NAGRADA AKADEMIJE

TKO SU KONKURENTI HRVATSKIM FILMOVIMA U UTRCI ZA OSKARA? Imaju li 'Zvizdan' i 'Ti mene nosiš' ikakve realne šanse?

Ovih dana u Los Angelesu započinju projekcije Komiteta za nagradu Oscar filmu na stranom jeziku, u kojem je oko 400 članova Američke akademije filmskih umjetnosti i znanosti: trajat će to puna dva mjeseca, sve do sredine prosinca, kada će oni koji su izdržali do kraja odabrati šest najboljih filmova od onoga što su vidjeli. Poseban komitet (ustanovljen stoga jer je komisija znala ignorirati prilično važna ostvarenja s vrhunskim festivalskim priznanjima) dodat će još tri naslova i tako će se oformiti proširena lista od devet filmova, koja će biti objavljena tjedan dana prije proglašenja nominacija 14. siječnja naredne godine. Tu će listu jedan drugi komitet od 30 članova (iz Los Angelesa, New Yorka i Londona) srezati na pet i to će biti filmovi koji će se natjecati za Oscara.

81 prijava

Posla ima poprilično, jer je 81 zemlja prijavila svoga kandidata, to nije rekord, lani ih je bilo 83, ali ta kategorija posljednjih godina ipak sve više privlači pažnju, jer ih je još 2012. bilo samo 63. Nije baš lako izdvojiti se u toj gomili filmova, no Hrvatska po prvi put u povijesti ove nagrade ima dva predstavnika, Matanićev “Zvizdan” natječe se pod nacionalnom zastavom, a Jukin “Ti mene nosiš” crnogorskom. Naše filmove zasad nitko ne spominje ni u širem krugu pretendenata na finalnu borbu, međutim, to ništa ne znači, komisija na projekcijama zna dobro reagirati na ostvarenje koje stiže bez naročitog pedigrea, a “Zvizdan” ipak ima nagradu žirija iz kanskog programa Izvjestan pogled, što je vrlo dobra preporuka.

Pobjednik Sarajeva

Olakotna je okolnost našim filmovima što u konkurenciji nema laureata tri velika festivala. U Berlinu je pobijedio izvrsni “no budget” film “Taksi” Džafara Panahija, autora koji je u Iranu nepodoban, pa je tamošnja komisija izabrala za kandidata skupi spektakl “Muhamed: Božji glasnik”, čiji je redatelj Madžid Madžidi svojedobno dobio nominaciju za Oscara za sjajnu “Djecu raja”. Zlatnu palmu u Cannesu dobio je “Dheepan” renomiranog Jacquesa Audiarda, ali baš nije oduševio, pa se francuska komisija radije odlučila za koprodukciju s Turcima “Mustang”, pobjednika Sarajevo film festivala, i vjerojatno nije pogriješila, jer bi se po mnogim prognozama ta priča o buntovnim tinejdžericama lako mogla probiti na proširenu listu od devet naslova. Ni “pravi” turski kandidat “Siran” nije bez izgleda, dojmljiva drama o čvrstoj vezi klinca i psa, nešto poput našeg “Vuka samotnjaka”, veliki je festivalski miljenik, što nikad ne treba podcijeniti. U Veneciji je pak pobijedio venecuelanski “Iz daljine”, što je iznenadilo i njihovu komisiju, koja je u međuvremenu izabrala drugog kandidata. Veliko priznanje ima jedino lanjski pobjednik Venecije “Golub sjedi na grani i razmišlja o egzistenciji” kultnog švedskog filmaša Roya Anderssona, koji se možda plasira dalje zahvaljujući odluci posebnog komiteta.

Prošle godine lako je bilo pogoditi da će poljski film “Ida” dobiti Oscara, jer je taj zaradio skoro četiri milijuna dolara bruto u američkoj distribuciji što je sjajan rezultat. Nekoliko ovogodišnjih kandidata igra u američkim kinima - ponajprije austrijski horor “Laku noć mamice”, njemački “Labirint laži” i brazilski “Druga majka” - no njihov odjek ne može se ni usporediti s uspjehom “Ide”: bruto utršci su zasad tek nešto preko sto tisuća dolara.

Uspjeh ‘Ide’

Neke su zemlje katastrofalno izabrale svoje predstavnike, Kinezi su odustali od već dogovorene odluke, trebali su poslati 40 milijuna dolara skup etno spektakl Jean-Jacquesa Annauda “Vučji totem”, ali su se u posljednji tren odlučili za lokalni hit “Odlazi, gospodine Tumoru”. “Kao da pošaljete studenta da se natječe za Nobelovu nagradu“, komentirali su na tamošnjoj sceni. Srbi su pak umjesto filma “Ničije dijete”, koji je već dobio puno priznanja na međunarodnoj sceni i uvršten je u uži izbor za Europsku filmsku nagradu, odabrali dramu s Kosova “Enklava”, u kojoj također briljira Denis Murić iz već spomenutog filma, no proboj na proširenu listu bio bi veliko iznenađenje.

Moćni Sony

Kojih će devet filmova biti izdvojeno? Ponajprije mađarski “Saulov sin” 38-godišnjeg debitanta Lászla Nemesa, dobitnik velike nagrade žirija u Cannesu, koji usprkos mučnoj temi (junak je Židov koji preživljava u Auschwitzu jer odstranjuje leševe ubijenih u plinskim komorama) slovi i kao glavni favorit za nagradu, tu je i rafinirani kung fu spektakl velikog tajvanskog redatelja Hou Hsiao-hsiena “Ubojica” (koji bi se mogao natjecati i u drugim kategorijama), moćni distributer Sony gurat će “Labirint laži”, dramu o odvjetniku koji na prijelazu 50-ih u 60-e pokušava izvesti na sud naciste iz Auschwitza, Danci imaju jak adut u filmu “Rat” koji se dijelom zbiva u Afganistanu a dijelom u Kopenhagenu, Norvežani su predstavljeni efektnim filmom katastrofe “Val”, dobro kotira i belgijska crna komedija Jaca Von Dormaela “Stari novi testament”, a mjesto na proširenoj listi svakako su zaslužili čileanski “Klub” i rumunjski “Bravo!“, oba nagrađena u Berlinu.

Naši bi filmovi mogli biti itekako zapaženi, no “Zvizdan” ima izvjesnu prednost ne samo zbog kanske nagrade nego i jednostavnog, prijemčivog koncepta, socijalne poruke i naglašenog vizualnog stila. Još da mu je američki distributer?!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 05:39