PIŠE JURICA PAVIČIĆ

Subversive film festival: Od gangsterske melodrame do nedaća radničke klase

'Što vidimo kada gledamo u nebo' Aleksandra Koberidžea
 Subversive film festival
Subversive donosi tridesetak igranih i dokumentarnih naslova koje su odabrali Dragan Rubeša i Dina Pokrajac

Subversive film festival spada u one zagrebačke festivale koji su zbog virusa migrirali u podesnije ranojesenske termine. Festival aktivističkih filmova i predavanja u redovnim se izdanjima održavao svake godine u svibnju, no ovogodišnje izdanje u bijegu od virusa počinje ove nedjelje. Film koji otvara festival je dokumentarac "Tvornice radnicima" Srđana Kovačevića.

Film ima svoju zagrebačku premijeru nakon što je ovog ljeta već osvojio nagrade u Sarajevu, Motovunu i Opatiji, pa se pretvorio u hrvatski filmski događaj sezone. Osim Kovačevićeva filma, Subversive tijekom devet dana donosi tridesetak igranih i dokumentarnih naslova koje su odabrali filmski kritičari Dina Pokrajac i Dragan Rubeša. Na festivalu po tradiciji prevagu imaju aktivistički i politički filmovi, no ima tu i nepolitičkih, igranih filmova, ponajprije onih s ljućeg "art" ruba.

Folklor i magični realizam

U igranom programu osobito se izdvajaju tri zanimljiva naslova. Prvi od njih je "Što vidimo kada gledamo u nebo" gruzijskog autora Aleksandra Koberidžea. Riječ je o filmu koji u Zagreb stiže s nagradom kritike FIPRESCI s ovozimskog Berlina. Gruzijski je film melodrama s jakim elementima folklora i magičnog realizma - no smještena u posve banalni, svagdanji ambijent provincijskog grada Kutaisija. Riječ je o filmu koji doista ne sliči ni na što što ste vidjeli, a Koberidže začudnu fantastiku umije poprskati elementima finog humora.

Drugi zvučni naslov igranog paketa dolazi iz Indonezije. Riječ je o filmu "Osveta je moja, svi drugi plaćaju gotovinom" kojem je autor redatelj koji djeluje pod pseudonimom Edwin. Indonezijski film osvojio je glavnu nagradu Zlatni leopard na cijenjenom filmskom festivalu u švicarskom Locarnu. Film je gangsterska melodrama o mladom protuhi/nasilniku koji se zaljubi u majstoricu borilačkih vještina, ali prepreka njihovoj ljubavi je njegova impotencija. Veza se skrši kad ona zatrudni s drugim, iz čega proizlazi sijaset peripetija s puno šaka i pištolja. Pravi azijski "pulp" koji ima zrno od Godarda, a zrno od Tarantina.

image
Erwinova 'Osveta je moja, svi drugi plaćaju gotovinom'
Subversive film festival

Konačno, Subversive dovodi i "Crvenu raketu", novi film jednog od najljupkijih američkih "indieja" - Seana Bakera, autora "Tangerine" i "Florida Projecta". Ipak - aktivističko srce Subversivea i ovaj put čine dokumentarni filmovi. Dosta ih je zanimljivih, a među njima se izdvaja "Povratak u Reims", audiovizualna adaptacija istoimene knjige Didiera Eribona, francuskog intelektualca koji u esejističkoj knjizi tematizira vlastiti zdvojni odnos prema vlastitoj radničkoj obitelji i radničkoj klasi. Redatelj Jean-Gabriel Périot iskoristio je Eribonov tekst za audiovizualni esej u kojem analizira ideološki put radničke klase od komunizma prema nacionalizmu.

Eribonov tekst redatelj "pokriva" iznimno zanimljivim filmskim isječcima, od starih reportaža do igranih filmova Delluca, Renoira, Duviviera i Godarda. Isječci tematiziraju sve nedaće radništva 20. stoljeća, od maloljetničkih trudnoća i alkohola preko seksualnog zlostavljanja posluge do stambenih i zdravstvenih pitanja.

Klasik queer filma

Vrijedi upozoriti i na film "Futura" u kojem troje cijenjenih talijanskih redatelja (Pietro Marcello, Francesco Munzi, Alice Rohrwacher) propituje 20-godišnje Talijane o tome kako vide budućnost. "Ostrov-izgubljeni otok" Svjetlane Rodine i Laurenta Stoopa, pak, kronika je zabačenog kaspijskog ribarskog otoka kroz koji autori analiziraju mehanizme putinovskog, ruskog autoritarizma.

Tu je i film "Ja sam Greta" Nathana Grossmana, posvećen - naravno - Greti Thunberg. Filmski program zaključuje "Sveti Narcis", novi, uobičajeno skaredni i bizarni film kanadsko-berlinskog klasika queer filma Brucea La Brucea. Tu je i nekoliko retrospektiva posvećenih filmskoj alternativi: ona švicarskog autora Fredija Murera i Njemice Ulrike Ottinger.

Poseban je program posvećen 100. godišnjici rođenja Amosa Vogela, filmskog kritičara kojemu festival duguje svoj naziv "subverzivni". Pretposljednjeg dana festivalsku nagradu Wild Dreamer dobit će Nicole Hewitt, Britanka koje desetljećima radi u Zagrebu i jedna je od najzanimljivijih predstavnica hrvatskog eksperimentalnog filma. U povodu nagrade bit će prikazan njezin najnoviji rad "Žena minorne spekulacije".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 07:46