- Pazite, kažu nam, on nije poput većine ljudi, i ima moć da vrlo brzo nanjuši jeste li fake.
U Turističkoj kmetiji Hlebec smo, u Kogu, čudesnom mjestašcu na brežuljcima uz granicu s Hrvatskom i čekamo na razgovor s jednim od najlegendarnijih redatelja akcijskih filmova u povijesti.
John McTiernan (72), čovjek koji je snimio ‘Umri muški‘, ‘Predatora‘, ‘Lov na Crveni oktobar‘ i slične kultne filmove ovdje se pojavio se kao počasni gost na 19. po redu Grossman festivalu fantastičnog filma i vina u Ljutomeru. Grossman se u kratkom roku prometnuo u jedan od najzanimljivijih festivala u cijeloj regiji, lani je gostovao Robert Englund, legendarni Freddy Krueger, a sada im je u goste ponovno došao kapitalac.
McTiernan već neko vrijeme nije prisutan u filmskim krugovima, barem ne onako kako smo ga navikli gledati, na čelu filmskog seta, ali iz filmske industrije nije u potpunosti nestao. Naime, postoje takozvani "doktori za scenarije" koji grube ili nedovršene skripte uzmu u svoje ruke i poprave. McTiernan posljednjih dvadeset godina radi upravo to- ispravlja scenarije pod pseudonimom.
U Sloveniji se pojavio u društvu supruge Gail McTiernan, a mi smo imali sreće, jer unatoč glasu koji ga prati intervju se oduljio, prošao u vrlo prijateljskoj atmosferi, a redatelj nam je otkrio i niz nepoznatih detalja o svojim filmovima koji su već odavno u filmskim enciklopedijama.
Između ostalog pričamo i Predatoru, možda i najpoznatijem sf akcijskom filmu svih vremena koji je lansirao karijeru Arnolda Schwarzeneggera. Poznata je legenda o načinu na koji je snimljen kraj filma, jer Arnolda je supruga Maria potjerala kući sa seta. Stoga se originalno zamišljeni kraj morao promijeniti i snimiti u samo jedan dan.
Kako to izgleda kad netko kaže ‘Hej, čuj imamo samo 12 sati da sve promijenimo‘, gdje uopće početi i kako uopće funkcionirate pod takvim pritiskom?
- Iskreno uopće se nisam uzrujao jer mnoge stvari u scenariju nisam ni smio mijenjati. Kad je Arnold otišao, zadnja dva dana smo koristili njegovog dublera. Kraj sam morao izmisliti na licu mjesta. A ideja mi je došla u snu, još za vrijeme postdiplomskog studija. Ja i inače sanjam u obliku filma, kadar po kadar. Sanjao sam tada da sam mladi fizičar koji s Oppenheimerom i Bohrom radi na atomskoj bombi. Bio sam klinac, najmlađi tamo. Postavili smo bombu na toranj i detonirali je, ali ona nije eksplodirala.
I što ćemo sad, morali smo je skinuti s tornja i odnijeti u laboratorij da vidimo gdje smo pogriješili.
Dok prčkamo po njoj svi smo jako smireni, pričamo o golfu i glupim trivijalnostima da skrenemo misli. I onda jedan, koji je ruke imao najdublje u bombi kaže ‘uh‘ i svi zašutimo. Pogledam ih, Oppenheimer je odšetao do prozora da još jednom pogleda svijet prije smrti, a ja krenem bježati prema vratima.
Trčim, stižem do velike stijene i skočim u dubinu dok svijet nestaje u bljesku iza mene. Na dnu provalije vidim staru napuštenu kuću, a na zidu isječak iz novina.
Približim se i vidim- to je moja osmrtnica. Na njoj je pisalo sve o mojoj djeci, unucima, što sam sve postigao u životu, a na kraju piše da sam jedini preživjeli iz te velike nuklearne nesreće 1945. u New Mexicu. Znači- imao sam život nakon svega toga. Taj je život bio vrijedan trčanja i borbe čak i kada se činilo da nema nade. Jednostavno sam ukrao taj san za Predatora.
U Predatoru čudovište aktivira atomsku bombu za samouništenje. Arnold kaže ‘NE‘ i bježi dok svijet guta bljesak. A onda ga spase helikopterom.
Da nisam brzo smislio takav kraj došlo bi do tužbe i mogućih svađa s Arnoldom, a to nisam htio. Nije do Arnolda, on je htio ostati, ali Maria je rekla da se izvoli vratiti kući. Protiv toga se ne možeš boriti. Morali smo smisliti bilo što da završimo film. Rekao sam: ‘bit će sve OK, ne morate dizati tužbe, bit će gotov za 2 dana.‘ Zato su me zaposlili. Da rješavam takve probleme.
