Program ovogodišnjeg Zagreb Film Festivala - koji je objavljen danas na konferenciji za novinare - vjerojatno je najjači program nekog igrano-filmskog festivala koji je ikad igrao u Hrvatskoj. Nikad se dosad nije dogodilo da hrvatski gledatelji mogu u sedam intenzivnih dana vidjeti pobjednike Venecije, Sundancea, Karlovih Vary, Berlina, te sva tri prvonagrađena filma s ovogodišnjeg Cannesa. Ovogodišnji ZFF-a svojevrsni je "all stars" festivalskog repertoara.
ZFF je - čini se - sjajno iskoristio terminska pomicanja velikih festivala koja su mu išla na ruku. Kako se ove godine Cannes pomaknuo prema sredini ljeta, canneske premijere bile su nedostupne ljetnim festivalima. ZFF je tako mogao pazariti s obje najjače filmske smotre - Cannesa i Venecije. Dodatni vjetar u leđa programerima dala je činjenica da su brojni snimljeni filmovi čekali da epidemija jenja da krenu na festivale pa je ljeto 2021. zapravo akumuliralo najbolje iz gotovo trogodišnje produkcije. Zahvaljujući svim tim okolnostima, program ZFF-a - koji će zagrebačka publika gledati od 14. do 20. studenoga - koncentrat je dobrih filmova kakav dugo nije viđen u Hrvatskoj.
Možda najzvučniji adut tog programa je film "Događaj" Francuskinja Audrey Diwan, koji u Zagreb stiže kao friški dobitnik Zlatnog lava u Veneciji. Utemeljen na istoimenom (i prevedenom) romanu Annie Ernaux, film pripovijeda o studentici koja u Francuskoj 1962. pokušava izvesti tada ilegalni abortus.
U programu je još jedan film francuske redateljice koji se ovo ljeto ovjenčao jakom festivalskom nagradom. Riječ je o "Titanu" Julie Ducournau, cronenbergovoj, nasilnoj queer fantaziji koja je u srpnju dobila Zlatnu palmu u Cannesu, što se drži jednom od najkontroverznijih odluka žirija posljednjih godina.
Osim "Titana", ZFF donosi još dva filma s najvažnijim canneskim službenih nagradama. Prvi je od njih "Kupe broj 6" finskog režisera Juhoa Kuosmanena. To je željeznički road-movie o finskoj studentici koja se nađe zatočena u kupeu ruskog vlaka s nametljivim suputnikom. Drugi od njih - pak - djelo je dvostrukog oskarovca, iznimnog iranskog redatelja Asghara Farhadija. Njegov film "Heroj" podijelio je s finskim "Kupeom" grand prix žirija, a na ZFF-u igra u popratnom programu "Ponovno s nama". "Heroj" je svojevrsni susret šerijata i Franka Capre. Junak filma je čovjek koji je u zatvoru zbog duga, no svejedno vrati nalaznici torbu sa zlatnicima. Junak postaje medijska zvijezda - ali se stvar zapetlja kad se ispostavi da nalaznica to možda i nije te kad javnost posumnja da je sve namještaljka.
U glavnom programu su i tri filma iz regije/Hrvatske koji su se ove godine vratili s nagradama s uglednih A festivala. Prvi je od njih "Košnica" Kosovarke Blerte Basholli koji je pobijedio u međunarodnom programu Sundancea: kosovski film i otvara ZFF. Drugi je "Strahinja Banović" srpskog redatelja Stefana Arsenijevića. Riječ je o parafrazi deseteračke narodne pjesme s likovima azilanata i migranata na mjestu epskih vitezova. Film je pobijedio na festivalu u Karlovym Varyma.
Nagradu u Karlovym Varyma dobio je i hrvatski film "Zbornica" koji je i jedini hrvatski naslov u glavnoj konkurenciji ZFF-a. Film debitantice Sonje Tarokić priča je o osnovnoškolskoj pedagoginji (Marina Redžepović) koja si zakomplicira život kad počne ispravljati aljkavosti u radu škole.
Nisku filmova sa zvučnim nagradama zaokružuje na kraju i pobjednik Berlina, rumunjski film "Baksuzno bubanje ili bezumni pornić" režisera Radua Judea. Ta urnebesna farsa na lažni moral hrvatsku je premijeru imala na Puli, a sad je prvi put može vidjeti zagrebačka publika.
Uz takvo obilje festivalskih pobjednika publici bi lako mogli promaknuti neki izvrsni naslovi s manje zvučnim priznanjima. U takve recimo spada islandsko "Janje" redatelja Valdimara Jóhannssona, ruralni film fantastike s bioetičko-filozofskom temom. Među manje uočljivim, a izvrsnim filmovima je i "Najgora osoba na svijetu" norveškog režisera Joachima Triera, film za koji je glumica Renate Reinsve dobila glumačku nagradu u Cannesu. Taj film nesvakidašnje režije i dramaturgije pripovijeda život razmažene i neodlučne mlade žene koja postupno sazrijeva. U popratnom programu igra i meksički film "Kutija" venecuelanskog režisera i bivšeg venecijanskog pobjednika Lorenza Vigasa. Film se bavi tinejdžerom koji vjeruje da mu je otac ubijen, a onda shvati da pod drugim identitetom vodi trafficking ilegalnim radnicima. Film stiže s ovogodišnje Venecije gdje je imao sjajne kritike.
Osim filmskih noviteta u glavnom i dugometražnim igranim programima, ZFF donosi i dva programa koja su festivalska tradicija. Prvi je od njih "Kockice", domaći natjecateljski program kratkih filmova u kojem je ove godine deset naslova. Druga tradicija festivala su retrospektive debitantskih filmova slavnih autora. Ove godine, taj se program zove "Ledolomke" i prikazuje prve filmove istočnoeuropskih filmašica. Uz tri ženska klasika (Martu Meszaros, Agnieszku Holland i Veru Chytilovu) tu su i jedine dvije redateljice koje su snimile dugometražni igrani film u (notorno mačističkoj) jugoslavenskoj kinematografiji. Prva od njih je Soja Jovanović (Pop Ćira i pop Spira, 1977), a druga gotovo zaboravljena bosansko-hercegovačka autorica Vesna Ljubić koja je u travnju umrla od covida. Na festivalu će biti prikazan njezin raritet, film "Posljednji skretničar uzanog kolosijeka" iz 1986. Program "Ledolomke" dostupan je online.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....