- Al Ula je čudesno mjesto, zaštićeno UNESCO-om, a Saudijci su usred pustinje, na 700 metara nadmorske visine, napravili senzacionalnu dvoranu koja izgleda kao da je svemirski brod sletio u pustinju.
Koncertna dvorana je izvana cijela u ogledalu, prostor je luksuzan, a mjesta je za petstotinjak gledatelja. Prestižni festival na kojem smo nastupili zove se Tantora i postavljen je na najvećem nivou. Ranije su na istom festivalu nastupili Andrea Bocelli, Enrique Iglesias, Gypsy Kings...
Preporuka kolege
Mi smo održali prekrasan koncert s Kraljevskim filharmonijskim orkestrom iz Londona i dirigentom Paulom Batemanom, a sve je uživo prenošeno na saudijskoj televiziji. Ja sam pjevala operne arije i s Joséom Carrerasom nekoliko dueta. Većinom popularnih pjesama, arija i canzona - govori slovensko-hrvatska sopranistica Martina Zadro o svojem posljednjem nastupu s velikim opernim pjevačem Joséom Carrerasom, kojega već dulje od tri godine prati na njegovoj oproštajnoj turneji te s njim nastupa na najvećim svjetskim pozornicama.
- Prvi put sam s njim nastupala u pulskoj areni 2016. godine, a iza nas su i nastupi u Grazu i Ljubljani. Čekaju nas još Mađarska i Poljska - nastavlja Zadro, dodajući kako je do suradnje došlo uz preporuku njezinog kolege Ivora Zidarića koji je radio u Koncertnoj direkciji Zagreb. Suradnja na pulskom koncertu pretvorila se u dugoročnu, a Zadro za Carrerasa ima samo riječi hvale.
- On je krasna osoba. Baš smo se lijepo prepoznali, i osobno i na sceni. On je zadovoljan sa mnom još od pulskog koncerta, pa me stalno poziva dalje na nastupe. Da, imala sam tremu na prvom nastupu, koja je dolazila iz velikog poštovanja prema njemu, međutim on je ispao tako normalna osoba da se ta trema brzo istopila.
Riječ je o doista duhovitoj, zabavnoj i opuštenoj osobi - komentira sopranistica i prvakinja ljubljanske Opere koja je dvojno državljanstvo stekla kao zaslužna umjetnica. Njezin je djed inače bio Slovenac, a Martina Zadro danas živi u Zagrebu gdje radi i kao profesorica na Odsjeku za pjevanje pri Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Obveza je mnogo, nastupi traže i česta putovanja, no uspješno spaja sve svoje poslovne obveze.
- Zna biti zahtjevno. Nekad mi se čini da nemam dovoljno sati u danu da bih sve obveze koje imam obavila. Ali, nekako nađem snagu, a rad sa studentima me posebno veseli. Trenutno ih u klasi imam pet, svi su izuzetni kao osobe i jako talentirani tako da mi je lijepo s njima raditi - obrazlaže Martina Zadro pa ističe zadovoljstvo činjenicom da se realizirala na sceni, a sada ima priliku svoja bogata znanja i iskustva prenijeti mlađim generacijama. Što je potrebno za svjetski uspjeh u operi?
Školovanje
- Bez talenta nema ništa, ali treba i puno raditi. A za uspjeh se treba i malo sreća posložiti. Ima puno marljivih i dobrih pjevača kojima nije uspjelo ostvariti svjetsku karijeru, naprosto jer im se nije dogodio sretni trenutak - komentira sopranistica pa nastavlja o svom glazbenom putu.
- Sa 14 godina sam počela učiti pjevanje, kada sam upisala srednju glazbenu školu Vatroslav Lisinski. Paralelno sam išla i u srednju primijenjenu, a kada sam se trebala odlučiti između likovne i glazbene umjetnosti, slikar Vasilije Jordan, s čijom kćeri sam prijateljica, rekao mi je kako je pratio moje koncerte i kako imam “proljeće u glasu” te moram nastaviti pjevati.
To je prevagnulo - prisjeća se Marina Zadro, koja je nakon srednje glazbene škole u Zagrebu diplomirala i magistrirala solo pjevanje na Muzičkoj akademiji u istom gradu, u razredu prof. Snježane Bujanović-Stanislav. Poslijediplomski studij završila je na Visokoj glazbenoj školi u Grazu u razredu prof. Gerharda Zellera. Usavršavala se na mnogim majstorskim tečajevima te kod slovačke pedagoginje Eve Blahove, a bila je i jedna od posljednjih učenica glasovite operne pjevačice i pedagoginje Anne Moffo, s kojom je učila u New Yorku.
Kako iz današnje perspektive opisuje život operne pjevačice?
- To je poziv koji moraš osjećati duboko u sebi, tako da ti ne bude teško ili naporno sve to. Čitav život provedeš razvijajući se u tehničkoj spremnosti, uz pretpostavku da su tu bili i talent te ostale komponente koje su bitne za scenski nastup, a kad se razviješ do jedne stabilnosti, iz toga proizlazi mir, ali kao u sportu moraš nastaviti biti discipliniran i stalno vježbati - komentira sopranistica pa nastavlja o tome kako ju zanima stalno profesionalno napredovanje u smislu umjetničkog razvoja. Glamur koji često ide uz njen posao nije joj toliko privlačan, no kad se dogodi, rado i u njemu sudjeluje. Ipak, prije svega je zanima rad. Kako se priprema za velike uloge, kakvih je imala mnogo u životu?
- Čujte, stati na scenu i otpjevati jednu veliku ulogu je prilični psihofizički napor i zahtijeva veliku koncentraciju. Potrebno je da čovjek bude u kondiciji, da je odmoren za vrstu takvih javnih nastupa, da se može nositi s tom vrstom programa koji zahtijeva stalne i individualne probe, rad na sebi, usavršavanja svake vrste i udubljivanje u uloge. To je cjeloživotni rad, a kad se malo zaustaviš i pomisliš da si nešto napravio, da se sad možeš odmoriti, brzo shvatiš da to neće ići tako. Uvijek moraš tražiti nešto novo, ići dublje i tražiti nove izazove tako da stvar ne postane rutinirana, jer u rutini nema umjetnosti.
Tako da potpuno se treba davati, a kad se čovjek potpuno daje, i iscrpljuje se, pa treba imati mehanizme za napuniti baterije. Za mene je to moja obitelj i serije i filmovi na Netflixu, kao i kuhanje, čitanje i šetnje po prirodi - navodi sopranistica koja se, osim za saudijski nastup s Carrerasom, posljednjih pet mjeseci, kako kaže, intenzivno pripremala i za veliku ulogu Verdijeve “Luise Miller”, čija premijera slijedi za dva tjedna u Ljubljani. No, što ako se razboli? Je li u svojoj dugotrajnoj karijeri ikada nastupila bolesna?
Slovenske pjesme
- Jesam, rijetko se dogodi da nastupate u savršenom stanju. Prije godinu dana u Ljubljani sam na jednom koncertu nastupila jako bolesna. Nisam htjela odustati, jer smo nastupali na Prešernov dan. Dva mjeseca smo pripremali slovenske pjesme za taj nastup, i onda sam se probudila grozno bolesna, ali skupila sam hrabrosti i nastupila, a organizator je komunicirao s publikom da sam indisponirana. Uz Božju pomoć, sve je ispalo dobro - prisjeća se sopranistica koja nema specifične metode kojima tretira svoje grlo.
- Ne. Kad sam umorna ili me uhvati neka alergija, priredim si klasičnu inhalaciju slane vode i to pomaže - završava Martina Zadro.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....