Zagreb Guitar Festival, jedinstveni glazbeni događaj koji se ove godine održava u zagrebačkom klubu Boogaloo ponovno okuplja svjetske gitariste raznih žanrova, a u jedinstvenim izvedbama kroz nekoliko dana festival predstavit će i jake domaće snage. Razgovarali smo s Ružicom Gelo Ciglenečki koja je na čelu organizacijskog tima Zagreb Guitar Festivala.
Počinje 7. izdanje Zagreb Guitar festival, a ove godine domaćin je Boogaloo Club. Što nam donosi, po mnogim ljubiteljima glazbe, ovaj jedinstven doživljaj?
Kao i ranijih godina, i ove smo za sve posjetitelje pripremili zanimljiv program i kvalitetnu glazbu te prezentaciju gitare kao instrumenta u glazbenim stilovima u kojima je nismo često navikli slušati. Vjerujem da će publika uživati u glazbi i atmosferi te da će ljetne večeri u Boogaloou ostati svima u dobrom sjećanju.
Svaka večer donosi nešto novo, drugačije. Možete li široj publici približiti glazbenike koji stižu na zagrebačku pozornicu?
Tako je, u Zagreb stižu svjetski glazbenici koji će svirati u dva ljetna ciklusa. U prvom, koji kreće 14. lipnja, ćemo ugostiti Bireli Lagrenea, jednog od najvećih jazz i gipsy gitarista na svijetu, koji je po mnogima najbolji od najboljih u tom žanru. Uz njega, dolazi nam i poznata violinistica Yvette Holzwarth, čije ste skladbe sigurno slušali u mnogim svjetskim filmskim djelima. Na festivalu će s nama tradicionalno biti i Miroslav Tadić koji je publici poznat po nastupima s Vlatkom Stefanovskim i Mate Matišić, naš poznati scenarist, skladatelj i glazbenik. Prvi ciklus ćemo završiti izvedbom Lovre Peretića, našeg poznatog gitarista i pobjednika EuroStings natjecanja, tzv. „Eurovizije klasične gitare“ te mladog hrvatskog brenda Ad Hoc. U drugom ciklusu, koji će se održati tijekom ljeta, imat ćemo pet koncerata mladih europskih gitarista koji će nastupati pod zajedničkim nazivom Sound of hope, i ovim putem pozivam sve da nam se priključe na nekom od koncerata i napokon uživo uživaju u kvalitetnoj glazbi i vrhunskim glazbenicima.
Ovogodišnje izdanje nazvano je Sound of hope. Što poručujete ljudima?
Više od godine dana glazbena je industrija gotovo potpuno utihnula, ali usudila bih se reći i puno naučila. Godina iza nas otvorila nam je nove mogućnosti povezivanja, održavanje koncerata i natjecanja, donijela nam je neke nove stvari ali nije bilo jednostavno. Vjerujem da se sada sve vraća u normalu i da ćemo ovim festivalom glazbenicima i publici željnoj dobre svirke vratiti nadu da se uskoro vraćamo koncertima bez ograničenja, da ćemo moći zajedno puniti dvorane i sjediti jedni uz druge uz jedinstvenu atmosferu svakog koncerta.
Prema iskustvima koja su iza vas, tko dominira u publici slušajući ovakvu vrstu programa?
Nema pravila. Dok koncerti nisu bili odvojeni od ostalih aktivnosti festivala – natjecanja, radionica, orkestra i sl. mladi gitaristi, njihovi profesori i ostali zaljubljenici u gitaru muvali bi se po cijele dane i na kraju svi završili na koncertu. Uz njih su na koncertima bili svi – od veleposlanika do roditelja koji prate svoju djecu. Ljubav prema gitari je raširena među svima, ne pita za publiku.
EuroStrings je platforma europskih festivala. Koliko takva manifestacija znači za Zagreb i njegovu kulturu?
EuroStrings je prva europska platforma klasične gitare koja povezuje europske festivale i vanjske partnere iz Amerike i Kine. Osnivač EuroStringsa je Zagreb Guitar Festival tj. Glazbena škola Bonar i to je jedina europska platforma sufinancirana sredstvima EU kojoj je vodeći partner iz Hrvatske. I prije EuroStringsa su studenti zagrebačke Muzičke akademije bili poznati po svojoj kvaliteti, a EuroStrings je Zagreb stavio u samo središte europske klasične gitare posebno među mladim profesionalcima. Za vrijeme korone festivali okupljeni oko EuroStrings platforme bili su jedni od rijetkih, ako ne i jedini koji su nastavili održavati aktivnosti i organizirati koncerte: Naravno sve je prebačeno na virtualne pozornice i učionice. No, niti jedan EuroStrings festival se nije otkazao, a sve se vodi iz Zagreba. Mislim da je jasno koliki je to značaj za Zagreb i što Zagreb znači u svijetu europske klasične gitare.
Prije dva mjeseca javio nam se Leo Brouwer, jedan od najvećih živućih klasičnih gitarista i kompozitora za gitaru sa željom da surađuje s EuroStrings platformom. Za Dan Europe okupili smo 40-tak mladih gitarista iz cijelog svijeta, pobjednika europskih festivala i umjetničkih ravnatelja i napravili virtualni orkestar koji je izveo njegovo djelo. To je velika stvar za nas, za naš Zagreb i za sve hrvatske mlade gitariste.
