Kada je prije 17 godina skupina inicijatora koju je predvodio Alen Munitić osnovala splitski Festival mediteranskog filma, izgledalo je da će on biti još jedan u obilju malih, lokalnih smotri na otvorenom kakvih ljeti na Jadranu ima sva sila. Festival je tako i počeo, kao nepretenciozna smotra na jednom open-air ekranu, bez zvučnih gostiju i klasičnog žirija.
Splitski FMF je, međutim, uspio organski rasti kao nijedan drugi filmski festival u Hrvatskoj. Već od početaka, festival je izgradio brojnu i vjernu publiku. Tijekom vremena iz festivala je izrasla prikazivačka mreža kino Mediteran koja je danas ozbiljan faktor u nezavisnoj distribuciji. Kino Mediteran pridonijelo je otvaranju cijelog niza zaboravljenih ili ugaslih otočnih ili malomišćanskih kina te donio projekcije na udaljene točke kao što su Mljet ili Lastovo. Dobri rezultati ljetne kinomreže postupno su ponukali i hrvatske autore da film premijerno prikazuju u Splitu i puste u ljetnu distribuciju. U međuvremenu, matični je splitski festival narastao te, iza zagrebačkog ZFF-a, postao drugi najveći domaći festival igranog filma. Od prošle godine FMF filmove prikazuje na tri večernja ekrana na otvorenom i traje deset dana. Ove će godine na festivalu biti prikazano 25 premijernih dugometražnih naslova.
Tako ojačao i nikad veći, splitski FMF ovog četvrtka ulazi u svoje 17. izdanje. Tijekom deset dana festivalska će publika moći opet vidjeti natjecateljski program s najboljim filmovima iz sredozemnog bazena. K tomu, FMF kao i obično donosi niz zanimljivih naslova iz Skandinavije i iz Latinske Amerike, paket dječjih i omladinskih filmova te domaći kratkometražni natjecateljski program pod nazivom "Ješke".
Mediteranski natjecateljski program počinje u četvrtak projekcijom filma "Tiha sluškinja" španjolskog redatelja Miguela Fausa. Program ima trinaest naslova, od kojih je najzvučniji onaj koji zatvara festival. Riječ je o filmu "Uvijek postoji sutra" talijanske redateljice i glumice Paole Cortellesi. Njezi je film najveći ovogodišnji hit talijanske kinematografije koji je vidjelo pet i pol milijuna gledatelja. Riječ je o crno-bijeloj obiteljskoj priči koja se zbiva u jednom rimskom sirotinjskom susjedstvu 1946., uoči prvih poslijeratnih izbora koji su ujedno i pravi izbori na kojima su glasale žene. Temu obiteljskog nasilja Cortellesi je obradila kroz stilski pastiš neorealizma i sa zrnom humora te je napravila film koji je zasluženo hit. Jaka je atrakcija i francuski triler "Nasljednik" redatelja Xaviera Legranda, film o čovjeku koji naslijedi očev modni imperij, a s njim i mutno poslovno naličje. Politički najpapreniji film glavnog programa FMF-a bez sumnje je "Jedina zemlja", dokumentarac koji je napravio četveročlani redateljski kolektiv koji čine dva Izraelca i dva Palestinca. Film tematizira dubinsku nepravdu i nasilje na kojem počiva bliskoistočni status quo. Jedan od suautora filma, Izraelac Yuval Abraham, bio je napadan kao izdajnik kad je ove zime nakon premijere filma na berlinskom festivalu govorio o desetljetnoj izraelskoj represiji i prisilnom naseljavanju palestinskih područja. Na programu su i dva talijanska filma s nagradama s mletačke Mostre: gangsterski film "Enea" Pietra Castellitta te kriminalistička drama "Raj" Enrica Marije Artalea. U glavnom programu je i jedan hrvatski film, ali ove godine reprizni - "Brod" Elvisa Lenića, dokumentarac o pulskom Uljaniku.
Kada je riječ o filmovima izvan konkurencije, opet je tu niz intrigantnih naslova. Danski film "Sinovi" Gustava Mӧllera bavi se uzornom i korektnom zatvorskom čuvaricom (glumi je Sidse Babett Knudsen iz "Borgen"). Stvari se promijene kad joj na odjel dospije čovjek koji joj je u incidentu usmrtio sina. Junakinja odluči prešutjeti sukob interesa i počinje sporu, perfidnu operaciju osvećivanja. Iranski film "Moja najdraža torta" supružnika Maryam Mogadam i Behtasha Sanaehe film je o postarijoj urbanoj Iranki kojoj se život promijeni kad susretne mušku simpatiju, također starca. Film je slovio za ozbiljnog kandidata za berlinskog Zlatnog medvjeda koji na koncu iznenađujuće nije dobio. "Zlo ne postoji" novi je film produktivnog japanskog svaštara Ryosuke Hamaguchija, redatelja čiji je film "Drive My Car", snimljen po Murakamijevoj priči, nominiran za Oscara. Zaplet filma zvuči kao nešto što taman paše u Dalmaciju: mala planinska zajednica podvoji se i uznemiri kad veliki investitor dođe s projektom glampinga u obližnjoj šumskoj dolini. U popratnom je programu i "Topli film", dokumentarac beogradskog filmskog kritičara Dejana Jovićevića. To je filmski esej koji propituje tretman homoseksualnosti u jugoslavenskom i srpskom filmu.
Kratkometražne "Ješke" donose dvije zvučne domaće reprize. To su canneski pobjednik "Čovjek koji nije mogao šutjeti" Nebojše Slijepčevića te "Žarko, razmazit ćeš dite", animirani film po romanu "U malu je uđa đava" Tisje Kljaković. Film potpisuju redatelji braća Veljko i Milivoj Popović koji su, kao i autorica predloška, domaći Splićani pa će svoj uradak svi predstaviti sugrađanima. Jedna druga istaknuta Splićanka, pak, svoj kratki film predstavlja u Splitu premijerno. To je glumica i (odnedavna) redateljica Lana Barić. Na otvaranju festivala u četvrtak bit će premijerno prikazan njezin kratki film "Sola" s Marijom Škaričić u glavnoj ulozi.
Splitski FMF traje do 22. lipnja, a jedna od najvećih atrakcija bit će prikazana na kraju. To je dugometražni crtić "Moj prijatelj Robot" španjolskog redatelja Pabla Bergera. Nastao po stripu Amerikanke Sare Varon, Bergerov se film događa u paralelnoj povijesti u New Yorku 80-ih i prati prijateljstvo antropomorfnog psa i AI robota. Ovaj jednostavni, topli film o prijateljstvu i slijepoj sudbini pretvorio se u jedan od neočekivanih hitova "arthouse" sezone. Osvojio je nagradu EFA za animirani film i bio je nominiran za Oscara.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....