U sezoni nagrada za najbolje ostvarenje prošle godine zasad je najveće iznenađenje trijumf njemačko-američkog ratnog spektakla "Na Zapadu ništa novo" koji je dobio rekordnih sedam priznanja BAFTA (Britanska akademija za film i televiziju). Ta institucija ima šest i pol tisuća članova, i to bi se trebalo odraziti na predstojeće Oscare, ali to baš nije tako sigurno. Američka akademija za filmske umjetnosti i znanosti ima malo više od deset tisuća članova, nekad je bila izrazito američki usmjerena, no posljednjih godina njeguje globalni profil, dok se BAFTA uglavnom drži zemalja Ujedinjenog Kraljevstva, Europe i Amerike. Ukratko, odstupanja u raznolikosti članova su jako velika, pa je čest slučaj da se dobitnici nagrade BAFTA i Oscara rijetko kad podudaraju.
Recimo, "Na Zapadu ništa novo" potukao je oscarovskog favorita "Sve u isto vrijeme" čiji su redatelji Daniel Scheinert i Daniel Kwan (poznati i po zajedničkom pseudonimu "The Daniels") u petak dobili nagradu Ceha američkih redatelja, a u toj kategoriji njemački redatelj Edward Berger ("Na Zapadu ništa novo") uopće nije nominiran. Potonji se nije našao ni među nominiranima za Oscara za najboljeg redatelja, ali je zato "Na Zapadu ništa novo" nominiran za najbolji film tako da su iznenađenja ipak moguća: već u nekoliko navrata pobijedio je film čijem je redatelju uskraćena nominacija. Istina, Oscari baš ne vole filmove koji su dostupni na streaming platformama, a tu njemačko-američku superprodukciju (20 milijuna dolara) već mjesecima možete gledati na Netflixu, što joj znatno smanjuje šanse za Oscara za najbolji film.
BAFTA ima jednu posebnost - glasanje za najbolji britanski film. U toj su kategoriji ove godine pobijedili "Duhovi otoka" Martina McDonagha, ali je zato britansko-irski redatelj ostao bez nagrade jer mu ju je preoteo Edward Berger. Ipak, svojevrsna utjeha mu je nagrada za najbolji originalni scenarij, kao i dvije nagrade za sporedne glumačke uloge (Barry Keoghan i Kerry Condon). Što je još dobio "Na Zapadu ništa novo"? Zaslužena je nagrada za najbolji strani film (tu baš nije imao osobitu konkurenciju) i najbolju fotografiju (izvrstan snimatelj James Friend), dok je nagradu za najbolju glazbu lako mogao dobiti i netko drugi, a ne Volker Bertelmann (na primjer, Carter Burwell za "Duhove otoka" ili Alexandre Desplat za "Pinocchija" Guillerma del Tora). Sličan je slučaj i s nagradom za najbolji adaptirani scenarij, kojom su se zakitili redatelj Edward Berger, Lesley Paterson i Ian Stokell, no i tu konkurencija baš nije bila osobita.
Oko nagrada za najbolje glavne uloge kod Oscara bi moglo biti izmjena. BAFTA-u su dobili Cate Blanchett ("Tár") i Austin Butler ("Elvis") - dvoje Australaca, kako znakovito - no američki kritičari favoriziraju Azijku Michelle Yeoh ("Sve u isto vrijeme"), ali i Blanchett ima utjecajne zagovornike. Kod muškaraca ne bi bilo preveliko iznenađenje da trijumfira Brendan Fraser ("Kit"), iako je veliki minus što mu je debljina ostvarena uz pomoć specijalnih efekata: bez šansi nije ni Colin Farrell ("Duhovi otoka"), čista gluma bez ikakvih pomoćnih pomagala.
Nagradu BAFTA za najbolji dokumentarac dobio je film "Navalni", naslovni junak mu je ruski vođa opozicije kojeg se Putin pokušao riješiti posebnom vrstom otrova, dok je kod Ceha američkih redatelja pobijedila "Vatra ljubavi", nevjerojatna priča o dvoje zaljubljenika u vulkane koji su svoju strast platili životom. Ipak, ozbiljan favorit za Oscara je i "Sva ljepota i krvoproliće" Laure Poitras (već je dobila Oscara za "Citizenfour"). Naposljetku, BAFTA je nagradila za najbolji crtić "Pinocchija" Guillerma del Tora, koji će još pobjeđivati, gdje god da se pojavio.
Ceh američkih redatelja proglasio je najboljim debitantom Charlotte Wells za film "Poslije sunca": možda to ne bi vrijedilo posebno isticati, ali među pet nominiranih bila je i Antoneta Alamat Kusijanović za film "Murina". Za nju je ta nominacija ravna pobjedi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....