ZAGREB - Prava, velika umjetnost kreira novu i nepredvidljivu stvarnost. To nije novost. Ono, međutim, što se trenutno događa u njujorškom Muzeju suvremene umjetnosti otišlo je u takvom smjeru da ni umjetnici više nemaju dovoljno hrabrosti suočavati se s posljedicama svoje umjetnosti.
Ispovijed novinama
Jedan od najvećih događaja svjetske umjetnosti ove godine, velika retrospektiva performerice Marine Abramović u MoMA-i, obuhvaća njezine najbolje performanse, koji često uključuju iscrpljujuće fizičke poduhvate koje je umjetnica izvodila gola. To je Abramovićkin rukopis, dubok i bespoštedan. Ali nisu svi performeri Marina niti su muzeji, sa svojim hit-izložbama i masovnim interesom, više hramovi umjetnosti za poniznu publiku. Prije nekoliko tjedana plesač Will Rawls nastupao je u jednoj od izvedbi performansa “Imponderabilia” Marine Abramović u MoMA-i. Performans koji govori o vezama i braku odvija se unutar štoka od vrata, u kojemu jedan nasuprot drugome stoje goli performer i performerica, a publika se mora provlačiti kroz uski prolaz među njima. Rawls je za New York Times rekao da je krajičkom oka spazio pristojnog starijeg gospodina kako se sprema proći između njega i partnerice: - Zakoračio je, a onda kliznuo rukom po mojim rebrima i uhvatio me za guzicu. Dok je prolazio, pogledao me u oči i šapnuo: ‘Dobar si, mali’.
Umjetnik je stvar prijavio čuvaru i gospodin je nakon 30 godina izbačen iz članstva u MoMA-i. Čuvar je rekao Rawlsu da nije bio jedini. Što iz prostora što iz članstva, izbačeno je desetak ljudi koji se nisu mogli kontrolirati među golim tijelima umjetnika u MoMA-i.
Priopćenje muzeja
Najgore prolaze performeri koji izvode djelo “Imponderabilia”. Kennis Hawkins ispričala je da je jedan posjetitelj uporno stajao i slikao njezine i genitalije njezina partnera (fotografiranje izložbe je zabranjeno). Drugi dan se onesvijestila od boli jer ju je na bosu nogu štiklom nagazila posjetiteljica previše uzbuđena tijelom njezina partnera.
Neki umjetnici postali su žrtve stalkera, ljudi su ih našli na Facebooku i ne puštaju ih na miru. Dobacivanja i glasno komentiranje tijela dok izvode performanse umjetnici više ni ne broje. Vodič jedne grupe posjetitelja koji nije zaposlen u muzeju upro je prstom u trbuh performerice i obavijestio grupu “da joj je ožiljak na trbuhu ostao od carskog reza”. Performerica Rebecca Davis kaže da joj se kolege žale da su ih hvatali za genitalije i da se jedna pijana posjetiteljica teturajući prihvatila za prste performera koji u nastupu “Point of Contact” stoje upirući prstom jedan u drugoga. Rawls kaže da ne može ni prebrojiti koliko se “erekcija očešalo o njegovu ruku” dok je mirno stajao u vratima.
A MoMa kratkim priopćenjem izjavljuje da je potpuno svjesna rizika nastupanja golih umjetnika te da je broj incidenata izrazito malen s obzirom na to da je riječ o jednoj od najposjećenijih izložbi u New Yorku. Umjetnici će, kad ih prođe šok Abramovićkine umjetnosti, vjerojatno pamtiti samo one čarobne trenutke kada su ih ljudi taknuli i dirnuti im zahvalili. To je Marinin poučak: ranjivost je prava snaga.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....