Britanski filmski mjesečnik Sight & Sound glasovit je po svojim cijenjenim top-listama filmova. Svakih deset godina, S &S organizira veliku anketu u kojoj bira najbolje filmove svih vremena, a ta se anketa drži najpouzdanijim indikatorom promjena filmskog kanona. Također, S & S organizira izbor najboljih filmova godine koji se drži jednim od utjecajnijih.
I u ovogodišnjem siječanjskom broju Sight & Sound donosi svoju standardnu godišnju anketu. Ove godine, u njoj je sudjelovalo 164 kritičara iz tridesetak zemalja, a po njihovom sudu najbolji film 2018. stiže iz Meksika. Riječ je o filmu “Roma” redatelja Alfonsa Cuaróna, crno-bijeloj kronici odrastanja u Meksiku 70-ih.
Cuarónov film - koji je u rujnu u Veneciji dobio i Zlatnog lava - na prvo je mjesto stavilo čak 38 od 164 anketirana. A pobjeda “Rome” po nečemu je unikum. Cuarónov je film, naime, prvi pobjednik S & S-ove ankete koji publika neće vidjeti u kinima. “Roma” je nastala u produkciji Netflixa i nakon svjetske premijere u Veneciji bit će distribuirana izravno preko internetskog servisa, i to od ovog petka.
Ako je prvo mjesto “Rome” relativno očekivan ishod, blago je iznenađenje drugoplasirani film. Drugo mjesto sa 30 glasova osvojio je film “Fantomska nit” Paula Thomasa Andersona, studija o sadističkom braku glasovitog krojača i njegove podložne supruge.
Premda “Phantom Thread” nije imao jednodušne kritike i neki osobiti festivalski život, no jednom se dijelu kritike Andersonov ledeni estetizam očito jako svidio.
Treće mjesto na listi ponio je sa 25 glasova osobni favorit autora ovog teksta. Riječ je o filmu “Izgaranje” korejskog režisera Lee Chang-donga, trileru nastalom po kratkoj priči Harukija Murakamija.
Četvrti film na listi sa 21 glasom je “Hladni rat”, crno-bijela melodrama britansko-poljskog režisera Paweła Pawlikowskog. Riječ je o filmu koji tek treba krenuti u hrvatsku distribuciju, te koji će - ne bude li osobitih iznenađenja - ove subote osvojiti u Sevilli europskog Oscara, nagrade Europske filmske akademije.
Peti film na listi kritičara je prošlogodišnji naslov koji je očito dugo putovao do glavnih tržišta. Riječ je o filmu “First Reformed”, drami o krizi vjere mjesnog svećenika (Ethan Hawke), filmu koji potpisuje veteran Novog Hollywooda Paul Schrader.
Šesto mjesto osvojio je još jedan američki nezavisni film - “Leave No Trace” (Ne ostavi traga) dvostruke pobjednice Sundancea Debre Granik. Riječ je o filmu koji je u Hrvatskoj igrao u Motovunu i na ZFF-u. Film Granikove bavi se djevojčicom koja odrasta kod oca veterana koji po povratku iz rata prezre civilizaciju i počinje s njom živjeti izoliran u šumi. Granik je najbolje plasirana redateljica na listi, a osvojila je 17 glasova.
Sedmo mjesto osvojio je pak utemeljitelj grčkog “čudnog vala” Yorgos Lanthimos za svoju kostimiranu dramu “The Favourite” (Miljenica) koja se bavi salonskih spletkama na 18-stoljetnom britanskom dvoru. Riječ je o prvom Lanthimosovom filmu koji kao scenarist ne potpisuje tvorac grčkog “čudnog” kućnog stila Efthymis Filippou, a očekuje se da bi Olivia Coleman za ulogu kraljice Anne Stuart mogla biti nominirana za Oscara. Film ima 16 glasova kao i “You Were Never Really There”, triler osvete Britanke Lynne Ramsay.
Na diobi devetog mjesta su također dva filma, oba djelo redateljica: “Sretni Lazzaro” Talijanke Alice Rohrwacher te “Zama” Argentinke Lucrecije Martel. Na jedanaestom je mjestu Jean-Luc Godard sa svojim eksperimentalnim esejem “Knjiga slika”, a iza njega su dva filma afroameričkih režisera i na afroameričke teme. Prvi od njih je “BlacKkKlansman” Spikea Leeja, a drugi “Kad bi ulica Beale mogla pričati” lanjskog oskarovca Barryja Jenkinsa (“Mjesečina”).
Zanimljivo je da naredna mjesta na listi zauzimaju dva filma koja su začeta još 70-ih, ali nikad nisu dovršena. Prvi od njih je rekonstruirani posljednji film Orsona Wellesa “Druga strana vjetra”, a drugi “Zabušanti” Singapurke Sandi Tan. U “Zabušantima” Tan priča nesvakidašnju priču o vlastitom amaterskom filmu koji je snimala s prijateljicama kao srednjoškolka, a koji je propao kad je jedan od članova ekipe ukrao sve kopije i pobjegao. Nakon silnih desetljeća, redateljicu je nazvala lupežova udovica i otkrila joj da je vjerolomni kolega sve vrijeme čuvao materijal i povjerio joj pred smrt da ga vrati. Tan u filmu rekreira svoj adolescentski film.
Premda se u posljednje vrijeme filmska moć premješta s Cannesa na jesenski blok festivala (Venecija, Toronto) po ovoj bi se listi reklo da je Cannes još uvijek ključni faktor formiranja ukusa: od 20 prvoplasiranih filmova, 8 ih je igralo tamo. Novost je, međutim, da je gotovo četvrtina filmova s vrha liste nastala i distribuirana preko internetskih distributera - a to je trend koji će očito samo jačati.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....