Ne bez ponosa, organizatori 10. jubilarnog Vukovar film festivala ističu koliki su put prevalili tijekom proteklog desetljeća.
Na prvom festivalu imali su samo sedam filmova, projekcije su se održavale na šlepu čije je platno povremeno podrhtavalo pod naletima vjetra, da bi danas u programu imali čak 80 filmova koji se prikazuju na deset lokacija, ove godine prvi put u Osijeku i Belom Manastiru. Šlep odavno više nije u funkciji kina, zamijenila su ga puno atraktivnija prikazivačka mjesta, pa je i vukovarski Cinestar prepustio festivalu većinu svojih termina. Glede odabira stranih filmova, to je postao bez konkurencije naš najatraktivniji festival.
Pa dok je u prvom izdanju festivala službena konkurencija filmova podunavskih zemalja jedva skrpljena, danas je to impresivna selekcija. U njoj je glavni adut njemačko-austrijski “Toni Erdmann” redateljice Maren Ade (to joj je treći film, njezin prethodni rad “Svi drugi” vidjeli smo u našim art kinima), natjecao se u službenoj konkurenciji u Cannesu, spominjao se kao favorit za Zlatnu palmu, ali je naposljetku završio samo s nagradom kritike FIPRESCI. Nema veze, u program su ga uvrstili prestižni festivali u Torontu i New Yorku, prikazivanje u Americi počinje uoči Božića, pa ako ga Nijemci odaberu za svog kandidata za Oscara, nominacija za najbolji strani film teško mu može izmaći. Istina, film traje 162 minute, ali su peripetije oca i kćeri koja radi u Rumunjskoj tako neodoljivo i zabavno neugodne da duljina uopće nije problem.
Mađarski film
Odnosom oca i kćeri bavi se i novi film Cristiana Mungiua “Matura”, Rumunj je već pobijedio u Cannesu sa “4 mjeseca, 3 tjedna, 2 dana”, poslije je dobio Zlatnu palmu za scenarij za “Iza brda”, a ove godine nagrađen je za režiju. Kritičari vodećih svjetskih listova dali su “Maturi” najviše ocjene, u središtu radnje je dobrostojeći liječnik iz Cluja koji najrazličitijim makinacijama mora indisponiranoj kćeri osigurati dobre ocjene na kraju škole kako bi mogla na studij u inozemstvo.
Među favoritima je i mađarski film “Ovo nije moje vrijeme”, pobjednik festivala u Karlovym Varyma. Redatelj Hajdu Szabolcs (“Biblioteka Pascal” mu se probila u Cannes, no njegov najbolji film je gimnastička drama “Bijeli dlanovi”) ekranizirao je vlastiti kazališni komad, zajedno sa suprugom i sinom igra glavne uloge u priči o raštimanoj obitelji koju još više poremeti posjet sestre glavne junakinje, njezina supruga i njihove kćeri. Opora tema tranzicije izložena je u klaustrofobičnom prostoru malog stana i prema mišljenju mnogih, virtuozno je režirana.
Putnici ljubavnici S dobrim preporukama stiže srpski film godine “Vlažnost” debitanta Nikole Ljuce, dobio je četiri nagrade na beogradskom FEST-u, a njegov je protagonist građevinski poduzetnik koji se mora pomiriti s činjenicom da mu je žena nestala, ali on posvuda pokušava ostaviti dojam da se ništa nije dogodilo. Glede hrvatskih predstavnika, VFF ponekad preferira pulske pobjednike (“Kotlovina”, “Broj 55”) a ponekad i nezavisne produkcije (“Odredište nepoznato”). Ovaj put je odabran “no budget” film “Zbog tebe” Anđelka Jurkasa, dosad poznatijeg kao glazbenog kritičara. Priča je mozaične strukture, a nastupaju - među ostalima - Nataša Janjić, Leona Paraminski, Iva Mihalić i Marko Cindrić.
Najatraktivniji je program u perivoju dvorca Eltz, sastavljen je od filmova koje ćemo zasigurno uskoro vidjeti u našim kinima. Najveća će jagma po svoj prilici biti za ulaznice novog djelca Woodyja Allena “Café Society” s Jesseom Eisenbergom i Kristen Stewart u glavnim ulogama, premijerno predstavljenog u Cannesu, gdje je prikazan i najnoviji uradak Pedra Almodóvara “Julieta”: dobra je vijest da je potonji dobio puno bolje ocjene negoli njegovo prethodno ostvarenje, slabašna komedija “Putnici ljubavnici”. Najbolji je pak film u tom programu kanski pobjednik “Ja, Daniel Blake” 80-godišnjeg britanskog veterana Kena Loacha (to mu je druga Zlatna palma), socijalna drama o apsurdima britanske birokracije. Tajni adut je “Kapetan Fantastični” Matta Rossa s Viggom Mortensenom, kojem proriču pregršt nominacija za Oscara, dok će poklonici kultnih filmova jedva čekati subotu kada se prikazuju čak dva filma Jima Jarmuscha: humornu dramu “Paterson” smatraju njegovim povratkom i velikim povratkom u formu (glumi Adam Driver iz novih “Ratova zvijezda” i serije “Djevojke”), no ulaznica više ipak će se puno prije tražiti za njegov dokumentarac “Gimme Danger” o Iggyju Popu i grupi The Stooges.
Najromantičnije će svakako biti na brodu “Bajadera”, na kojem će se tijekom plovidbe prikazivati dokumentarci po izboru Đele Hadžiselimovića (“Gdje je sljedeća invazija” Michaela Moorea i dr.), ali i biografski film o Milesu Davisu “Miles Ahead”, u kojem je holivudska zvijezda Don Cheadle redatelj i tumač glavne uloge.
Muzej nevinosti
Program festivala morate pažljivo pregledati jer ćete štošta otkriti i na drugim lokacijama, npr. jedino se u Vučedolu može vidjeti “Muzej nevinosti”, vizualni esej Granta Geeja prema poznatoj knjizi Orhana Pamuka, dok će Cinestar imati retrospektivu Karela Zemana, češkog majstora trik animacije kojem puno duguju Terry Gilliam, Tim Burton i Jan Švankmajer, danas najcjenjeniji češki filmaš.
Vukovar film festival počinje danas, završava u subotu: šteta je propustiti takvu filmsku gozbu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....