U sociološki vrlo zanimljivoj igranoj seriji "Small Axe" Stevea McQueena, o rasizmu u Velikoj Britaniji tijekom druge polovine 20. stoljeća, glazba igra izrazito važnu ulogu pa tako i ska u prvoj epizodi "Mangrove", a još naglašenije lovers rock kao podvrsta reggaea u drugoj epizodi "Lovers Rock". U tom zapravo zasebnom 68-minutnom filmu naizgled se ne događa ništa jer cijelo vrijeme gledatelj ima osjećaj da je McQueen dokumentaristički, kao da se vratio u sredinu 70-ih, snimio uobičajeni tulum prve ili druge generacije jamajčanskih useljenika.
Prije nego u kuću stigne "publika", trojica-četvorica DJ-a slažu svoj sound system iz kojeg će potom odzvanjati lovers rock hitovi uz koje i između kojih jedan od njih "toasta". Do tada je "toastanje" već postala ustaljena praksa koju je početkom 60-ih na Jamajci, uz tamošnje sound systeme, prvi počeo izvoditi U-Roy, izmišljajući i razvaljujući rime između ranih ska hitova. Kasnije je svoje "toastanje" još uvjerljivije izvodio uz dub instrumentale te prvi s takvim konceptom ušao u studio pa 1975. godine za Virgin Records objavio jako važan i utjecajan album "Dread In A Babylon". Povijesno gledano, ne samo za reggae nego i za dancehall i hip-hop, U-Roy je jedan od najvažnijih izvođača koji je snažno utjecao i na širenje sound systema diljem svijeta pa tako i u nas.
Nažalost, preminuo je u veljači ove godine u 79. godini, no prije smrti snimio je album "Solid Gold U-Roy" na kojem je kao pjevače i/ili svirače ugostio najistaknutijeg Bobovog sina Ziggyja Marleya, najbolju ritam sekciju na svijetu koju već desetljećima tvore Sly Dunbar i Robbie Shakespeare, legendarnog pjevača Big Youtha, pouzdane gitariste Davida Hindsa iz Steel Pulsea i Tonyja China koji je kao i klavijaturist Robbie Lyn surađivao i s Burning Spearom i s Peterom Toshom, Ringovog sina Zaka Starkeya, popularnog Shaggyja i nešto manje poznatog Richieja Spicea, reggae i dancehall zvijezde u usponu poput Ryana Kinga, Tarrusa Rileya i Jesseja Royala, cijenjenu filadelfijsku kantautoricu Santigold, remiksera Scientista čiji je "Introducing Scientist: The Best Dub Album in the World" (1980.) doista ponajbolji dub album svih vremena te Micka Jonesa iz The Clasha.
Rezultat tih kolaboracija je jedan od najimpresivnijih reggae albuma koje sam čuo u proteklih desetak godina pri čemu dozvoljavam da mi je nešto i promaknulo jer moj interes za ska i reggae glazbu više je vezan za period od početka 60-ih do početka 90-ih. Ipak, U-Roy svojim lakoklizećim i rafalnim "toastanjem" ničime nije odavao da ga muče bolesti od kojih će preminuti u veljači ove godine, a gotovo cijeli album, zahvaljujući glazbeničkoj all-star ekipi i dobro pogođenim vokalnim gostovanjima, može se percipirati i poput komprimirane povijesti reggae glazbe i srodnih joj (pod)žanrova poput dancehalla, duba, roots-reggaea, lovers rocka i tajnih veza s ranim rhythm & bluesom, soulom i funkom uz koje se formirao i U-Roy.
U produkciji Trojana koji je kao engleska diskografska kuća snažno doprinijela širenju ska, reggaea i duba Velikom Britanijom - prije, a potom i usporedo s diskografskom kućom Island Records koja je Boba Marleya učinila najvećom zvijezdom reggae glazbe na Zapadu i najvažnijim glazbenim glasnogovornikom Trećeg svijeta - nižu se sjajno restaurirane "Trenchtown Rock", "Soul Rebel", "Stop That Train", "Tom Drunk", "Wake The Town", "Rule The Nation", "Small Axe" i "Man Next Door" (The Paragonsa koju su kasnije obradili lideri trip-hopa Massive Attack) koje je U-Roy već ranije prometnuo u hitove, ali i ne samo on nego i Bob Marley i drugi.
No pravi udar na sva čula dolazi u drugoj polovini albuma koju tvore petnaestominutna, gorljiva i silovita "Every Knee Shall Bow" o drugom dolasku Jahvea (Jah u rastafaranijazmu koji će dokrajčiti ovodobni Babilon). Posrijedi je također klasik kojeg je U-Roy davno snimio uz Johnnyja Clarkea i Kinga Tubbyja, a ova "apgrejdana" verzija je čak nadmoćnija od izvorne što vrijedi i za jednako dugačku i nadahnutu dub verziju Scientista.
U-Roy je nažalost otišao s ovog svijeta, ali barem nekima od nas posmrtno priuštio da preživimo još jedno grozno i mučno ljeto. Još važnije, posljednji album "Solid Gold U-Roy" jedan je od najfascinantnijih koje je taj reggae velikan snimio za života. Čisto glazbeno zlato. To se ne može reći za slično koncipirani "Bigga Baggariddim" UB40 i niza njihovih gostiju, ali ipak dovoljno dobar da i njime "ubijete" ovoljetnu sparinu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....