Splitski Festival mediteranskog filma pretvorio se tijekom posljednjih 16 godina u možda najdojmljiviji hrvatski filmsko-festivalski fenomen. Festival koji je 2008. pokrenuo Alen Munitić počeo je kao mala smotra mediteranskih festivalskih filmova koja se održavala u tada zaboravljenom i zapuštenom ljetnom kinu Bačvice, praktički bez gostiju i bez domaćih premijera. Taj početak danas izgleda tako daleko.
Festival je odmah, od samog početka, prihvatila publika. Masovna publika potakla je organizatore da postupno šire i festival. Programski, FMFS se izmaknuo iz samog obora Mediterana. Iz festivala je u međuvremenu izašao i prikazivački projekt Kino Mediteran, koji danas projekcije art-filmova vodi i do najzabačenijih otoka i jadranskih malih mista, od Goveđara na Mljetu do zimskih projekcija na Lastovu. Kako se ispostavilo da Kino Mediteran postiže dobre brojke gledanosti, domaći su autori procijenili da im se isplati film dati FMFS-u u ruke, pa se splitski festival postupno pretvorio u čestu premijernu platformu za hrvatske filmove koji tek dolaze u Pulu. U međuvremenu se zahvaljujući masovnoj publici i sam festival širio, pa sad traje deset dana i od lani ima dva open-air kina: glavno, veće uz plažu Bačvice i manje, novo na baroknoj mletačkoj tvrđavi Gripe.
Sve to vrijedi i za ovogodišnji FMFS, koji počinje u četvrtak 15. lipnja. Tijekom deset dana festival donosi najatraktivnije od mediteranske produkcije, ali i odlične filmove iz Kolumbije, Finske, Brazila. Na koncu, tu su i dvije duge te nekoliko kratkih hrvatskih premijera.
Festival se u četvrtak otvara projekcijom filma "Margine" talijanskog redatelja Nicole Falsettija. Riječ je o generacijskoj komediji o skupini neprilagođenih pankera koji odrastaju u toskanskoj provinciji. Glavni program donosi još jednu talijansku atrakciju - "Posljednja Amoreova noć", policijski noir-triler redatelja "Escobara" Andree Di Stefana. Dva istaknuta žanrovska filma stižu i iz Španjolske. "Zvijeri" cijenjenog redatelja trilera Rodriga Sorogoyena zbiva se u baskijskoj provinciji i prati sukob stanovnika ruralnog kraja oko projekta solarne elektrane. "Zatvor 77" film je redatelja Alberta Rodrígueza, kojeg publika FMFS-a zna po krimiću "Močvara". Film se bavi zbiljskim slučajem zatvorskog bijega koji se zbio posljednjih dana frankizma.
Nisku mediteranskih hitova zaokružuje i jedan egipatski. "Kira i džin" Marwana Hameda najveći je hit u povijesti egipatske kinematografije, trosatna povijesna epopeja koja se temelji na istoimenom romanu i zbiva 1920-ih, u doba egipatske antikolonijalne borbe protiv Britanaca.
FMFS ove godine ima i zanimljivih hrvatskih premijera. Prva od njih na programu je već na otvaranju. Riječ je o kratkom filmu "Prava istina priče o šori" Andree Slaviček, koji je kao jedini hrvatski film bio ove godine u programu Cannesa. NA FMFS-u hrvatsku premijeru imaju i dva duga domaća filma. Prvi je od njih "Pelikan" Filipa Herakovića, koji se čitav zbiva u jednim istarskim toplicama, a oni koji su ga vidjeli opisuju ga kao neku hrvatsku inačicu grčkog weird-wavea. Možda i najveća domaća atrakcija FMFS-a je dugo čekani dokumentarac "El Shatt - nacrt za utopiju" izvrsnog hrvatskog eksperimentalnog dokumentarista Ivana Ramljaka. Riječ je o prvom hrvatskom dokumentarcu koji se iscrpno bavi dalmatinskim zbjegom na Sinaju od 1943. do 1945. i marom dalmatinskih intelektualaca, ribara i težaka da u negostoljubivoj pustinji stvore pilot-projekt utopijskog društva nalik kibucima. Festivalska premijera filma je na prigodan datum, 22. lipnja, na Dan antifašističke borbe. Domaći naslovi uobičajeno su prisutni i u programu Ješke, koji donosi hrvatske kratke naslove. U programu je i dvoje splitskih autora. Riječ je ujedno i o dva vjerojatno najbolja filma ovojesenskih Kockica zagrebačkog ZFF-a. To su "Zof" Rina Barbira i "Nije pristojno plesati po grobu" Ane Šiškov. Tu je još jedan splitski film koji je lani ušao u program prestižnog kratkometražnog festivala u Oberhausenu - "Dok smo bili tu" Sunčice Fradelić.
Uz mediteranske i hrvatske filmove, FMFS donosi i niz atrakcija izvan natjecateljskog programa. Vrijedi izdvojiti dvije. "Sparta" je novi i kontroverzni film ionako kontroverznog Austrijanca Ulricha Seidla. Pripovijeda o čovjeku pedofilskih sklonosti koji pokušava kontrolirati svoj nagon dok istodobno vodi školu džuda u Rumunjskoj. Jedan od bez sumnje najboljih filmova koji stižu u Split je "Kraljevi svijeta" kolumbijske redateljice Laure More. Riječ je o filmu koji u Split dolazi kao pobjednik festivala u San Sebastianu. "Kraljevi svijeta" priča je o skupini velegradskih uličara koji se zapute autostopom u ruralnu provinciju kad doznaju da je jedan od njih naslijedio obiteljsku zemlju. Kolumbijska redateljica napravila je film o ekstremnoj sirotinji, ali pun vitaliteta, razigran, bučan i živ.
Festival traje do 24. lipnja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....