Koliku inače imate slobodu kad dobijete scenarij? Smijete li ga mijenjati?
- Ne. Predator je srećom ispao dobro, pa sam opet bio pozvan da radim na novom projektu – filmu imena Umri Muški. Stalno sam ga odbijao jer su negativci bili teroristi. Pitao sam se zašto bi itko radio film o teroristima? Odbio sam scenarij 4 puta. Na kraju me producent Joel Silver zvao na razgovor, a ja sam mu rekao da negativce pretvori u obične pljačkaše i da ću onda pristati. Svi vole pljačkaše. Zabavni su. Silveru sam tada i opisao prvu scenu u filmu. Glavni lik dolazi u zračnu luku, dočekuje ga klinac s limuzinom kojem je prvi put da vozi takav auto. Junak mu odgovara: ‘Nema veze i ja se prvi put vozim u jednoj‘. Rez! Oboje sjede naprijed! To je to! To je film koji želim snimati. To je egalitaristički čovjek. Sjedit će naprijed s vozačem. Zašto ne bi? I Joel Silver je pristao. Joel je inače osoba koju je jako teško simpatizirati. On misli da dobar producent ne može biti dobar čovjek, ali ispod svega toga je zapravo dobra osoba, samo što si to ne želi priznati. Napravio je predivne filmove. Matrix recimo...wow! Radio bih s njim filmove cijeli život, ali takav je davež. Uvijek je htio da ljudi misle kako je podao i lukav. To je bilo nepotrebno jer nije shvaćao da je fantastičan baš kakav jest. To je razlog zašto smo se na kraju razišli. Šteta. To je u esenciji šekspirijanska tragedija. Toliko želi biti podlac da na kraju izda svoju vlastitu bit. Zamišljao je da je Hollywood dvor Luja XIV. i da se svi dvorani 24 sata na dan pokušavaju međusobno poubijati, a ako i ti nisi bio takav nisi napravio ništa.
On na kraju nije bio producent u Umri Muški 3, zar ne?
- Ne, nije. Trojka se na kraju snimala jer drugi dio nije dobro prošao u kinima. Mislili su da imaju recept kako da zarade još novaca na njemu, pa su kopirali prvi dio. Ja s tim nisam htio imati ništa. Mislili su da je lako snimiti Umri Muški. Da je poanta u skučenom prostoru pa su hodali okolo i vikali ‘Snimit ćemo ga na brodu‘, ‘Snimit ćemo ga u vlaku‘... bilo gdje.. najjednostavnije stvari bez da uopće shvaćaju poantu o čemu se tu radi.
Je li vam se svidio neki od filmova koji kopiraju ‘Umri Muški‘?
- Ne znam. Mislim da još nisam gledao takav. Većina akcijskih filmova je toliko okrutno da nisam htio ništa imati s njima. Nije mi se sviđala pornografija oružja, a znao sam da su studiji bili opčinjeni time. Pogotovo jeftiniji studiji. Postoji ona scena u Predatoru gdje pucaju 5 minuta. Šef studija nam je stalno govorio da treba biti više snimki cijevi oružja i same pucnjave. Baš prokleto jezivo. Stalno nas je gnjavio s tim što nisam mogao podnijeti, pa sam mu rekao ‘OK dat ću ti toliko pucačine da će ti uši otpasti ali molim te prestani mi onda više išta govoriti‘.
Snimio sam scenu gdje svi likovi pucaju simultano oko 5 minuta i mislio sam da ću imati vlastiti moralni mir sam sa sobom ako nakon te scene prve izgovorene riječi budu "Nismo ništa pogodili!".
Nakon te scene odlučili su da takve scena moraju imati u svim filmovima. Morali smo to imati i u ‘Umri muški‘. Pa je Joel Silver to ubacio i u ‘Matrix‘. Od toga sam se htio maknuti. Od pornografske fetišizacije oružja. Mislim da to nije plemenit društven čin. To je jednostavno neodgovorno. Pitam se koliko to sada zapravo ima veze s činjenicom da stotine djece pogibaju od oružja svake godine u USA.
Kako danas gledate na svoj prvi film "Nomadi" s Pierceom Brosnanom, te zašto se više niste vratili horror žanru?
Pa ne znam, nisam ga pogledao već duže vrijeme, nije baš dobar. Napravio sam mnogo toga čega se sramim pa ne volim trošiti vrijeme na to. Nije to baš horor film. U školi sam izučavao horor romane i njihovu konstrukciju jer su poprilično jednostavni. Jedno je kad radite mali film, a drugo kad radite film za masovnu publiku koji ima kulturnu odgovornost. Takav velik film utječe na okruženje u kojem živimo. Ne volim horor filmove. Ne vidim kakav pozitivan efekt imaju na svijet. Morate biti svjesni da na nekoga utječete, a ako u film ubacite sve ono loše što čovječanstvo nudi to mi se čini neodgovorno. Ja ne bih rekao da su moji filmovi učinili svijet boljim mjestom, ali nisu ga niti učinili gorim.
