"Vrhunska organizacija, uljudnost svih uključenih u naše gostovanje, pozitivna atmosfera, prijazna i oduševljena publika. Usudio bih se reći da je sve bilo onako kako gledamo na televiziji, kako nam se čini da ne postoji i da je nemoguće doživjeti takav koncert i takvo gostovanje uživo. Baš to se nama dogodilo, priča nam Damjan Grbac, voditelj kvarteta GIIPUJA o recentnom nastupu u Budimpešti.
Kvartet sastavljen od Marka Firsta na violini, sopeli i mihu, Alda Foška na bas klarinetu, Tončija Grabušića na bubnjevima te Damjana Grpca na kontrabasu izvodi glazbu baziranu na glazbi Istre i Primorja u jazz aranžmanima, o čemu svjedoči i njihovo ime.
"Muzički centar Budimpešte u kojem je i Opus Jazz Club u kojem smo nastupili vrhunski je organiziran centar, od koncertne sezone u kojoj u ljetnim mjesecima imaju po tri programa u jednom tjednu, a u zimskoj sezoni čak pet koncerata u tjedan dana pa sve do ostalih tehničkih elemenata koje pružaju; smještaja, sound sistema, koncertne dvorane, kluba, biblioteke, restorana, ponude...", zadovoljan je Grbac, a njegovo mišljenje dijeli i Foško koji priznaje da "ne zna je li toliko visoku razinu profesionalizma ikada doživio".
"Radi se o klubu kakvog nema nigdje u regiji. Produkcija, organizacija i infrastruktura kluba i cijele institucije (Budapest Music Center) je bez premca", smatra.
Za takvu jedinstvenu priliku kvartet je pripremio program koji, vjeruje Foško, zorno prikazuje njihov rad, utjecaje te način razmišljanja.
"Pripremili smo program koji je svojevrstan presjek djelovanja GIIPUJA-e, počevši od prvog albuma iz 2013. pa sve do ovog najrecentnijeg iz 2021. Bilo je tradicijskih melodija u našim aranžmanima, naših autorskih skladbi i skladbi nekih od velikana hrvatske tradicijske glazbe", otkriva.
Kako je mađarska publika prihvatila njihov specifičan izričaj, pitamo naše sugovornike.
"Naš stil glazbe je poseban i uvijek razmišljamo o tome kako će publika doživjeti naše izvedbe. Iznenađena publika stvorila je pozitivnu i aktivnu atmosferu koja se održala do kraja nastupa, što su i pokazali kada su nas zvali na bis. Bili smo vrlo zadovoljni i veseli da smo mogli prezentirati hrvatsku glazbu kao i našu autorsku glazbu u tako jednom važnom klubu", priznaje Grbac, a Foško se nadovezuje:
"U publici se, naravno, na početku moglo vidjeti brojne upitnike iznad glava budući da su prvi put iskusili jazz inspiriran tradicijskom glazbom Istre i Primorja. No, već nakon desetak minuta uspjeli smo ih pridobiti, a do kraja koncerta mislim da smo se i pobratimili. Prihvatili su i vrlo specifičan zvuk naših tradicijskih instrumenata, sopele i miha. Posebno nam je bilo drago što nas je slušala prava mađarska jazz publika, a ne slučajni prolaznici - još je veći doživljaj svirati kada svirate za nekoga tko to razumije. Reakcije su bile odlične, ljudi su pitali gdje nas se još može čuti te kada ćemo opet biti u Budimpešti i pohitali u nabavu naših CD-ova ".
Projekt GIIPUJA nastao je na Grpčevu prvom diplomskom radu na jazz konzervatoriju u Trstu u Italiji. Profesor Giovanni Maier otvorio mu je, kaže, nove perspektive prema glazbi. I tako je sve počelo...
GIIPUJA, saznajemo, podrazumijeva tipični instrument s istarsko- primorskog područja kao što su sopela, mih, dvojnice, cindra... Kako je riječ o glazbi Istre i Primorja, glazbi koja ima vrlo karakterističan dvoglas, ovi su glazbenici odlučili pustiti jedan glas sopeli, a drugu sopelu zamijeniti bas klarinetom. Bubnjevi i kontrabas imaju pak, nastavlja Grbac, funkciju spajanja, funkciju koja oplemenjuje taj karakteristični dvoglas sopele i bas klarineta, a ne mijenja ga niti obavezuje na nešto.
"Svi spomenuti instrumenti imaju slobodu izražaja u trenutku izvedbe što na kraju rezultira originalnim izvedbama", objašnjava Grbac.
Žanrovski je, kaže Foško, naglasak na sinergiji tradicije i suvremenosti. Moderni jazz 21. stoljeća je, kaže, pogonjen tim unikatnim prizvucima koje donosi njihova tradicijska glazba.
"Mislim da smo posebni zbog vrlo slobodnog pristupa improvizaciji, demokratičnih uloga instrumenata u sastavu i originalnog zvuka koji iz toga proizlazi", Foškovo je viđenje.
Prema Grpcu GIIPUJA-u najbolje opisuje žanr ‘world music‘, a osjete se i elementi folklorne, etno i jazz glazbe.
"Teško ju je staviti pod jedan naziv. Utjecaji su razni, ali smatram da je najveći utjecaj glazba Istre i Primorja koja daje projektu prepoznatljivost", kaže Grbac te pojašnjava:
"Cilj projekta je da svaki član da svoj doprinos izvedbi u suradnji sa cijelim kvartetom, odnosno, da improvizira. Glazba koju izvodimo nema harmoniju, nema tempo koji je točno preciziran, nema ritam koji je obilježava, nema ritamsku mjeru, otvorena je, a improvizacija je proširuje".
Sve albume svirali su uživo jer je, tvrdi Grbac, jazz glazba glazba trenutka, glazba inspiracije pa kvartet baš tada najbolje funkcionira.
Kvartet se nada daljnjim nastupima u Hrvatskoj i u inozemstvu. Trenutno je aktivan projekt "100 šterni, ćo!", cjelogodišnja turneja od 100 koncerata po šternama (bunarima), s kojim gostuju na području Istre i Primorja te okolice kako bi predstavili svoju glazbu, povijest, arhitekturu i načina življenja kroz prošlost. U planu je, doznajemo, i dokumentarni film o cijeloj turneji.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....