Nekoć davno, natjecati se u regionalnom programu Sarajevo film festivala bio je cilj većine hrvatskih filmaša. Jednom smo u tom programu i pobijedili, najvišu nagradu Srce Sarajeva dobio je film “Buick rivera” Gorana Rušinovića, ali to je prošlost. Regionalni program u međuvremenu je proširio svoje granice od Austrije i Rumunjske do Turske i Gruzije i tu baš nije bilo lako ući nijednom filmu iz ex-jugoslavenskih zemalja. Povrh svega, smanjili su i broj naslova, ove godine ih je samo sedam, tako da je zanimanje za najprestižniji program SFF-a u nas poprilično opalo.
“Strašna majka”
Za Srce Sarajeva sada se bore tri filma koja su svjetske premijere i četiri koja su već dobila izvjesne preporuke na međunarodnim festivalima. Među prvospomenutima su albansko-grčka koprodukcija “Buđenje dana” Gentiana Koçija, dokumentarista kojem je ovo prvi igrani film, drama o bračnom paru vezanom uz nemoćnu staricu, “Zrno” je režirao Turčin Semih Kaplanoglu, dobitnik Zlatnog medvjeda u Berlinu za odličan film “Med”, producirao je i “Djecu”, bosanske redateljice Aide Begić, a novo ostvarenje mu je futuristička drama o svijetu bez usjeva, gdje igra i bosanski glumac Ermin Bravo (“Na putu” Jasmile Žbanić). Treća svjetska premijera je rumunjski “Meda ili ne tako sjajna strana stvari” kojom kao redatelj debitira afirmirani glumac Emanuel Parvu (“Matura”).
Četiri regionalne premijere su “Pravci” bugarskog redatelja Stephana Komandareva (dobro mu je prošao “Svijet je velik a spas čeka iza ugla” s Mikijem Manojlovićem), prikazan u kanskom pratećem programu Izvjestan pogled, gruzijski “Taoci” Reze Gigineishvilija dobio je dvije nagrade na poznatom ruskom festivalu u Sočiju, još jedan gruzijski film “Strašna majka” režirala je Ana Urushadze, a grčki “Sofijin sin” Eline Psikou bar je nagrađen na njujorškom Tribeca film festivalu. Tko god pobijedio, može jedino računati na dalje skupljanje poena na međunarodnoj filmskoj sceni, ali ne i na eventualni proboj na kino repertoar.
Obilje programa Srećom, SFF je uistinu veliki festival, s obiljem programa, pa hrvatskih filmova ima među dokumentarcima, kratkim igranim i animiranim filmovima u drugim programima. Tako će Sarajlije pretpremijerno moći pogledati kontroverzni “Agape” Branka Schmidta i “Mrtve ribe” Kristijana Milića, a ukoliko još nisu bili u prilici, i “Ne gledaj mi u pijat” Hane Jušić. Zagrebačkoj dokumentarnoj radionici Factum Nenada Puhovskog u povodu 20. obljetnice bit će priređena posebna retrospektiva, a Zagreb film festival prikazat će najbolje od svog programa Kockice, namijenjenog ostvarenjima mladih filmaša.
“Baby driver”
Najzanimljiviji su programi U fokusu i Kinoskop, koji vam nude obilje poslastica ukoliko ste poklonik tzv. world cinema, ostvarenja nastalih diljem svijeta, nerijetko izrazito socijalno angažiranih. Istina dosta toga ste već mogli vidjeti na našim festivalima kao što su Pula i Motovun, prvi je premijerno prikazao “Drugi stranu nade” kultnog finskog redatelja međunarodne reputacije Akija Kaurismäkija, na drugom je pobijedila socijalna drama “Western” Valeske Griesbach, a tamo je regionalnu premijeru imao i kanski pobjednik “Trg” Šveđanina Rubena Östlunda. Ima i otklona od tog trenda, no s onima najzanimljivijim upoznao nas je prije dva mjeseca Zagreb Fantastic Film Festival, to su žestoki akcić “Baby Driver” Edgara Wrighta (taj će krajem mjeseca u domaća kina) i kanibalski triler “Sirovo” Julie Ducournau. Ukoliko pak za desetak dana namjeravate na festival u Vukovar, tamo ćete vidjeti većinu onoga što ima i SFF, ne samo berlinskog pobjednika “O tijelu i duši” mađarske redateljice Ildikó Enyedi, po sudu mnogih jedno od najboljih ostvarenja godine, “Iz ništavila” Fatiha Akina s Diane Kruger u netipičnoj ulozi, “Bez ljubavi” proslavljenog ruskog redatelja Andreja Zvjaginceva, dobitnika nagrade žirija u Cannesu, nego i “Sretan kraj” Michaela Hanekea (pazite, ne mali broj kritičara nije mu sklon), “Rekvijem za gospođu J.” srpskog redatelja Bojana Vuletića u kojem igra Mirjana Karanović, “Jupiterov mjesec” danas najprestižnijeg mađarskog filmaša Kornéla Mundruczóa (“Bijeli Bog” i dr.) i krimi dramu “Pravo vrijeme” Bennyja i Josha Safdiea s Robertom Pattinsonom i Jennifer Jason Leigh, koju je američka kritika dočekala kao senzaciju.
Program
Posvećeno rezerviran je za polemičnog dokumentarista Joshuu Oppenheimera (“Čin ubijanja”, “Pogled tišine”), koji je sa svojim filmovima već gostovao u Zagrebu, posjetio nas je ne tako davno i Oliver Stone (na Subversive film festivalu), kojem će uručiti počasno Zlatno srce Sarajeva (uz nekoliko klasika kao što su “Vod smrti” i “Rođeni ubojice” regionalnu premijeru imat će njegov novi dokumentarac “Putinovi dnevnici”), a najveća senzacija je svakako dolazak velikog britanskog komičara Johna Cleesea, jednog od osnivača legendarnih Monty Pythona: tim povodom ponovno ćemo vidjeti urnebesnu komediju “Riba zvana Wanda” Charlesa Crichtona, koja bi bez teškoća potukla svu suvremenu konkurenciju i dobila nagradu za najbolji film festivala.
Krema producenata SFF počinje ovog petka i traje sve do narednog. Obilje filmova dostatan su mamac (ne idu svi u Pulu i Motovun), no ima još jedan: tamo se okuplja svjetska producentska krema kakvu hrvatski festivali mogu samo priželjkivati. Za naše filmaše još jedan poticaj da je to događaj kakav se ne propušta.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....