Dodjela nagrada Oktavijan Hrvatskog društva filmskih kritičara održat će se u subotu, 13. ožujka, u okviru HTV-ove emisije "Posebni dodaci", a jedan se dobitnik već zna - redatelj Veljko Bulajić laureat je počasnog Zlatnog Oktavijana za životni doprinos filmskoj umjetnosti.
Kako se ističe u obrazloženju, premda i u ovom krajevima i u svijetu Bulajevićev ugled traje zbog njegovih ratnih spektakala, retrospektivno sve je zanimljiviji kao jedan od naših "filmskih Talijana" i Mediteranaca.
"Njegovi autorski uvijek angažirani filmovi i slikom i riječju ostaju ponajbolja, na ekranu uvijek iznova živa i prisutna svjedočenja o sad već davnim vremenima nade u bolji svijet i bolju zemlju, svjedočenja naše vlastite povijesti", dodaje se.
Rođen 1928. u Vilusima u Crnoj Gori, taj hrvatski redatelj crnogorskoga podrijetla, najstariji je živi svjedok povijesti hrvatske kinematografije, "stariji od vlastite kinematografije skoro dvadeset godina", u kinematografiju ušao kao mladić, neposredno poslije Drugoga svjetskog rata, u njezinim pionirskim danima.
Kao dječak borio se u partizanima, bio teško ranjen te s 18 godina, 1946. došao u Zagreb, gdje živi i danas. "Taj agilni 93-godišnjak, čiji je "Bijeg do mora", njegov četrnaesti igrani film, i dalje u postprodukciji, nadživio je skoro dvostruko jugoslavensku državu u čijem je stvaranju kao mladi partizan aktivno sudjelovao, a potom se, upivši poslijeratnu, isprva u manjoj mjeri socrealističku, a potom u velikoj mjeri neorealističku poetičku matricu, postao njezinim vodećim filmskim svjedokom", napominje se.
Punih 13 godina proveo je kao naučnik – prošao je filmski tečaj u Jadran filmu, bio stipendist na legendarnom Centro Sperimentale di Cinematografia u Rimu, asistent Vatroslavu Mimici (na filmu U oluji) te režirao manji broj dokumentarnih i žurnalskih filmova, a 1959. zabljesnuo je prvim svojim dugometražnim igranim filmom "Vlak bez voznog reda".
"Jedan od najboljih debija u hrvatskoj filmskoj režiji, film je to koji je predstavio cjelokupnu autorsku figuru Veljka Bulajića, koju čine: vjera u mogućnost prikaza stvarnosti na filmu kao temeljno poetičko uvjerenje svoga autora, epski zahvat u tu građu stvarnosti (u prvom filmu i pod dojmom vesterna), aktualno poimanje stvarnosti (prikazani profilmski svijet djela, realističke fakture, korespondentan je izvanfilmskoj, društvenoj i političkoj stvarnosti revolucionarne, proleterske zemlje, a likovi koji ga nastanjuju u njemu proaktivno djeluju), visoke produkcijske vrijednosti (film kao spektakl); no taj temeljni, klasicistički realizam oplemenjen je, pa i podrovan promodernim elementima, prije svega u neorealističkoj, često kronikalnoj strukturi filmske naracije", naglašava se.
Kritičari smatraju kako je s jedne strane, upravo Bulajić, ne opredjeljujući se za klasičnonarativnu, akcijsku strukturu partizanskog filma kakvu su inaugurirali Afrićeva "Slavica" i Marjanovićeva "Zastava", nego za "sovjetsku" strukturu Popovićeva "Živjeće ovaj narod", inovira tu, u svojoj jezgri, socrealističku strukturu time da je transcendira u neorealističku otvorenu strukturu, likovi, reprezentanti klasa, postaju simbolički nositelji, a izlaganje se transformira u filmski spektakl visokih produkcijskih vrijednosti.
Primjer za to su partizanski spektakli "Kozara" (1962), za Oscara nominirana "Bitka na Neretvi" (1969), koji su mu donijeli svjetski ugled u žanru ratnog spektakla, i "Veliki transport" (1983).
S druge je strane njegov svojevrsni mediteranski modernizam i utjecaj talijanske kinematografije: neorealizam je najdjelatniji u njegovu trećem filmu "Uzavreli grad" (1961), kao i u kasnijem filmu "Obećana zemlja" (1986), a političkog filma u povijesnim filmovima "Atentat u Sarajevu" (1975), "Donator" (1989) i "Libertas" (2006), katkad i u ruhu političke alegorije, kao u filmovima "Rat" (1960) i "Čovjek koga treba ubiti" (1979), kojima se najviše približio poetici talijanske kinematografije.
Režirao je i ratni film skloniji apstraktnijem modernizmu, "Pogled u zjenicu sunca" (1966), međunarodno nagrađivan dugometražni dokumentarni film "Skopje 63" (1964), dokumentarnu seriju "Crna Gora" (1972) te dokumentarne filmove "Titovi memoari" (1981) i "Mjesto sjećanja Vukovar" (2015).
Filmski kritičari su, nakon odgledanih više od stotinu i pedeset filmova svih rodova i trajanja izabrali najbolje hrvatske filmove iz 2020. godine, a s obzirom na pandemiju dodjela se neće, kao dosad, održati na Danima hrvatskog filma ili Pulskom filmskom festivalu, već na Trećem programu HTV-a, u posebnom izdanju filmske emisije, u 20,10 sati.
Pored osamostaljenja od filmskih festivala, novost su i dodatne kategorije u kojima se Oktavijani od ove godine dodjeljuju, a one su namijenjene najboljem dugometražnom dokumentarnom filmu, te najboljoj manjinskoj koprodukciji, izvijestili su.
Osim nagrada za najbolje filmove, bit će tu i objava dobitnika nagrada Vladimir Vuković i Ante Peterlić za najbolje hrvatske kritičare i publiciste.
Hrvatsko društvo filmskih kritičara ustanovilo je nagradu 1992. godine, nadjenuvši još ime jo proslavljenom filmskom autoru, scenaristu, snimatelju i redatelju Oktavijanu Miletiću.
Priznanje kritike
Veljko Bulajić laureat je počasnog Zlatnog Oktavijana za životni doprinos filmskoj umjetnosti
Dodjela se neće kao dosad održati na Danima hrvatskog filma ili Pulskom filmskom festivalu, već na Trećem programu HTV-a
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....