stavovima o islamu i njegovim novim romanom na tu temu.
Francuska verzija
“Tekst je u Njemačkoj postavljen već nekoliko puta, već nekoliko sezona i u Francuskoj. U zemlji, dakle, koja temeljito poznaje sve Houellebecqove kontroverze, predstava normalno igra”.
Unatoč cijelom slučaju koji je nastao uoči početka Igara, glumci i on koncentrirali su se na rad i ne razmišljaju o mogućoj opasnosti. U samom Dubrovniku cijela je ekipa “Čestica” srdačno primljena i redatelj se zapravo “boji” jednog drugog, dodatnog slučaja koji bi mogao nastati nakon što publika vidi njegovu predstavu,.
“Da i nema ovog slučaja, za Igre je odabir Houellebecqova teksta hrabar potez, i za njega je zaslužna Mani Gotovac. Igre su već desetljećima konzervirane u jednom tradicionalnom shvaćanju kazališta. Za razliku od recimo Avignona, koji je utemeljen u isto vrijeme kad i Igre. Festival nije pripremio publiku na materijal koji nije uglavljen u estetiku lijepoga. Tako da bi mogao nastati i dodatni slučaj”. Većina ljudi koji sudjeluju u komentarima, smatra Buljan, ne zna o čemu se radi u tom Houellebecqovu dosta radikalnom romanu koji najavljuje propast čovječanstva i stvaranje nove vrste.
Brutalna najava krize
“To je možda prvi, veliki roman našega doba koji je brutalno najavio krizu. U njemu sve vibrira od neuroza, do čovjekove podređenosti politici i religijama. S jedne strane secira užase kapitalizma, a s druge ponore seksualnosti koji prouzrokuju patnje. To nisu ugodne teme, a dubrovački je festival izbjegavao tu vrstu suočavanja sa suvremenim temama. Predstava je smještena između performansa, muzičkog i političkog teatra”. Houellebecq se bavi temama kao što su strah od starenja, eutanazija, abortus, kloniranje. “Iz romana smo izvukli djelove koji se bave promjenom morala u zadnjih tridesetak godina, o odnosu znanosti i religije, o imperativu uspjeha koji blokira današnjeg čovjeka”, zaključuje redatelj “Elementarnih čestica”.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....