Je li to razlog zašto se na kraju Predatora svi poginuli likovi pojavljuju još jednom i okreću se prema kameri? Da bi se publika pri izlasku iz kina ipak osjećala bolje?
Apsolutno. Ti momci su zbilja kul. Mislim da Predator nije ni bio baš ozbiljan i tužan film, zar ne? Svi likovi koji umru u filmu ionako nisu stvarni. Pa zašto ih onda ne bi mogli vidjeti žive na kraju filma? Činjenica da su mrtvi nije nešto iz čega možeš izvući lekciju, pa zašto bih ostavio publiku s tim u glavi? To ne bi značilo ništa. Umrli su od nečeg što ne postoji. Zašto da publici to činim? Iz tog razloga smo dodali taj finalni naklon. To je teatar. Tren kada se glumci vrate na binu, naklone se i kažu ‘nadamo se da ste uživali u predstavi‘.
Kruži urbana legenda sa seta ‘Umri muški‘ o kultnoj sceni u kojoj negativac kojeg glumi Alan Rickman pada sa zgrade. Navodno mu je rečeno da će ga se ispustiti kad se nabroji do tri, no navodno je pušten odmah kako bi snimili što realističniji užas na njegovom licu. Možete li konačno otkriti pravu istinu?
To nije istinita priča. On je padao na vreću. Ja sam mu osobno demonstrirao dva ili tri puta prije snimanja. Popeo sam se na platformu i pao unazad, Nismo mu to napravili. Bilo bi to podlo od nas. Za ono što se dešava na njegovom licu – za to ti ne treba iznenađenje, kada padaš lice ti samo napravi tu grimasu koja kao da kaže ‘oh, sranje!‘. Ne trebaš nikoga prevariti da bi to dobio. Ako padaš lice ti se izobliči. Bio je to pad od 7 i pol metara što je mnogo.
Uvijek pazimo i kalkuliramo oko svakog detalja da se glumac ne ozlijedi za vrijeme snimanja. Svaki put kad sam tražio od glumca da napravi neki kaskaderski podvig ja bih ga uvijek prvi demonstrirao da ga uvjerim da nema opasnosti. A ja nisam kaskader.
Znate, mnogo puta dok se radi film ljudi budu lijeni ili glupi, loši ljudi vode snimanje i nije ih briga, ne brinu za glumce, a onda dolazi do užasne situacije koja se eto dogodila Alecu Baldwinu.
Ili primjerice tragedija koja se dogodila na snimanju filma ‘Vrana‘ kada je poginuo Brandon Lee, sin Brucea Leeja...
Svatko tko poznaje zakonitosti snimanja takvih scena u akcijskim filmovima mora se zapitati kako se pravi metak uopće našao blizu tog filmskog seta? Postoji određena procedura koju redatelj odrađuje. Stalno to radim. Svaki put kad netko dobije pištolj u ruke kraj vas mora biti osoba koja je zadužena za upravljanje rekvizitima, osoba koja je licencirana od strane države da se bavi tim poslom. On je taj koji pištolj drži u ruci, stavlja ga u ruke glumcu isključivo kad kamera snima, a u trenutku kad ja kažem "rez" u toj sekundi oduzima mu to oružje. Nakon nekoliko nesreća koje su se desile u 70-ima naučili su da su glumci blesavi i glupi te da se lako mogu ozlijediti čak i s ćorcima. Znate, jedan glumac je poginuo tako. Lažni metak ga je pogodio u čeoni režanj i ubio ga. Od glumaca tu ne možete očekivati odgovornost jer ti si odgovoran ako oni pogriješe. Ne daješ im da voze aute. Sve scene gdje Bruce Willis vozi auto u Umri Muški 3 – ne vozi ga on. Profesionalni vozač se nalazio na krovu auta s pravim komandama. Bruceov volan koji se okretao nije bio povezan s ničim – jedino o čemu je on morao razmišljati bila je gluma, a ne vožnja autom. To je preopasno. Vidite i zato ovo sve što su pokušali Alecu natovariti zapravo je bilo navlačenje publiciteta od strane tužiteljstva. Što je on trebao napraviti kad je dobio taj pištolj u ruke? Reći "Oh bolje da provjerim da li su unutra pravi meci". Što je vama? Cijeli život je proveo radeći u okruženju gdje kada ti profesionalna osoba da pištolj znaš da je provjeren i odobren. Kažu ti ili da je prazan ili da je "vruć" što znači da su unutra ćorci. Čak i kad radite s ćorcima, ako su 3 – 4 metra od kamere, ispred se nalazi štit koji štiti leću od oštećenja. To nije glumčeva odgovornost. Zato je jako bitno tko vodi studio. Izuzetno bitno. I noćna mora je da studije ne vode ljudi koji izrađuju filmove. Niti ljudi koji su u tu radi filmova nego radi novca. Prodali bi bilo što samo da zarade. Nije ih briga. Samo je novac bitan
Kako je bilo snimati Posljednjeg akcijskog junaka? Je li bilo zabavno?
