U utorak, 21. svibnja u zagrebačkom kinu Kinoteka svoju će hrvatsku premijeru imati novi film redatelja Mladena Đorđevića, crnohumorna drama Radnička klasa ide u pakao. Deset dana nakon toga, od četvrtka, 30. svibnja film će krenuti u svoju redovitu distribuciju po kinima diljem Hrvatske. Riječ je o njegovom prvom igranom filmu snimljenom nakon stanke od čak petnaest godina kada je 2009. debitirao s hvaljenom i nagrađivanom uspješnicom "Život i smrt porno bande" koja je u konačnici proglašena jednim od najznačajnijih filmova srpske kinematografije s početka 21. stoljeća, a neki inozemni kritičari i redatelji išli su toliko daleko da su ga usporedili i s Kubrickovim remek-djelom "Paklena naranča". Đorđevićev novi film, Radnička klasa ide u pakao, impozatna je filmska alegorija koja je svoju premijeru imala u sekciji Midnight Madness na filmskom festivalu u Torontu u rujnu prošle godine gdje se natjecala za nagradu publike te izazvala veliki interes kako gledatelja, tako i kritike. Na uglednom festivalu FEST u Beogradu film je osvojio čak tri nagrade: za najbolju režiju, najbolji euro-mediteranski film te najbolji film iz regije što ga je učinilo uvjerljivo najuspješnijim i najnagrađivanijim naslovom tog poznatog i cijenjenog festivala. Prije nego što je započeo igrati u kinima, film Radnička klasa ide u pakao prikazan je i na raznim drugim festivalima, prvenstveno u Europi, uključujući europsku premijeru u Talinu te projekciju u Sofiji gdje se natjecao u kategoriji najboljih filmova s balkanskog područja. Radnička klasa ide u pakao mračna je, nasilna, žestoka, ali i humoristična filmska alegorija koja će u Hrvatskoj svoju premijeru imati u sklopu Subversive Film Festivala, a od četvrtka, 30. svibnja krenuti u službenu kino distribuciju.
Tvornica u kojoj su nekad bili zaposleni stanovnici cijelog grada i okolnih sela zatvorena je zbog sumnjive privatizacije i tragičnog incidenta tijekom kojeg je skupina njezinih radnika stradala u namjerno podmetnutom požaru. Preostali radnici, devastirani gubitkom svojih najmilijih i posljedičnom korumpiranom prodajom tvornice, pokreću proteste, ali čini se da su njihovi napori uzaludni i ne daju konkretne rezultate. Osjećajući se napuštenima od strane vlasti, pa čak i Crkve, oni traže utjehu i odgovore u natprirodnom. Karizmatična Svetlana, bivši robijaš Mija i ostali radnici udružuju se kako bi istražili mistične puteve nade i pravde. Dok nespretno zaranjaju u tajanstveno carstvo, prolaze kroz socijalno i emocionalno oslobođenje te neočekivano otkrivaju unutrašnju moć za koju nisu niti znali da je posjeduju…
Glavne su uloge u filmu Radnička klasa ide u pakao ostvarili srpska glumica Tamara Krcunović te poznati hrvatski glumac Leon Lučev koji nastupaju u naslovnim ulogama Svetlane i Mije. Ostatak glumačke postave sačinjen je od miksa veteranskih, iskusnih glumaca te glumačkih naturščika kao što su Szilvia Krizsán, Ivan Đorđević, Lidija Kordić, Momčilo Picurić, Olivera Viktorović i Mirsad Tuka. Upravo u pogledu glumačkih nastupa, prije nego je njegov film krenuo u službenu distribuciju po srpskim kinima, redatelj Đorđević je izjavio: "U ovom, kao i u svim mojim prethodnim filmovima bavim se ljudima s ruba društva. Volim autsajdere. Oni su za mene pali anđeli. Inspiraciju za njih crpim kako iz života, tako i iz jugoslovenske proze i filmova razdoblja crnog vala. Inače, radi se o vrlo kompliciranom projektu, prije svega jer je u središtu skupina radnika, znači glumački ansambl. Zato smo ga radili u više faza. Profesionalne glumce sam kombinirao s naturščicima što sam radio i u nekim prethodnim filmovima. Izazov mi je bio da profi glumce, uvjetno rečeno, izjednačim s naturščicima, da djeluju kao da sam ih pokupio s ulice, što sam, bar po dosadašnjim reakcijama, uspio. Ista strategija je korištena i u filmu ‘Život i smrt porno bande‘. Naturščici svojom pojavom doprinose autentičnosti i životnosti filma", rekao je Đorđević.
Đorđevićeva beskompromisna društvena satira o koruptivnoj tranziciji vješto uključuje žanrovske elemente: horora, noira, akcijskog filma i crne komedije, čime nas približava žanru u kojem se odvija i stvarnosti postjugoslavenskih društava. Crnohumorna drama Radnička klasa ide u pakao podastire pronicljivu analizu pseudo-religije i prikazuje apsurdni položaj nekadašnje radničke klase u neoliberalnom kapitalizmu. Ovogodišnji žiri spomenutog FEST-a prilikom dodjeljivanja čak triju nagrada novom Đorđevićevom filmu elaborirao je kako je riječ o uratku o čijoj bismo razmjeno dugoj i prolongiranoj ekspoziciji mogli polemizirati, ali je filmska režija i nešto znano više: ona obuhvaća svjetonazor, osobni i filmski, dapače bliska je filozofiji. Upravo u navedenim segmentima, film Radnička klasa ide u pakao osobito je, nadahnuto i rijetko uzbudljivo umjetničko djelo koje na uvjerljiv i stvaralački moćan način gledatelje sudara sa spoznajom o očaju koji nas nerijetko u životu zarobi do te mjere da se prepuštamo lažnim prorocima i pronalazimo lažne spasitelje u onima koji su upravo njihova sušta suprotnost. No, važno je napomenuti da se usprkos mračnom tonalitetu i Đorđevićevu prepoznatljivo transgresivnom pristupu nameće zaključak da radničku klasu, izuzev solidarnosti, jedino može spasiti dobar smisao za humor odnosno sarkazam.
S filmom Radnička klasa ide u pakao redatelj Mladen Đorđević ispremiješao je niz različitih žanrova te na određeni način svojim novim uratkom dao društvenu dijagnozu. Ova crnohumorna drama s elementima akcije, horora i noira snimljena je u koprodukciji šest zemalja od kojih je jedna i Hrvatska. Naša produkcijska kuća Kinorama sudjelovala je u snimanju filma što je samo još jedan dokaz pozitivne suradnje između dviju država, barem kad je sedma umjetnost u pitanju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....