Razdoblje novog vala nešto je čega se generacije stasale u 80-ima nikada neće odreći ili čak dobrovoljno ostati u njemu, “zarobljene u vremenu”. Kao da se ništa važnog i vrijednog nakon toga nije dogodilo. Kao da je tada sve bilo bajno, kao da ništa nije bilo slabo. Realno, bilo je tada i dobrog i lošeg, a nešto iz tog perioda nije ni preživjelo ili izdržalo test vremena.
S druge strane, mitovi i legende “novog vala” mlađima ili idu na živce ili ih sputavaju u vlastitom nastojanju da kreiraju neki svoj “val”. Takav stav je također pogrešan jer ništa u glazbi ne nastaje iz ničega. Srećom, ima i onih mlađih koje iskustva novovalnih generacija ohrabruju na neke njihove važne glazbene korake, a dojam je nakon nedavnog serijala koncerata u Zagrebu da se od “starina” novog vala i danas može štogod naučiti.
Primjerice, Pankrti su početkom veljače u KSET-u održali pravu lekciju na temu što je punk-rock bio, odnosno što bi i danas trebao biti. Njihove stare pjesme primjenjive su na današnju demokraciju i neoliberalni kapitalizam koliko nekoć na jednopartijski sistem i socijalizam, a Lovšin i drugovi laju i grizu žešće nego tisuće mladih pop-punk bendova. Partibrejkersi su u Tvornici sredinom veljače potvrdili standardnu formu jer neuništivi rock'n'roll tandem Cane i Anton doima se poput Jaggera i Richardsa, Townshenda i Daltreya ili Pagea i Planta našeg novog vala.
Partibrejkers: neuništivi rock'n'roll tandem Cane i Anton
Vlada Divljan, pak, s Ljetnim kinom – nota bene, odličan im je zajednički EP “4 godišnja doba” - ponovo je u Tvornici osvajao šarmom svoje osobnosti i “vječnih melodija” Idola. Psihomodo pop, s ekvidistancom između Ramonesa i Stonesa, priuštili su nam izuzetno zabavan koncert u Domu sportova. Lijepo je ponovo ih vidjeti na vrhu jer koliko god se Gobac zezao, toliko se Psihomodo prometnuo u klasičan rock bend. Električni orgazam, 24. travnja u Vintageu, bez “deranja getribe” je “šaltao” iz punka i post-punka preko psihodeličnog rocka i 60's popa u funk-rock i rock'n'soul s dobro poznatim starim hitovima, ali i novijim pjesmama koje također “nisu za baciti”.
Vlada Divljan s Ljetnim kinom
Raznovrsno, ali uvezano u jednu cjelinu i to bi, a ne bezglavo svaštarenje, trebao biti postulat eklekticizma u rock i pop glazbi. Disciplin A Kitschme, dva dana kasnije u Tvornici, bila je preglasna zbog čega se nisu dostatno čuli vokali i usna harmonika, ali Kojin post-punk radikalizam je neuništiv, kao i njegovo poimanje avangardnosti i minimalizma u rocku.
Kojin post-punk radikalizam je neuništiv (Ranko Šuvar/Cropix)
Osim što su u “voznom stanju”, spomenuti su i dalje “njuške. Osobene, prepoznatljive, pune iskustva, željne svirke pred publikom koju i danas imaju te još uvijek relevantne iako je od njihovih početaka ili “zlatnih dana” prošlo 30 pa i koja godina više. Neki od njih imaju solidna nova ostvarenja ili najavljuju nove albume pa i bendove poput Saše 21, “ramonoidnog” pop-punk sastava Saleta Verude iz KUD-a Idijoti čija premijera u KSET-u također nije bila slaba.
Ostaje nam još uživo provjeriti Laibach, 9. svibnja u Tvornici u kojuoj će promovirati recentni album “Spectre”. Na njemu se Laibachovci efektno bave kapitalizmom i Europskom Unijom u aspektu ekonomske, socijalne, političke, duhovne i moralne krize kojoj zasad ne naziremo kraj, baš kao što su znali provocirati socijalizam i jednopartijski sistem Jugoslavije 80-ih. Laibach je ponovo relevantan, i to u svjetskim okvirima.
Nažalost, Johnny Štulić, sudeći po obradama narodnih i vlastitih pjesama koje uporno kači na YouTube, više nije relevantan nigdje osim u sjećanjima na Azru iz prve polovine 80-ih.
A vozno stanje “Fiju Briju” generacije?
Nakon serijala koncerata koje su u Zagrebu protekla tri mjeseca održali neki od “heroja novog vala”, komotno se može reći kako ih vrijeme nije pregazilo, a status veterana polako stječu i sastavi etablirani u 90-ima, pripadnici takozvane “Fiju Briju” generacije. Hladno pivo održalo je ekstremno naporan, trodnevni “kondicijski trening za novi album” u KSET-u s prosječnom brzinom od četrdesetak pjesama (s prva tri albuma) u stotinjak minuta što i mlađi teško mogu “izdurati”.
Bambi Molesters
Bambi Molesters, potvrđeno početkom proljeća na otvorenju Hard Placea, mogu i dalje svirati u bilo kojoj državi čiji stanovnici znaju što je to rock'n'roll. Jinxi će na Tuškancu 20. svibnja u sklopu Gričevanja održati besplatan, obljetnički koncert povodom 20 godina rada, a slijedi nam Let 3 na platou Gradec 29. svibnja dok će spomenuti festival 31. svibnja na istoj pozornici zatvoriti Pipsi koji su jesenas oduševili “Waltom”, ali i i koncertom u Tvornici. Iste večeri Majke će kao headlineri Zagreb International Blues Festivala u Kinu SC održati unplugged koncert, ujedno “prvi u karijeri za sjedeću publiku”. Onako na neviđeno, kladim se da će manje-više sve biti OK.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....