Kakvi su odjeci lanjskih godina?
Od prve godine kada smo organizirali festival, reakcije i odaziv publike i mladih gitarista (od 10 do 35 godina starosti) su sjajni. Naši ljudi vole kvalitetnu glazbu i prepoznaju rad i trud vrhunskih glazbenika, a mi se svake godine trudimo dovesti najbolje od najboljih iz svih krajeva svijeta i publici pružiti odličnu atmosferu i jedinstveni glazbeni doživljaj. Vjerujem da će tako biti i ove godine.
Ovo je sedma godina, koliko je bilo zahtjevno graditi nešto takvo iz temelja?
Pa iskreno - teško je. Najveći su problem financije. Imaš super veliku ideju koju je nekad teško napisati na papir dok se javljaš za natječaje i pokušavaš naći izvore financiranja. Prve dvije godine toliko smo vjerovali u taj projekt da je sve bilo samo ulaganje. Osnivanjem EuroStringsa sve je postalo lakše i smislenije. Cilj cijele priče je pomoći mladim glazbenicima i osigurati dodatne mogućnosti za njihov glazbeni rast. Jednu od najljepših čestitki za Novu Godinu poslao mi je prošlogodišnji pobjednik Eurostrings natjecanja, Poljak Mateusz Kowalski koji je napisao da ne može vjerovati koliko mu je EuroStrings promijenio život. Kad vidite to, ili znate da je nekog mladog gitarista na Zagreb Guitar Festivalu 'prepoznao' profesor iz Graza i pozvao ga u svoju klasu, osjećate se sjajno i vidite da sve ipak ima smisla.
Imali smo glazbenu šutnju od skoro godinu i pol. Koliko su danas djeca i mladi zainteresirani za sviranje odnosno slušanje glazbe svjetskih i domaćih gitarista?
Prije tjedan dana završilo je međunarodno natjecanje u sklopu Zagreb Guitar Festivala. Broj natjecatelja u odnosu na godinu prije korone pao nam je minimalno, a kvaliteta je bila sjajna. Iako se koncerti skoro godinu i pol nisu održavali uživo – zbog specifičnosti individualne nastave – glazbene škole su održavale nastavu, mladi glazbenici su svirali, profesori marljivo radili. Dobar profesor je dobar profesor, tu se nije puno promijenilo. Dok ima dobrih profesora bit će i mladih zainteresiranih za glazbu.
Bireli Lagrene, koji njeguje gipsy stil jedan je od najboljih. Za njega će mnogi reći da je njegova svirka pravi spektakl. Je li bilo komplicirano dogovoriti jednog takvog virtuoza?
Zapravo i nije. Već nekoliko godina surađujemo s Matom Matišićem koji nam u goste dovodi glazbenog gosta. Prije dvije godine je to bio Stochelo Rosenberg, sada je Bireli Lagren. Kako sam prije spomenula, EuroStrings je Zagreb i Hrvatsku pozicionirao na listu poznatih gitarističkih destinacija zbog čega se mnogi vrhunski gitaristi rado odazivaju i vole se doći predstaviti publici u Hrvatskoj. Lagrene je bio dogovoren za festival 2020., koji je zbog korone bio odgođen i zaista se veselim što će ga publika imati priliku čuti uživo.
Kada su počele organizacijske pripreme kako bi sredina lipnja bila spremna za najavu festival?
S pripremama smo započeli lagano u rujnu pa se onda obim posla povećavao što se festival približavao. Ja uvijek vjerujem da će se sve uspjeti održati, ako ne onako kako smo zamislili onda promijenimo i prilagodimo očekivanja. Zašto? Jer Zagreb Guitar Festival okuplja sjajan tim ljudi koji se profiltrirao u ovih 7 godina. Zajedno dišemo, zajednički nam je cilj promocija gitare među širom publikom s naglaskom na djecu i mlade, a paralelno i promocija izvrsnosti. Kada imate sjajan tim koji zajedno radi na ostvarenju zajedničkog cilja sve je lakše.
I za kraj, koje su ambicije za dalje? Kako vidite budućnost tog glazbenog užitka?
Usudila bih se reći da nam je korona otvorila nove mogućnosti povezivanja, održavanja koncerata i natjecanja, širenja publike, edukacije i općenito načina rada. Iako je u jednom trenutku sve izgledalo beznadno, kada ovo sve završi, mislim da će svi koji opstanu profitirati jer su nam se mogućnosti proširile. Organizatori kulturnih manifestacija, posebno privatni, navikli su se snalaziti da prežive i da ipak provedu svoju ideju u djelo pa smo se svi na brzinu prilagodili... Ne možete drugačije osim da imate cilj pred očima, ostalo se sve posloži, a probleme u hodu rješavate. Ili tako ili odustanete dok se sve ne vrati na staro. Naše ambicije su velike. Trenutno radimo na jednoj tako sjajnoj ideji podizanja platforme na višu razinu, umrežavanja i širenja publike. Okupili smo sjajne ljude iz različitih sektora i mislim da će, ako nam se kockice poslože, rezultat biti fantastičan.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....