‘DIJELOVI ŽENE‘

Marta je čvrsto odlučila da će roditi kod kuće, no taj je dan babica zauzeta

Zlosretni porod skrši obitelj poput bombe. Podižu tužbu koja dobiva golem medijski publicitet

Mađarski režiser Kornél Mundruczó pojavio se na sceni početkom 2000-ih kao svojevrsni redateljski proteže canneskog festivala. Tih godina, Mundruczó je snimio niz filmova ("Johanna", "Delta", "Jupiterov sin") koji su odreda uvrštavani u canneski program - i to dobrim dijelom nezasluženo. Jer, rani Mundruczóovi filmovi bili su u uvelike epigonski. Svodili se na napola svarene utjecaje režisera koje je pogubno imitirati: Larsa Von Triera i Béle Tarra.

U toj niski precijenjenih filmova, jedan se izdvajao kao zaista majstorski. Bio je to "Bijeli bog" (2014), distopijski triler u kojem su likovi bili psi. Koristeći životinjske junake, mađarski je režiser načinio originalan miks basne, pustolovnog filma i političke distopije. Taj sjajni film kao scenaristica je napisala redateljeva supruga, Kata Weber.

Nagrada u Veneciji

Kako to obično biva s režiserima iz manjih europskih kinematografija, i Mundruczóu je poželio dalje - da postane "international filmmaker". U realitetu suvremenog filma, to znači snimiti film na engleskom jeziku i s angloameričkim glumcima. Mundruczóu je taj korak uspio. Njegov prvi film na engleskom - "Pieces of a Woman" – premijerno je prikazan u rujnu na venecijanskom festivalu, gdje je prošao dobro, a glavnu je glumica Vanessa Kirby dobila nagradu za najbolju žensku ulogu. Film – koji kao suautor također potpisuje Weber - sad se može vidjeti na Netflixu.

"Dijelovi žene" bave se parom koji čeka dijete. Dvoje mladih dijele klasne razlike: suprug Sean (Shia LaBeouf) je građevinski predradnik, supruga Marta (Vanessa Kirby) buržujsko dijete iz židovske obitelji koja je preživjela holokaust. Marta ima dominantnu majku (Ellen Burstyn) koja se u sve plete, a na Seana gleda s podcjenjivanjem. Marta je čvrsto odlučila da neće rađati u rodilištu, nego kod kuće. Ali - na dan kad joj počnu trudovi, njena je babica zauzeta drugim, kompliciranim porodom. Šalje stoga zamjenu (Molly Parker) koju mladi par prvi put vidi. Porod se zakomplicira, a dijete umre.

26 minuta poroda

Zlosretni porod skrši obitelj poput bombe. Sean i Marta se počnu udaljavati i emocionalno i fizički. Dominantna majka ustrajna je u tome da neuspješnu babicu moraju tužiti sudu. Podižu tužbu koja dobiva golem medijski publicitet. Zet prvi put stane na stranu majke koju dotad nije podnosio. Marta ne: ona ne vidi smisla da - i sama unesrećena - unesreći još nekoga.

"Pieces of a Woman" je film koji se može točno razdvojiti na dva dijela - prvi koji je briljantan i drugi koji je tanak. Prvih sat vremena film je senzacionalan. Mundruczó i Weber s dramaturškom vještinom grade ozračje prikradajuće opasnosti. Sam porod snimljen je u jednom jedinom, spektakularnom 26-minutnom kadru. Taj kadar je sam bio dosta da engleskoj glumici Kirby donese glumačku nagradu u Veneciji. No, jednaki aplauz za tu bravuru zaslužuje i Mundruczó kao režiser. Taj je uvod doista vratoloman.

Sve se to, nažalost, ispuše u završnici. Munndruczó i Weber prerano otkrivaju karte, pa finalni obrat, kad se dogodi, nikom nije iznenađenje. Umjesto da obrat riješe kroz djelovanje likova, riješili su ga kazališno: kroz dugi monolog koji objašnjava ideju filma. Sve su to zaokružili petparačko-metaforičkim epilogom.

Šteta: jer, u "Dijelovima žene" ima puno dobrog. Osim Kirby, sjajni su i drugi glumci, LaBeouf kao dobronamjerna sirovina, te Burstyn kao autoritarna i prijeka mater. Obiteljski kontekst je zanimljivo ocrtan, a prva polovica filma sjajna. Weber i Mundruczó imali su u šaci remek-djelo - ali im je ono neshvatljivo ispuzlo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 11:42