Prikazivanjem posljednjih triju filmova iz konkurencije u petak je okončao natjecateljski program 65. Berlinalea. Po sudu svih prisutnih- uključujući brojne festivalske veterane- ovogodišnja je berlinska konkurencija najujednačenija i možda najbolja u posljednjih deset godina. U programu je bilo mnogo dobrih, podjednakih filmova, pa je odluke žirija teško prognozirati.
Ipak, čini se da se izdvojila grupica filmova koji slove za favorite, grupa u koje sigurno ulaze britanski film '45 godina' Andrewa Haigha, gvatemalski film 'Vulkan Ixcanul', iranski 'Taksi' Jafara Panahija, te dva čileanska filma redatelja Pasla Larraina ('Klub') i Patricija Guzmana ('Biserno dugme').
Spolno oslobađanje
A stvari su se još zakomplicirale u četvrtak, kad je u programu festivala prikazan jedan film iz našeg susjedstva koji je primljen s velikim odobravanjem. Riječ je o talijansko-kosovsko-albanskom filmu 'Zakleta djevica' redateljice Laure Bispuri. Temeljen na istoimenom romanu albanske književnice sa švicarskom adresom Elvire Dones, film pripovijeda o djevojci iz brdskog albanskog sela koja ne želeći trpjeti stegu patrijarhalnog društva odluči svojevoljno postati „virdžina“ (žena koja se odijeva i živi kao muško).
'Zakleta djevica' - insert
U jednom trenutku, junakinja filma napušta selo i odlazi sestri u Milano, gdje u potpuno drukčijem ambijentu doživljava emocionalno i spolno oslobađanje. Inače, glavnu junakinju glumi istaknuta talijanska glumica Alba Rohrwacher koju su nadsinkronizirali na albanski, pa je redateljica često u dijalozima kadrira s leđa.
'Virdžine' su izumirući fenomen
'Virdžine' su doista zanimljiv i filmski podatan fenomen, koji je uostalom još 1990. dobro iskoristio Karanović u faktički posljednjem jugo-filmu „Virdžina: vrsta žene“. Ali, virdžine su izumirući fenomen, prema antropološkim sajtovima posljednja živi u Crnoj Gori i ima preko 80 godina.
Fenomen virdžina iskoristio je Srđan Karanović u svom filmu - insert
Je li uvjerljivo da današnja dvadesetogodišnjakinja, koja čak ide na izlet na more, postane virdžina, a potom osvane u Italiji? Ako autori natežu tako središnju premisu filma, pomalo im prestanete vjerovati i kad su po srijedi drugi detalji, običaji i obredi, a u filmu ih je puno. Inače, film je sniman na Kosovu i s vrlo jakim kastom albanskih i kosovskih glumaca, uključujući najboljeg kosovskog glumca Luana Jahu. Dobro je glumljen, režiran, odlično su korišteni gorski pejzaži Prokletija. Ovdašnjoj publici, manje upućenoj u etnološke potankosti, prilično se svidio i mogao bi se nadati nagradi.
Uz kosovsko-talijanski film, zadnji dan konkurencije donio je i dva filma iz Istočne Azije. Prvi - 'Chasukeovo putovanje' japanskog režisera Sabua fantazija je u kojoj su ispremiješani Frank Capra i yakuza film.
'Chasukeovo putovanje' - insert
CHASUKE’S JOURNEY (2015) by Sabu [excerpt] from Richard Lormand on Vimeo.
Drugi - 'Veliki otac, mali otac i druge priče' Vijetnamca Phang Dang Dija, fina je generacijska freska mladih u suvremenog Saigonu, film senzualne hedonističke atmosfere pun erotike, ali i političke kritike.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....