Vijest koju je prije nekoliko dana objavio cehovski Variety oduševila je filmski svijet. Skorašnji filmski festival u Veneciji započet će, večer uoči svečanog otvaranja, posebnom projekcijom posvećenoj stotom rođendanu Orsona Wellesa. Prikazat će se tim povodom “Othello”, film koji je 1952. osvojio Zlatnu palmu u konkurentskom Cannesu.
Verzija koja će biti prikazana u Veneciji zaslužuje posebnu pažnju. Osim što je, uz Maroko, film o ljubomorom izjedenom Mauru većinom snimljen u Veneciji, talijanska je verzija, koja će se prikazali uoči festivala, sinkronizirana ali je ujedno i najduža poznata.
To znači da ćemo vidjeti integralnu verziju Wellesova Shakespearea kakvu godinama nismo bili u prilici vidjeti. Posebno je to važno jer je Wellesova kći Beatrix još 1992. pokušala restaurirati englesku verziju filma, ali je integritetu majstorova dijela prvenstveno nanesena šteta budući da je, unatoč postojećoj partituri, glazba iznova snimljena, glumci su nahsinkronizirani itd., što je izazvalo bijes filmskih restauratora i povjesničara širom svijeta. Venecijanska projekcija trebala bi zato biti filmofilski praznik.
Trogir i Primošten
No još jedan, mali Wellesov film prikazuje se kao uvod u projekciju “Othella”. To je “Mletački trgovac”, srednjemetražni film koji je Welles 1969. snimao za američku televizijsku kuću CBS. Film, koji je u cijelosti završen, snimali su naši snimatelji, Tomislav Pinter i Ivica Rajković.
Welles je rado s njima surađivao, no ovaj je film za nas poseban. Iako se snimao na reprezentativnim lokacijama po samoj Veneciji i Asolu, većina filma snimljena je u Trogiru i Primoštenu koji su, jasno, glumili Mletke. Welles je svojom majstorskom rukom spajao te kadrove s onima Venecije i razlika se nije mogla primijetiti.
Odlično ostvarenje
Sam Welles glumi u filmu Shylocka, Jessicu Irina Maleeva, dok Antonija glumi kasniji Bondov negativac, sjajni Charles Gray.
U sporednim su ulogama i Wellesova životna pratilja Oja Kodar, ali i njena sestra Nina Palinkaš. Od onog što je dosad bilo dostupno pogledima znatiželjnih, nije pretjerano zaključiti da se radi o jednom od najboljih Wellesovih filmova uopće. Sljedeća venecijanska projekcija važna je i zbog toga što ćemo prvi put vidjeti integralni film.
Naime, dok je verzija “Othella” nešto dulja od one koju smo godinama gledali, “The Merchant of Venice” smo, na brojnim Wellesovim retrospektivama, imali prilike vidjeti tek u okljaštrenom stanju.
Projekcija u Trogiru
Od postojeće tri role negativa završenog srednjemetražnog filma, dvije su svojedobno Wellesu ukradene pa cijeli film nismo nikad vidjeli do kraja. Sada, 1. rujna 2015., filmski festival u Veneciji pridružuje se svjetskoj proslavi Wellesova stoljeća.
Projekciju će uživo pratiti i orkestar koji će izvoditi originalnu filmsku glazbu Aleksandra Francesca Lavagnina, skladatelja koji je Wellesu, uz Mletačkog trgovca, skladao glazbu i za “Othella”, ali i “Ponoćna zvona/Falstaffa”.
Preostaje nam još pričekati kada ćemo integralnu verziju “Mletačkog trgovca” vidjeti u Hrvatskoj na, primjerice, specijalnoj projekciji u Trogiru.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....