Koolade je ime koje ćete naći na omotima gotovo svih, a potencijalno i apsolutno svih važnijih hrvatskih hip hop albuma. Pravim imenom Matko Šašek je, nakon više od 20 godina u glazbi, sada već i kultno ime domaće urbane scene. Osim što je kao producent "zadužio" brojne naše ponajbolje repere, ali i one inozemne (radio je, primjerice, s Wu Tang Clanom i Masta Aceom) poznat je i po vlastitoj glazbenoj produkciji. Baš ovih dana je izdao album "Lovers' Lane", kojim slušatelje vodi na putovanje od "Sunshinea" do "Moonlighta".
Ovo downtempo izdanje je oda ljubavi i ljubavnicima, koja donosi jedanaest pjesama dreamy i chill atmosfere.
- Album je dobio ime "Lovers' Lane" jer je namijenjen da vas vrati na trasu ljubavi. Odvoji vas od zbivanja u svijetu, strahova, histerije, i vrati u prostor ljubavi, zadovoljstva i uživanja jednih u drugima – kaže Koolade.
Naslovnu stvar napravio je u dvije verzije i time zaokružio priču albuma.
- Prva, vokalna verzija je u biti druga verzija stvari. "Lovers' Lane Reprise" je originalna verzija pjesme, no prije par mjeseci, dan nakon što sam po prvi puta submitao release za distribuciju, dobivam od frenda iz Srbije, producenta Mysteea, privatni SoundCloud link za demo vokalne verzije, koji mu je poslao sam Terron Austin – priča Matko.
Austin je, inače, američki vokalist i muzičar, koji među referencama ima suradnje s grupom TLC i pjevačicom Teedrom Moses, a trenutno je član Baduista, pratećeg benda legendarne Erykah Badu, s kojom je baš sada na turneji. S njim su Koolade i Mystee već surađivali prošle zime, pa je tako i došao do beata za pjesmu te samoinicijativno snimio svoj vokal.
- Tada sam album povukao iz distribucije, završio pjesmu te re-submittao čitav projekt ponovo. Super je to što se beat i originalno zvao "Lovers' Lane", što je Terrona inspiriralo da napiše i snimi stvar po svom viđenju, što se poklopilo i s mojom vizijom. Dakle stvar se desila potpuno spontano, bez planiranja. A originalna, instrumentalna verzija je na kraju kao nekakav bonus track, koji zaokružuje album – govori Šašek.
Osim Austina, imao je i druge goste na albumu.
- Izdvojio bih i suradnju s Matijom Dedićem, koja se također desila potpuno spontano. Naime, Matija je jednom prigodom, prije godinu i pol, došao do mene da dogovorimo jedan projekt koji se nažalost do sad još nije realizirao. No, producent u meni nije mogao odoljeti da mu ne uključim klavijaturu i pustim ga da svira preko nekog mog drum tracka koji je trenutno bio učitan. Matija mi je dao dva takea, od kojih sam na koncu napravio dvije trake na albumu – priča Koolade.
Tu su i dvije gitarske izvedbe njegovih prijatelja, slovenskog pjevača, gitarista, kantautora i producenta Broa, te srpskog Vuka Starinca, "koji je također glazbeni genije s apsolutnim sluhom, multiinstrumentalist i producent".
- Na albumu su još dvoje prijatelja i glazbenih entuzijasta; Monika Almaši, koja je napisala, i inspirirala stvar "Moonlight", te jedan kratki jam session s kompićem iz kvarta Ma'Chillom – nabraja.
Matko kaže kako smatra da se, govoreći o njegovom pristupu glazbi, u 25 godina karijere i nije puno toga promijenilo.
