Posljednjih sam godina više puta pisao: dobitna kombinacija za diskografsku industriju ranog 21. stoljeća mogla bi se sastojati od “all inclusive” streaminga na bazi relativno jeftine mjesečne pretplate i “a la carte” kupnje relativno skupe vinilne LP ploče kao neuništivog “fizičkog nosača zvuka”.
Premda spadam u sredovječne slušatelje, brzo sam se srodio sa streamingom kao sve važnijim “izvorom” glazbe. Uz to, kad je prevladao CD, kojeg osim u slučaju box-setova i izdašnih kompilacija baš i nisam zavolio, ne da se nisam bio spreman odreći LP albuma, nego sam ih svako toliko i kupovao. Posljednjih pet-šest godina mnogo češće nego u 90-ima ili prvoj dekadi 21. stoljeća jer je sada ponuda mnogo izdašnija nego tada. Stoga sam nadomak pedesetog rođendana ponovo u situaciji u kojoj sam bio kao petnaestogodišnjak. U odnosu na sve skromnije prihode, previše je ne samo second-hand nego i “ganc” novih te ponovo na LP pločama objavljenih starih albuma koje bih želio kupiti; tako je čak i u našim dućanima od “cigle i žbuke”.
Smrt downloada
Prema Guardianu, prodaja LP albuma 2016. porasla je za 53%, a kao razlog tome navode niz smrti velikana popularne glazbe čija glazba i danas ima solidnu prođu na LP pločama. Ali, teško da je to jedini razlog, iako je Bowie nakon smrti najprodavaniji izvođač na vinilu s čak pet albuma u 30 najprodavanijih LP izdanja 2016. godine na britanskom tržištu.
Čak je 30 naslova na vinilnim LP pločama u Velikoj Britaniji prodano u nakladi većoj od 10.000 komada dok je 2007. ukupna količina svih novih ili iznova otisnutih starih LP albuma iznosila nešto više od mizernih 200.000 primjeraka.
Tada se nekima pričinilo kako će legalni digitalni download pojedinačnih pjesama i albuma preuzeti primat, ali ta je priča bila besperspektivna jer smo već tada svi zajedno sve više bili online, a onda su stigli i pametni mobiteli. Download će definitivno izumrijeti u sljedećih nekoliko godina jer iz tog propalog posla povlači se i iTunes čiji je vlasnik Apple snažno zagrizao u streaming. Warner Music je 2016. zaradio cijelu milijardu dolara samo od streaminga koji je američkoj diskografiji u prvoj polovini iste godine donio 57% svih prihoda ostvarenih od prodaje glazbenih zapisa. U Velikoj Britaniji 2016. je zabilježeno nevjerojatnih 45 milijardi pojedinačnih audiostreamova, i to legalnih! Istovremeno, LP ploča koja je prije desetak godina donosila zanemarivih 1% ukupnog prometa nosača zvuka, sada donosi ne baš tako nevažnih 5%, to više jer prodaja CD-a i dalje pada. Iako je i takav CD još bitan, glazbenoj industriji sada je puno važniji strelovit porast legalnog streaminga u protekloj godini od čak 500%, što nisu očekivali ni njezini najveći optimisti.
Fetiš crne ploče
Izvođači još rogobore protiv ne baš pravedne raspodjele prihoda od streaminga, ali porastom tog prometa i njima će “pinka” od takvog dostupa kućanstava i pojedinaca glazbi biti sve izdašnija i važnija. Time dolazimo i do korelacije između uspona streaminga kao prevladavajućeg modela slušanja glazbe i novog uzleta vinilne LP ploče koja doživljava renesansu, a predstavlja i svojevrsni statusni simbol za niz većih i manjih izvođača te sve važniji izvor prihoda neovisnim diskografskim kućama.
Upravo su putem streaminga klinci sve više počeli otkrivati raznu glazbu,ne samo novu, a onda naučili i zašto je cool nešto od te glazbe nabaviti, ali ne u digitalnom downloadu pa ni na CD-u, nego na LP pločama čiji je porast do te mjere postao signifikantan da ga se više ne može zanemariti. OK, taj je prihod i danas višekratno manji od prihoda ostvarenog prodajom CD-a, ali trend je jasan.
Crna LP ploča jest fetiš ili, kako bi rekao veliki Luis Buñuel, “mračni predmet želja” koji će još desetljećima privlačiti pozornost konosera. Streaming mp3 zapisa, pak, većini postaje glavni način pristupa publike glazbi i slušanju iste kući ili u pokretu pa tako i onima koji povremeno nešto kupe na starom dobrom vinilu. Još da u Croatia Recordsu ponovo instaliraju vinilne preše, ako ih nisu baš sve prodali, neki bi “kapenzi” toj tvrtki i Hrvatskoj kapnuo i od proizvodnje LP ploča.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....