U LISINSKOM

PROSLAVIO 90. ROĐENDAN Autorstvo Petra Bergama najčešće se kretalo u krugu njegovih mediteranskih korijenskih ishodišta

Gordan Tudor i Ivo Lipanović
 Marija Štilinović / HRT

Sretan vam 90. rođendan Petar Bergamo! U dvorani Lisinski te večeri 27. veljače nije bilo baš nikoga tko nije izrekao znak pažnje upućen najstarijem živućem i jednom od najboljih hrvatskih skladatelja, točno na rođendanski dan. Salijetali su ga već od ulaza znani i neznani, u dvoranu su se sjatili i fotografi, a nakon izvedene Majstorove Prve simfonije uz cvijeće i buran pljesak otpratio ga je na nogama i Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije s dirigentom Ivom Lipanovićem.

I premda ga poznajem već godinama, ne znam što mu je bilo pri duši, tom divnom samozatajnom gospodinu iz čije je autorske kajdanke tijekom više od 60 godina iznikao opus koji će zauvijek ostati jedan od najvrednijih u hrvatskoj glazbi našega vremena. Od dječje nekad silno popularne pjesmice o malenom Jujuu do začarane zbirke madrigala "Spiriti eccellenti", komorne, koncertantne i simfonijske glazbe, autorstvo Petra Bergama najčešće se kretalo u krugu njegovih mediteranskih korijenskih ishodišta, čvrsto, produhovljeno, nerijetko duhovito, puno poštovanja prema tradiciji, ali uvijek autohtono, s posebnim smislom za uravnoteženu preglednost djela, izvan avangardnih pokušaja. Po tome bismo ga trebali zvati klasikom glazbenoga vremena 20. stoljeća. I on to doista jest u najplemenitijem smislu toga pojma, glazbenik, ali i pedagog koji nije imao potrebu za eksperimentom, nego za čvrstim uzemljenjem dara koji je nosio u sebi.

Časni 90. rođendan dočekao je uz jedno od mladenačkih djela, svoju Prvu simfoniju nastalu iz nukleusa komorne glazbe, kako ju je duhovito okarakterizirao muzikolog Dalibor Davidović - poput golemog scherza - iz kojeg se oslobađa igra motiva zaigrane autorske invencije koja i jest Bergamova osobitost. Orkestar se uz dirigenta Lipanovića baš potrudio prenijeti sve skladateljsko-tehničke zadanosti dodavši toj glazbi i onaj dašak svevremenosti koju će Bergamo sigurno ostaviti.

Na tragu "Mediteranske suvremenosti" bila je i skladba ABP Koncert za alt saksofon i orkestar Gordana Tudora, 37-godišnjeg splitskog autora, ali i saksofonista blistave karijere. Svidjela se svojom brioznom energijom, a posebno virtuoznom izvedbom skladatelja/interpreta. Drugi dio koncerta pripao je izvedbi Pete simfonije u e-molu op.64. Petra Iljiča Čajkovskog. I sve bi bilo kako valja osim činjenice da Čajkovski baš ni po čemu ne pripada Mediteranu!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 03:23