- Osim toga što sam skupio gro iskustva. Moj sound je ostao moj sound. Da, razvijam se kako mjuza ide dalje, zanima me sve novo što se radi da provalim kako se to radi. Mogu producirat stvarno čitav portfelj žanrova i stilova, ali Koolade vibe je ostao Koolade vibe. I uvijek ćeš ga moći prepoznati. Da, sve manje je tu jednodimenzionalnih traka koje odišu isključivo testosteronom, koje sam prije više radio, i sve postaje sve suptilnije i profinjenije. Tehnički sam trenutno potkovan više nego ikad, logično, no Koolade ostaje Koolade – priča.
Nedavno je održao i svoje prvo fakultetsko gostovanje; studentima psihologije je pričao o glazbi i emocijama.
- Pričao sam o elementima glazbe i tome kako oni utječu na emocije slušatelja. Naravno, i istovremeno sam pokazivao to na svojoj opremi. Tipa, nešto najbanalnije kao što je promjena tempa, što radi raspoloženju slušatelja? Pričao sam dosta i o harmoniji, aranžiranju glazbe, frekvencijama, te na koji način svime time možeš sugerirati slušatelju njegovo raspoloženje. Predavanje je trajalo dva sata, ali ni to nije dovoljno da se tema ove kompleksnosti detaljno obradi – prisjeća se.
Koolade je prošle godine sa svojim albumom "April" bio nominiran za Porina, a i prije je već bio dobio tu nagradu. Iz perspektive glazbenika koji je postigao značajne uspjehe i na globalnoj razini, kako gleda na lokalne nagrade?
- Nagrada je nagrada. Kad kažem Amerikancima da sam u Hrvatskoj dobio pandan Grammyju, na njihovim licima vidim da ni oni ne bi odbacili Porin da ga dobiju. Osobno, ne marim previše za potvrdu izvana, ali kad ju dobijem, ne bježim od nje, jer prija – govori.
Osim glazbenih projekata u kojima je glazba svrha sama sebi, Koolade je, primjerice, radio i glazbu za "Ugly Betty" te talent show So You Think You Can Dance. I danas ima tu širinu u projektima.
- Prošlu jesen sam s bratom Mysteejem surađivao na soundtracku hollywodkog filma "B-Boy Blues". Radi se o ekranizaciji istoimene novele autora Jamesa Earla Hardyja, koji se bavi problematikom crnačke gay zajednice u ranih 90-ih. Na tom soundtracku producirao sam dva naslova – govori, pa nastavlja: - Trenutno miksam novi album domaće hip hop grupe High 5, koja se odnedavno zove Dupla Šihta jer su prošli kroz promjenu postave i nema ih više petorica. Album se zove "Spremni za rad" i dosta je zreo i zaokružen body of work. Možda meni njihov najbolji dosad. Album je producirao kompić iz Vodnjana, i, po novom, član grupe, Rinoma. Dalje, u suradnji sam s Branimirom Kamberom na njegovom putopisnom YouTube kanalu "Kamberizam". Moj angažman je pravljenje pozadinske mjuze. Trenutno je u igri serijal dokumentaraca po Slavoniji, na kojem možete čuti moje uradke. Dalje, tu je i jedan dosta zanimljiv projekt plesačice i koreografkinje Maje Jozić, koji uključuje glazbu, ples/koreografiju i video. Obrađuje tematiku osobnog integriteta. Rađen je za britansko tržište, te će kao video biti dostupan najesen – kaže Matko.
Radio je i na nedavno objavljenom albumu "Moćno" Ede Maajke. Njih dvojica trajanje suradnje broje u desetljećima. Upoznali su se davno, u tramvaju.
- "Moćno" je Edin povratak na hip hop matricu, no nismo išli u old school, već smo htjeli napraviti nešto suvremeno. Ja sam jako zadovoljan ovim albumom, kojeg sam producirao u cijelosti, osim jedne trake koju je radio Coby, trenutno najaktualniji i najpoznatiji producent na Balkanu – kaže Koolade.
S Edom je, jasno je, nakon toliko godina suradnje postao i veliki prijatelj.