O da! Bilo je OK. Došli su mi sa scenarijem, a ja sam im rekao da je to priča o Pepeljuzi. Glavni junak, klinac je Pepeljuga, a Arnold je dobra vila. Pitao sam ih zašto film nazivaju najvećim akcijskim filmom u povijesti? Nije. To je Pepeljuga! Inzistirali su da ga objavimo tjedan iza premijere ‘Jurskog parka‘ što je bio najgluplji potez ikad. Da su čekali 2 ili 3 tjedna sve bi bilo bolje i imali bismo vremena montirati film. Nismo imali dovoljno vremena jer smo počeli prekasno sa snimanjem, a to je sve loša odluka managementa. Jako je duhovit i sladak taj film, ali druga polovica je previše spora. Nisam ga uspio snimiti onako kako sam htio.
Sjećamo se kultne scene u videoteci gdje je na posteru Terminatora 2 umjesto Arnolda Sylvester Stallone. Jako duhovita scena. Da li je to bio dio originalnog scenarija ili je to bila Arnoldova ideja da se zeza sa Slyem s obzirom na to da su bili filmski "rivali", kako je i sam Arnold spomenuo u svom nedavnom dokumentarcu na Netflixu?
Jao, ne znam to. Ali nisu oni bili pravi rivali. Više prijateljski rivali rekao bih.
Po dva puta ste radili s Pierceom Brosnanom, Arnoldom Schwarzeneggerom, Bruceom Willisom i Sean Conneryjem – kako je bilo raditi s njima? Da li nekog favorizirate?
Naravno da ne. Svi su to ljudi koji različito funkcioniraju, pa sam pokušavao tako na različite načine surađivati sa svakim od njih. Mislim da sam uspio odraditi korektan posao no nitko od njih mi nije najbolji prijatelj niti sam se družio s njima. Jednostavno nisam taj tip osobe. Nikad mise nije sviđao Hollywood.
A s redateljima?
Ne. Ne družim se s ljudima koji rade u filmskoj industriji
Zašto?
Nikad nisam bio dio te scene. Volim filmove, ali ne volim filmski biznis i sve ono što dolazi s njim.
Gotovo svi vaši svi filmovi imaju kultni status. Ljudi ih konstantno gledaju iznova čak i stotinama puta. Kako vi gledate filmove? Da li samo sjednete i uživate ili ih ipak promatrate s profesionalne perspektive, te ima li neki film koji biste vi pogledali stotinu puta?
Ne bih nešto gledao sto puta. Gledao sam Paklenu naranču više puta. Ako je dobar film održat će se. Prkosit će vremenu i ostat će zanimljiv. Svi Kubrickovi filmovi su prokleto bezvremenski. Jeste li gledali Paths of Glory? Nešto izvanredno. Još uvijek kao i tada.
Svi filmski fanovi vole Casablancu ali Michael Curtiz i Errol Flyyn što god su radili u 30-ima bilo je fantastično kao Captain Blood koji se gleda i sada nakon toliko godina.
Captain Blood je izvrstan. Jako mi se sviđa. Ali da – naravno. To su pravi filmmakeri i to su pravi filmovi. Ako ljudi samo ganjaju novac ti filmovi propadaju jer su smeće.
Mislite li da su vaši filmovi dobro ostarjeli?
Ne znam.
Biste li snimili film DTV – Direct to video?
Naravno.
A seriju? Danas su serije toliko popularne, čak popularnije od filmova.
Naravno. Zapravo upravo pišem jednu. Ali ne smijem otkriti detalje.
Postoji li razlika u atmosferi na setu kada snimate neki film tipa Predator koji je SF horor/akcija u usporedbi s filmom kao što je Posljednji akcijski junak koji ima mnogo više elemenata komedije? Gdje ste se najviše zabavljali?
Ne znam ima li razlike, ali sam osjetio da na snimanju Posljednjeg akcijskog junaka imam obvezu stalno biti veseo i nasmijan, a to baš nije moj stil jer se uvijek previše brinem oko svega. Ali bio sam nasmiješen i mislim da je to izgledalo blesavo. Da, atmosfera je izuzetno bitna kad se snima komedija, a ja tvrdim da ne znam ništa o tome jer nisam nikad snimio komediju, samo neke filmove s komičnim elementima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....