Mađarski režiser Kornél Mundruczó pojavio se na sceni početkom 2000-ih kao svojevrsni redateljski proteže canneskog festivala. Tih godina, Mundruczó je snimio niz filmova ("Johanna", "Delta", "Jupiterov sin") koji su odreda uvrštavani u canneski program - i to dobrim dijelom nezasluženo. Jer, rani Mundruczóovi filmovi bili su u uvelike epigonski. Svodili se na napola svarene utjecaje režisera koje je pogubno imitirati: Larsa Von Triera i Béle Tarra.
U toj niski precijenjenih filmova, jedan se izdvajao kao zaista majstorski. Bio je to "Bijeli bog" (2014), distopijski triler u kojem su likovi bili psi. Koristeći životinjske junake, mađarski je režiser načinio originalan miks basne, pustolovnog filma i političke distopije. Taj sjajni film kao scenaristica je napisala redateljeva supruga, Kata Weber.
Nagrada u Veneciji
Kako to obično biva s režiserima iz manjih europskih kinematografija, i Mundruczóu je poželio dalje - da postane "international filmmaker". U realitetu suvremenog filma, to znači snimiti film na engleskom jeziku i s angloameričkim glumcima. Mundruczóu je taj korak uspio. Njegov prvi film na engleskom - "Pieces of a Woman" – premijerno je prikazan u rujnu na venecijanskom festivalu, gdje je prošao dobro, a glavnu je glumica Vanessa Kirby dobila nagradu za najbolju žensku ulogu. Film – koji kao suautor također potpisuje Weber - sad se može vidjeti na Netflixu.
"Dijelovi žene" bave se parom koji čeka dijete. Dvoje mladih dijele klasne razlike: suprug Sean (Shia LaBeouf) je građevinski predradnik, supruga Marta (Vanessa Kirby) buržujsko dijete iz židovske obitelji koja je preživjela holokaust. Marta ima dominantnu majku (Ellen Burstyn) koja se u sve plete, a na Seana gleda s podcjenjivanjem. Marta je čvrsto odlučila da neće rađati u rodilištu, nego kod kuće. Ali - na dan kad joj počnu trudovi, njena je babica zauzeta drugim, kompliciranim porodom. Šalje stoga zamjenu (Molly Parker) koju mladi par prvi put vidi. Porod se zakomplicira, a dijete umre.
26 minuta poroda
Zlosretni porod skrši obitelj poput bombe. Sean i Marta se počnu udaljavati i emocionalno i fizički. Dominantna majka ustrajna je u tome da neuspješnu babicu moraju tužiti sudu. Podižu tužbu koja dobiva golem medijski publicitet. Zet prvi put stane na stranu majke koju dotad nije podnosio. Marta ne: ona ne vidi smisla da - i sama unesrećena - unesreći još nekoga.
"Pieces of a Woman" je film koji se može točno razdvojiti na dva dijela - prvi koji je briljantan i drugi koji je tanak. Prvih sat vremena film je senzacionalan. Mundruczó i Weber s dramaturškom vještinom grade ozračje prikradajuće opasnosti. Sam porod snimljen je u jednom jedinom, spektakularnom 26-minutnom kadru. Taj kadar je sam bio dosta da engleskoj glumici Kirby donese glumačku nagradu u Veneciji. No, jednaki aplauz za tu bravuru zaslužuje i Mundruczó kao režiser. Taj je uvod doista vratoloman.
Sve se to, nažalost, ispuše u završnici. Munndruczó i Weber prerano otkrivaju karte, pa finalni obrat, kad se dogodi, nikom nije iznenađenje. Umjesto da obrat riješe kroz djelovanje likova, riješili su ga kazališno: kroz dugi monolog koji objašnjava ideju filma. Sve su to zaokružili petparačko-metaforičkim epilogom.
Šteta: jer, u "Dijelovima žene" ima puno dobrog. Osim Kirby, sjajni su i drugi glumci, LaBeouf kao dobronamjerna sirovina, te Burstyn kao autoritarna i prijeka mater. Obiteljski kontekst je zanimljivo ocrtan, a prva polovica filma sjajna. Weber i Mundruczó imali su u šaci remek-djelo - ali im je ono neshvatljivo ispuzlo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....