U samo tri sata američka koncertna agencija Goldenvoice, podružnica booking agencije AEG, ujedno i organizator mega-festivala Coachella, obrnula je 150 milijuna dolara na rasprodanim ulaznicama za samo jedan koncertni događaj koji će se zbiti 8. i 9. te 15. i 16. listopada 2016. godine.
Ne, nije posrijedi EDM spektakl tipa Ultre u Splitu nego “summit” rock’n’roll djedica – Stonesi, McCartney, Dylan, Young, Waters i The Who – koji bi se u Zagrebu već desetak godina imali pravo besplatno voziti tramvajem. Elem, navedeni će prvi put u svojim dugim karijerama zajedno nastupiti na jednom mjestu, točnije u Indiju, u Kaliforniji, gdje se već godinama upriličuje spomenuti festival Coachella koji je prošle godine prodao 198.000 ulaznica i ostvario ukupan prihod od 84,3 milijuna dolara.
Koncert godine
Na istome su headlineri bili AC/DC, a u travnju ove godine ponovno ujedinjeni Guns N’ Roses čiji je Axl Rose trenutno “na posudbi” australskim bogovima grmljavine.
I koliko god Coachella, službeno najveći svjetski open-air festival, mada Britanci to isto tvrde za svoj Glastonbury koji je prošle godine okupio 175.00 ljudi, bila grandiozna i isplativa, još veći prihod ove će jeseni na istome mjestu ostvariti koncertni događaj pod imenom Desert Trip s glazbenicima čiji bi ukupan zbroj godina zgrozio i potpisnika ovog teksta pa ga iz tog razloga ne želi ni računati. Umjesto toga, evo nekoliko drugih brojki i podataka.
Osim što će spomenuta šestorka prvi put nastupiti zajedno na istome mjestu, činjenica je da taj događaj neće uživo promatrati gotovo pola milijuna ljudi kao, između ostalih, The Who na Woodstocku u ljeto 1969. godine ili nešto više od 300.000 ljudi koliko je početkom prosinca iste godine gledalo Stonese na tragično okončanom Altamontu. Neće u Indio doći ni blizu toliko ljudi koliko su svojedobno na Knebwortu okupili Oasis ili Robbie Williams.
Najbolji mamci
Ipak, Desert Trip bit će pojedinačno gledano najisplativiji koncertni događaj jer je 35.000 ulaznica prodano po cijeni u rasponu od 699 do 1599 dolara, a još 35.000 po “skromnijoj” cijeni od 399 dolara. Dakle, najveći prihod u povijesti organizacije koncerata, 150 milijuna dolara, nije polučilo onih pola milijuna s Woodstocka ili onih 375.000 ljudi koliko je u tri večeri na Knebworthu 2003. privukao Robbie Williams, pa ni zvijezde festivala tipa Ultre, nego rock’n’roll djedice čija je karijera započela prije više od 50 godina. Za usporedbu, na Woodstocku su 1969. godine nastupali izvođači od kojih tada nijedan nije bio na sceni duže od pet godina, a neki, poput Santane, nisu imali ni ugovor za album.
Na ovom mjestu možemo se i zapitati koliko je rock još i danas atraktivna roba u glazbenom biznisu. Očito, ne ukazuje na to samo Desert Trip, jako kurentna jer iz godine u godinu Stonesi, Springsteen, U2 i druge velike rock zvijezde ruše vlastite i tuđe rekorde u broju prodanih ulaznica i ukupnim prihodima. U prvih deset turneja s najvećim prihodom u tekućem desetljeću samo Madonna (broj 5), Taylor Swift (broj 10) i One Direction (broj 7) nisu iz svijeta rocka. Usput, lideri na toj listi su U2, Waters, AC/DC i Springsteen dok su u prvoj dekadi 21. stoljeća prihodovno najveće koncertne turneje ostvarili Stonesi, Madonna, U2 i The Police.
Najmoćnija sila
Zgodno je napomenuti i kako je u 80-ima najisplativija turneja bila “A Momentary Lapse of Reason” Pink Floyda (od 135 milijuna dolara sa 199 koncerata) dok je u ovoj dekadi najisplativija bila turneja “360” U2 (od 736 milijuna dolara sa 110 koncerata). Maknete li utjecaj inflacije, devet od deset prihodovno najvećih turneja ostvareno je u 21. stoljeću, odnosno otkako je počela padati prodaja albuma, a rasti cijena koncertnih ulaznica.
To su i neki od razloga zašto je Desert Trip u samo tri sata postao prihodovno najveći koncertni događaj u povijesti, veći čak i od prihoda megafestivala poput Coachelle i Glastonburyja, a pogledate li unatrag popise headlinera uvidjet ćete kako su rock izvođači i tamo glavni mamci za publiku koja je u slučaju Glastonburyja gunđala kad su se kao headlineri počeli pojavljivati Jay-Z, Beyonce i Kanye West.
Čini se kako bi rock još dugo ili barem neko vrijeme mogao biti jaka ili najmoćnija sila u koncertnoj industriji, no može li se i ta pila okrenuti naopako?
Unosna nostalgija
Kad sagledate postavu koja će ove jeseni obrnuti 150 milijuna dolara prometa na Desert Tripu, jasno vam je da je posrijedi nostalgija kao najjače gorivo za prodaju koncertnih ulaznica. Pridodate li tome i liste onih koji su u tekućoj i minuloj dekadi ostvarili najveće prihode od turneja, vidjet ćete kako na toj listi također nema novijih imena iz svijeta rock glazbe. Oni mlađi koji se na njoj pojavljuju su iz svijeta pop i dance glazbe, poput One Direction, Justina Biebera, Taylor Swift, Justina Timberlakea, Lady Gage ili Beyonce. De facto, na toj listi nema niti jednog rock imena koje se etabliralo tek u ovom stoljeću, premda niz headlinera na raznim festivalima ipak ne potječe iz “prapovijesti” popularne glazbe. Iz svih ovih podataka može se zaključiti kako je rock, barem na velikim i uređenim tržištima Zapada, još i danas moćan, ali pitanje je što će s njime biti sutra. Hoće li njegovi lideri i dalje igrati na stadionima i livadama ili će se poput suvremenih aktera jazza i bluesa vratiti u klubove gdje je i začet? Vrijeme će pokazati.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....