Za točno 12 dana raspisuje se natječaj za pjesme koje će konkurirati za Doru 2021. godine koja će se održati 13. veljače u Opatiji. Otkriva nam to, samo za Jutarnji list, Uršula Tolj, urednica na HTV-u i šefica naše eurovizijske delegacije. S obzirom na koronapandemiju i Dora, a i Eurosong (koji se održava u svibnju) imaju pripremljena četiri krizna scenarija, od onog da će sve biti kao nekad, dakle uz publiku i nastup uživo, pa sve do onih najcrnjih prognoza.
Kako to da ste se natječaj odlučili raspisati već u listopadu, pitamo odmah na početku Uršulu Tolj.
- Zato što želimo ovaj put osigurati dovoljno vremena za sve, za pripremu, realizaciju, ali i za sve ono što pobjednik mora napraviti nakon pobjede. Puno je tu posla. Želimo osigurati i da Dora bude iznimno dobro pripremljena, a sve da ona doista bude hrvatska varijanta Eurosonga.
Tko će se sve moći prijaviti na natječaj?
- Tko god vjeruje da ima pravu pjesmu.
Dokad će biti otvoren natječaj?
- Do 10. prosinca - govori Tolj i dodaje da će u žiriju koji će birati pjesme koje će se izvesti na Dori u Opatiji biti ljudi koji su to radili i proteklih godina, dakle iz glazbenih udruga, te s HRT-a, ali oni, kako kaže, koji prate Eurosong i zanima ih ta vrsta glazbe.
Jesu li i kojim glazbenicima danas Dora i Eurosong važni?
- To je iskorak koji je vrijedan truda, to je neopisivo iskustvo. Radila sam puno emisija s bivšim pobjednicima Dore koji su nas predstavljali na toj moćnoj europskoj pozornici i svi su istaknuli isto: da je to iskustvo koje se ne da usporediti ni s čim drugim. Ta produkcija, ta publika, ti uvjeti… to neće imati nigdje drugdje. Trudimo se da i Dora u hrvatskim uvjetima bude to: produkcijski najjači festival. Naravno, tu je i čast predstavljanja svoje zemlje, što nije zanemarivo.
Zbog čega je važno da HRT ima svog predstavnika na Eurosongu?
- Mislim da HRT treba promovirati domaću glazbu: i klasičnu, i jazz i pop. HRT treba podržati izvrsnost u svim segmentima našeg društva pa i u glazbenom, a također se treba truditi da bude kvalitetna televizija s vrhunskim projektima, što već sada jest. Eurosong se uklapa u tu priču, i tradicijski, a i kulturološki. Uz to, mi volimo zabavno-glazbene emisije i volimo natjecanja, a ovo je, što se tiče popularne glazbe, najjače natjecanje - objašnjava Uršula Tolj.
HRT se poput većine zemalja odlučio na novi izbor eurovizijske pjesme predstavnice nakon što Eurosong 2020. prvi put u svojoj povijesti nije održan zbog korone. S obzirom da je na prošloj Dori pobijedio Damir Kedžo s pjesmom "Divlji vjetre", nakon što je Eurosong ukinut, na kraju je ostao bez sigurnog plasmana na natjecanje. Zašto je toliko važan ponovni izbor nove pjesme, pitamo šeficu delegacije.
- Gotovo sve zemlje koje imaju nacionalne natječaje idu u ponovni izbor - odgovara i dodaje da je za Doru to možda i od "životne" važnosti.
- Naime, održana su tek dva izdanja Dore nakon dugogodišnjeg prekida i da festivala nema ove godine, pitanje je što bi bilo sljedeće. Takav festival mora ići svake godine ako želi računati s dobrim pjesmama. Skladatelji i izvođači moraju biti sigurni da će se održati jer ako nisu sigurni, neće planirati ni pisati pjesme. Pjesme kakve traži Eurosong nisu jeftine i one se ne skladaju i ne snimaju u tri dana. Dora se dakle održava 13. veljače u Opatiji, ako to epidemiološki uvjeti budu dopustili. Već se razrađuju četiri moguća scenarija - objašnjava Tolj.
