Diskografska kriza ne jenjava, prodaja CD-a nikad slabija, a albumi, navodno, ne zanimaju publiku. U takvim okolnostima, kad klinci glazbu percipiraju putem YouTubea jer im je lijeno postalo skidati čak i mp3 pjesme, čovjek bi očekivao da zanimljive albume mora tražiti svijećom po mračnim zakucima prodavaonica rabljenih vinilnih LP ploča.
No, unatoč neveselom stanju u suvremenoj diskografskoj industriji, čini se kako ovako atraktivnu diskografsku jesen, kad su posrijedi novi i nadolazeći albumi, nismo imali posljednjih četiri-pet sezona.
Svijet sjena
Možda najiščekivaniji album ove jeseni ne dolazi iz svijeta živih nego iz svijeta sjena. Svi se pitaju koliko je prije nedavne smrti uspjela snimiti Amy Winehouse i ima li u tim snimkama dovoljno štofa za posthumni album neprežaljene kantautorice. Odgovor možda stigne već ove jeseni, no to će uvelike ovisiti o tome koliko posla na snimkama pokojnice trebaju odraditi živući glazbenici. Ipak, Amy će uskoro “uskrsnuti” na barem jednoj pjesmi - u standardu “Body And Soul” s Tonyjem Bennetom čiji album “Duets II” izlazi 19. rujna, a na kojem su uz legendu easy listening glazbe zapjevali još i Aretha Franklin, Willie Nelson, k.d. lang, Michael Buble, Lady Gaga, Mariah Carey i drugi.
Ono što je izvjesno je sljedeće. Prvi, neuobičajeno rano pušten prvi singl “Every Teardrop Is A Waterfall” s nadolazećeg albuma “Mylo Xyloto” (24. 10.) sugerira kako Coldplay, ponovo udruženi s producentom Brianom Enoom, neće radikalno promijeniti kurs određen na “X&Y”, no Chris Martin tvrdi kako je posrijedi izdanje koje je “teško smjestiti u bilo koju glazbenu nišu”.
Na isti dan, 24. listopada, Peter Gabriel, nakon albuma “Scratch My Back” s obradama pjesama njemu dragih kolega, objavit će live album “New Blood” na kojem će se u pratnji orkestra naći i obrade njegovih starijih pjesama, dok će Pearl Jam uz biografski rockumentarac “Twenty” u režiji Camerona Crowea 19. rujna objaviti istoimeni album s dosad neobjavljenim snimkama.
Izvoz s Islanda
Tom Waits, bard iščašenog kantautorskog rocka, bluesa i jazza također 24. listopada objavljuje regularni novi album “Bad As Me” na kojem svira niz veterana. Waits, navodno, kreće novim glazbenim smjerom, ako je to u njegovoj, glazbenim obratima bogatoj karijeri, uopće moguće. Očekujemo, dakle, neočekivano.
Nešto slično može se reći i za najveći islandski izvozni glazbeni proizvod Björk čiji novi album “Biophilia” (26. 9.) navodno predstavlja “istraživanje univerzuma i fizičkih sila”, posebice “u spoju glazbe, prirode i tehnologije” te “glazbenih struktura i prirodnih fenomena”. Engleski Independent unaprijed je novi album Björk prozvao “briljatno originalnim i ambicioznim”. Kad smo već kod začudnih pop diva, spomenimo da je novi i to dvostruki album “Hurricane/Dub” upravo objavila i Grace Jones, a uskoro će isto učiniti i Tori Amos (“Night of Hunters”, 19. 9.) koja se s Kate Bush posljednjih sezona prometnula u uzor mnogim mladim indie-pop kantautoricama.
O originalnosti čikaškog benda Wilco ne treba trošiti riječi, no ovaj put sastav Jeffa Tweedyja ide korak dalje. Wilco su osnovali vlastitu diskografsku kuću, a vijest o tome pronijeli su i duhovito nazvanim singlom “I Might/I Love My Label”. Još se ne zna tko će distribuirati nova izdanja uglednih američih rokera, no ne bi čudilo ako u izdavačkoj taktici primijene i neka rješenja srodna onima iz arsenala Radioheada. Kako bilo, novi album Wilca “The Whole Love” izlazi 26. rujna.
Možda najčudniji album ove jeseni mogao bi stići iz suradnje ili sukoba mišljenja i prakse Lou Reeda i Metallice, čiji zajednički album nježnog naziva “Lulu”, ali vjerojatno ne i nježnog zvuka izlazi na Dan mrtvih. Teško je i zamisliti, imamo li u vidu sva ona prangijanja Metallice i svojedobni eksperiment Lou Reeda “Metal Machine Music” kako bi mogla zvučati ova suradnja. Reed veli “najbolja koju je ikada ostvario”.
Mogući ratovi
Za poklonike metala još dobrih vijesti. Anthrax 12. rujna objavljuju novi album “Worship Music”, ali mene više zanima kako će tjedan dana kasnije zazvučati novo djelo “Heritage” švedskih prog-folk metalaca Opeth. Repere će pak razveseliti Lil’ Wayne s netom objavljenim “The Carter IV”, a možda do konca godine osvanu i nova ostvarenja 50 Centa i Dr. Drea.
Imamo i dva moguća glazbena “rata” na pomolu. Jane’s Addiction će s “Great Escape Artist” (4. 10.) pokušati uzvratiti lopticu starim rivalima Peppersima, ako je tako nešto za razliku od konca 80-ih danas uopće moguće. Noel Gallagher, pak, učinit će sve da s prvim solo albumom “High Flying Birds” (17. 10) porazi Beady Eye, odnosno brata Liama i ostatak Oasisa čiji nastupni “Different Gear, Still Speeding” proljetos uopće nije loše ispao.
Poklonici kantautorica doći će na svoje kroz nove albume mlade engleske folk dame Laure Marling (“A Creature I Don’t Know”, 12. 9., čiji preview isječci zvuče intrigantno) i kanadske indie-pop primadone Feist (“Metals”, 12. 10.) koje bi se morale dobro pomučiti da dosegnu razinu svojih posljednjih djela. Valja spomenuti da je i Ry Cooder objavio ironičan, sarkastičan i razorno crnohumoran, ali glazbenički prilično straight country, blues, folk & tex-mex album “Pull Up Some Dust And Sit Down” o Americi u doba recentne krize.
Na domaćem “frontu” nema toliko mnogo vijesti, no mnogi sa zanimanjem iščekuju kako će nakon sjajnog najavnog singla “Teške boje” zvučati istoimeni studijski album Majki, prvi u posljednjih trinaest godina i to od nove postave benda u kojoj je Bare od starih članova zadržao samo gitarista Zorana Čalića.
Ovaj pregled nadolazećih novih glazbenih izdanja valja završiti s jednim božićnim izdanjem. Neka to bude “Holiday Carole” (1. 11.) ugledne američke kantautorice Carole King čiji je davni album “Tapestry” (1971) bio i ostao jedan od najljepših i najuspješnijih “ženskih”, ali i ne samo ženskih pop albuma svih vremena.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....