- Edo je samozatajna osoba kojoj se slava jednostavno dogodila. Nije nikad išao za tim, nije mu to nikad bila misao vodilja, već kao i on sam kao osoba i kao umjetnik, želi da to što radi ima integritet, smisao, dubinu i umjetničku vrijednost. Edo na traci je Edin osobno. Nema puno razlike. Paše mi lik skroz, jer je toliko easy i opušteno radit s njim. On za što on želi, ja znam što ja želim i super se poklapamo. S njim nema nikakvih natezanja, uvjeravanja, postavljanja granica, već samo obostrano povjerenje i prijateljstvo – priča.
Osim legendi kao što je Edo, koji su, po njemu, trenutni highlihtovi hrvatske hip hop scene?
- Reperi Noti Limun, Tibor, Burky i čitava njihova TDKM ekipa, njihov producent Flowdeep. Zatim reper GiR (Geralt iz Rivije), zagrebačka grupa ONI, grupa HRAM iz Šibenika. Moram li spominjati Vojka V? I ostala popularnija imena kao što su High 5 (sada Dupla Šihta), 30 Zona, Kuku$... Ali, to je samo po sebi očigledno. Zato sam prvo naveo underground izvođače koji možda nisu na prvu loptu poznati široj publici, ali, po meni, puno više zaživljavaju esenciju hip hopa nego ova popularnija imena. Da spominjem posljednji album Tram 11-a? - govori.
Potonji se album mora spomenuti. Izazvao je nezapamćenu kontroverzu, u novijoj hrvatskoj glazbenoj povijesti nije se dogodilo da neki album bude lansiran pa naknadno uklonjen iz prodaje. Koolade je i na njemu bio producent.
Pitamo ga koja su njegova promišljanja o polemikama koje je izdanje izazvalo te mora li hip hop album biti politički korektan.
- Politička korektnost je trenutni ubica umjetnosti i ekspresije broj jedan. Ne, smatram da hip hop NE treba biti poltički korektan, već subverzivan. Smatram da umjetnost općenito ne smije biti perpetuacija statusa quo, i općeprihvaćenih kocepata shvaćanja, već preispitivanje i subverzija zone komfora, osobnih pogleda, opće prihvaćenih društvenih obrazaca i inih. Kažem opće prihvaćenih obrazaca shvaćanja, jer liberalni način razmišljanja danas se previše nameće kao jedini način shvaćanja stvari – govori.
Kaže da "misli da bunt konzervi izlazi upravo iz toga što su osobna uvjerenja trenutno tabu, te moraju podljeći liberalnoj narativi".
- Gle, kad se previše namećeš, dobit ćeš otpor. Isto je i u drugom smjeru. Kad želiš nadglasat nekog, taj će htjeti nadglasat tebe. Osobno se ne slažem s izrečenim stihovima na dotičnoj pjesmi koja je pokrenula lavinu kontroverze. Osobno nisam ni surađivao na dotičnoj, no drago mi je da sam dio albuma. Da sam dio povijesti. Tram 11 su uvijek ulazili glasno, na velika vrata. Ništa se nije promjenilo. Volim ih k'o braću – kaže Koolade.
Naglašava da ne gaji iste poglede na svijet kao General Woo.
- To on i zna, rekao sam mu to više puta. No predugo se znamo i imamo prekorektan međuljudski odnos da bi to prekidao radi nekolicine social justice warriora. Također smatram da nije moja odgovornost da ga cenzuriram. Nikad ne smije jedna osoba odlučivati za ostale, zato to prepuštam publici, ako im je do toga naravno. To nek bude njihova bitka. Uostalom Tram 11 je puno širi od pjesme "PŠK". Tko njihov legacy želi svesti na tu stvar, trebao bi poraditi na svom zdravom razumu – zaključuje.
Na koncu, pitamo ga možemo li ga uskoro uhvatiti na nekom nastupu.
- Trenutno nemam ništa u planu, ali svako malo se nađe neki gig, DJ set ili slično.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....