- Bit ćemo spremni na sve scenarije, ovisno o mjerama koje tada budu na snazi.Dakle, od kompletne verzije spektakla i sve onog što uz Doru ide: glazbenika, novinara, menadžera, publike... do, u 'crnom' scenariju krajnje reduciranog broja sudionika. Sve te scenarije Dore utanačit ćemo, naravno, s epidemiolozima i uskladiti s epidemiološkim mjerama koje nam preporuče. Tako se uostalom radi i Eurosong koji će se, dogovoreno je, održati u Rotterdamu od 18. do 22. svibnja 2021. On će se sigurno održati, više nema opcije otkazivanja, ali su pripremili četiri moguće varijante održavanja.
Koje?
- Scenarij A: Eurosong se održava kao dosad, sa svim show programima, publikom, popratnim aktivnostima... Scenarij B: Eurosong se održava, ali uz publiku s razmakom od 1,5 metara; dakle, probe i nastupi ostaju, ali će ih biti manje, smanjen je broj ljudi u delegacijama, u publici, u press centru... U scenariju C sve je slično kao i u scenariju B, s tim da bi izvođači iz onih zemalja koji zbog epidemioloških mjera i zabrane putovanja ne bi mogli ući u Nizozemsku, nastupali iz svojih zemalja. Scenarij D stupio bi na snagu samo ako Nizozemska uvede lockdown, a onda bi se Eurosong odvijao bez publike i popratnih aktivnosti, a nastupi izvođača bili bi snimljeni u njihovim zemljama.
Vratimo se još malo Dori: tko će birati pjesmu pobjednicu Dore: žiri ili publika i u kojem omjeru?
- Birat će i žiri i publika, s time da će ukupni zbroj bodova koje daje žiri i ukupni zbroj bodova koje daje publika biti u omjeru 50:50. Pripremili smo neke promjene u načinu bodovanja baš po uzoru na Eurosong, kako bismo smanjili mogućnost jednakog ukupnog broja bodova više pjesama te sam proces glasovanja učinili uzbudljivijim.
Kao šefica naše eurovizijske delegacije, dugogodišnja urednica u Zabavnom programu, te autorica skladbi, možete li reći koja je formula za uspjeh na Eurosongu, odnosno kakvu pjesmu i kakvog izvođača priželjkujete kao pobjednika na Dori?
- Da znam formulu, sama bih napisala pjesmu i otišla po pobjedu (smijeh). Šalim se. Zapravo s ovim iskustvom koje imam, bit ću vam iskrena i reći da nisam sigurna bi li to bila tipična naša zabavna pjesma mediteransko-balkanskog ugođaja u modernoj produkciji ili pjesma rađena po uzoru na svjetske trendove. A znate zašto nisam sigurna? Zato što formula ne postoji. Pjesma se mora dogoditi, emocija se mora dogoditi, puno dobrih stvari se mora poklopiti da se pruži ono nešto što nam pružaju pjesme koje ostaju… Naravno, u današnjem svijetu jako je važan i vizualni dio, važan je nastup, energija na pozornici… Produkcijski to mora biti znalački napravljen posao, a vjerujem da ćemo takve pjesme i dobiti na natječaju, a bude li sreće, dogodit će se i ono nešto… Nadam se da su pred nama slatke muke.
I sami pripadate među ljubitelje Eurosonga. Koje su vam pjesme najdraže u povijesti Eurosonga i Dore?
- Kako pratim Doru od početaka, tako ću reći da me za svaku pjesmu pobjednicu veže neka emocija. Kao i za puno pjesama koje nisu pobijedile, ali suzimo izbor na pobjedničke. Dakle, kad bih morala izdvojiti jednu skladbu, onda bi to bila 'Marija Magdalena'. To je nastup koji nikad neću zaboraviti, pjesma koja je savršeno pogodila vrijeme i pjevačica koja je doista iznimna. Iako su mi predivne i 'Neka mi ne svane', 'Više nisam tvoja', 'Ostani', 'Crazy… A od eurovizijskih pjesama… Uh!… Pa to je još teže pitanje. Iz doba djetinjstva to bi bio Johnny Logan, a iz novijega doba Euphoria i Satellite a iz cijele povijesti ABBA. Vidite, kad sve zbrojite i oduzmete: i zemlje i susjede i politiku, jer ne možemo pobjeći od toga da ponekad na plasman utječe i globalna politička situacija, u sjećanju ostaju samo dobre pjesme i dobri nastupi. A to je najvažnije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....