Nakon što se trebao održati u lipnju, kad je odgođen zbog virusa, u Zagrebu danas počinje Svjetski festival animiranog filma, jedini hrvatski filmski festival A kategorije Epidemija virusa prilično je ispreturala hrvatski i zagrebački festivalski kalendar.
Filmski festivali koji su se trebali održati od ožujka do ljeta redom su odgođeni za epidemiološki "bolju" jesen, za termine koji su i inače napučeni filmskim zbivanjima. Tako se dogodilo da se tijekom rujna i listopada festivali doslovno guraju jedan uz drugi.
Prošlog vikenda završili su, gotovo nezamjetno, Dani hrvatskog filma.
U međuvremenu, prošao je eksperimentalni festival 25FPS, a idući vikend počinje i odgođeni dokumentaristički festival Zagreb Dox. A sve se to događa u gradu koji je iz poznatih razloga likvidirao glavnu festivalsku dvoranu (Kino Europa) te u kojem su ostale art-filmske dvorane premalene da bi se u njima organizirao održivi festival s epidemiološkom distancom. Stoga su se zagrebački festivali u nevolji dosjetili Kina SC, goleme dvorane koju su prije 15-ak godina listom svi napustili jer je bila derutna i tehnički zapuštena. Potres, virus i Bandić tako su zagrebačke filmske festivale vratili točno tamo gdje su bili 2005. Ugled U toj festivalskoj gužvi zagubi se svašta.
Pa bi se lako moglo dogoditi da se u toj šumi zagubi i nesumnjivo najvažnija filmska manifestacija koja se tijekom godine odvija u Zagrebu - a to je Animafest. Svjetski festival animiranog filma jedini je hrvatski festival A-kategorije. Od svojeg osnutka 1972. pa do debelo u devedesete, Animafest je bio jedan od četiri najvažnija festivala animacije u svijetu; i danas je među najreferentnijima, a svoj ugled gradio je na ramenima slavne "zagrebačke škole", čije je izravno čedo. Animafestova nagrada za životno djelo pritom je bila kruna festivala i nešto najbliže Nobelu za animaciju. 30. izdanje Ovogodišnji Animafest trebao se, kao svake godine, održati u redovnom lipanjskom terminu, ali virus to nije dopustio. Najljući konkurent Zagreba - moćni Annecy - odlučio se u toj situaciji na online izdanje.
Zagrebački je festival odlučio čekati - i dočekao se. Novo, 30. izdanje počinje u ponedjeljak navečer prvim paketom filmova kratkometražne konkurencije. Ovogodišnji Animafest kao okosnicu ima međunarodni kratkometražni natjecateljski program sa 40 naslova, među kojima su tri hrvatska. Među 40 odabranih filmova su i naslovi ozbiljnih zvijezda art-animacije, kao što su Andreas Hykade, Atsushi Wada, Piotr Dumała ili Teodor Ušev.
U tom obilju teško je izdvojiti najintrigantnije, no nekoliko filmova već na opis zvuči dobro. "Souvenir Souvenir" Francuza Bastiena Duboisa animirani je putopis kojim autor preispituje prošlost svojeg oca, veterana alžirskog rata. Teme "Opera" je film bivšeg pobjednika Annecyja, Korejca Ericka Oha, a film opisuju kao animiranu verziju renesansnih freski, inspiriranu Boschom, Michelangelom i Botticellijem. " Altötting" Nijemca Andreasa Hykadea bavi se dječjom religijskom fascinacijom Djevicom Marijom. "Blještava svjetla" Australca Chardyja Ibrahima film je o ovisnosti mlade žene o aparatima za poker.
"Bijesne ulice" Irca Aidana McAteera poigrava se temom nasilja kroz vizualni jezik arhaičnih osmobitnih videoigrica. "Fizika tuge" lirski je animirani film o imigraciji, temeljen na prozi i u nas prevođenog bugarskog pisca Georgija Gospodinova.
Film je nagrađen u Annecyju, a autor filma Bugarin Teodor Ušev svojedobno je nominiran za Oscara. "The Closing Door" film je hrvatske animatorice koja živi i radi u Estoniji Lucije Mrzljak, a film se opisuje kao mistično putovanje kistom, tušem i muzikom. Naposljetku, tu je i film jednog od veterana koji su redovno navraćali u Zagreb desetljećima. To je Poljak Piotr Dumała (1956.), koji u Zagreb dolazi s varijacijom teme "Posljednja večera". Dumała je bio i pobjednik Animafesta, i to davne, ratne 1992., kada je odnio Veliku nagradu filmom "Franz Kafka". Od tri hrvatska filma u zagrebačkoj konkurenciji, dva su premijeru imala na online Annecyju. Prvi je od njih "Arka" Natka Stipaničeva, sjajni 3D animirani film s mjestom radnje na neobičnom kruzeru. Drugi je "Umorstvo u katedrali" Matije Pisačića i Tvrtka Rašpolića, viktorijanski crtani whodunnit, baziran na liku lezbijske detektivke Glorije Scott književnice Mime Simić.
Treći domaći film u konkurenciji je rad estonske animatorice koja već dulje vrijeme i živi i radi u hrvatskoj kinematografiji, Chintis Lundgren. Njezin film "Toomas ispod doline divljih vukova" film je o antropomorfnom vuku Toomasu koji - kad izgubi inženjerski posao - mora raditi kao žigolo. Studentski filmovi Uz glavnu konkurenciju, Animafest po tradiciji ima još dva natjecateljska slota. Prvi je natjecanje studentskih filmova, u kojem su i dva domaća naslova: "Cockpera" Kate Gugić i "I'm Not Feeling Very Well" Sunčane Brkulj. Drugi je onaj hrvatske animacije, u kojem je manje-više čitava ovogodišnja animirana produkcija, 19 naslova. Festival traje do subote.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....