Kako su svojedobno i sami objasnili, Laibach povijesnu građu, u koju ubrajaju i klasiku, pa tako i književnu, upotrebljavaju za stvaranje novih struktura i sadržaja, a upravo se na tome temeljio prvi dio njihova koncertnog projekta “Naše pjesme, vaši snovi” u zagrebačkoj dvorani Vatroslava Lisinskog.
Kultni i itekako kontroverzni slovenski bend, koji već 37 godina vješto spaja industrijsku, elektroničku i eksperimentalnu glazbu s neoklasičnim žanrom, na pozornici je pratio Simfonijski orkestar RTV Slovenije, a tijekom dvosatnog spektakla na velikom hologramskom zidu izmjenjivali su se stihovi i provokativne fotografije, od golih ljudskih skulptura do jelenjih rogova, strojnih zupčanika do neizostavnih maljevičevskih crnih križeva, svojevrsnih simbola anarhije, zbog kojih su Laibachu, pogotovo na početku karijere, često zabranjivali koncerte.
Prešern
Možda je nekim obožavateljima 30-minutna autorska simfonijska suita, inspirirana epskom pjesmom najvećeg slovenskog pjesnika Franca Prešerna “Krštenje na Savici”, bila neočekivana i pomalo dosadnjikava, ali spoj maestralne izvedbe orkestra i vizualnih efekata kojima je cilj, između ostaloga, i šokirati publiku, nikoga nije ostavio ravnodušnim.
Koketiranje s religijskim temama, u ovome slučaju krvavu kristijanizaciju u Europi, pogotovo alpskih Slovenaca u 8. stoljeću, Laibach je u prvome dijelu koncerta spojio sa svojom fragmentiranom obradom nedovršene Griegove opere “Saga o Olafu Tryggvasonu”, koja se također bavi temom nasilnog rađanja kršćanstva u Švedskoj i Norveškoj. Aranžmane za orkestar potpisuje talentirani slovenski skladatelj Anže Rožman, a pod dirigentskom palicom Simona Dvoršaka sve je zvučalo skoro nadnaravno, iako su neki obožavatelji publici zamjerili sterilnost i pomalo kazališnu reakciju, kao da je nedostajalo entuzijazma koji se inače viđa na Laibachovim koncertima.
Stihovi na zidu
Pravi fanovi ipak su u drugom dijelu, u kojem je slovenski bend predstavio vlastite hitove u simfonijskoj obradi, došli na svoje. Za prvu pjesmu, nimalo slučajno, izabrali su hit singl “Eurovision” s njihova posljednjeg još aktualnog studijskog albuma “Spectre” iz 2014. godine, a na videozidu su se pojavili stihovi “Europe is falling apart” (Europa se raspada), koji prilično vjerno opisuju trenutačnu političku situaciju na starome kontinentu. Slijedio je “Now you will pay”, s jednako provokativnom pričom o dolasku barbara s Istoka. Laibach su izveli i hitove “Smrt za smrt”, “Whistleblowers” te “Resistance is Futile” i donekle rasplesali pomalo uspavanu sjedeću publiku.
Audiovizualni spektakl, koji je itekako vrijedilo vidjeti i čuti, završio je pjesmom “Life is Life”, a zagrebačka publika od Laibacha se oprostila gromoglasnim pljeskom. Avangardni Slovenci, koji sami sebe nazivaju Rammsteinom za odrasle, i ovaj put u Lisinskom dokazali su da su bend od kojega se i poslije 37 godina na sceni može uvijek očekivati nešto novo i još neviđeno.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....