Projekcijom filma "Proslava" redatelja Bruna Ankovića u ponedjeljak u Zagrebu počinje ovojesenski, 22. Zagreb Film Festival (ZFF), najvažniji igranofilmski festival u Zagrebu. ZFF će i ove godine tijekom sedam dana prikazati više desetaka istaknutih naslova iz ovogodišnje festivalske ponude.
Film koji otvara festival, "Proslava", ovoljetni je pulski pobjednik, film prema romanu Damira Karakaša koji je svjetsku premijeru imao na festivalu u Karlovim Varyma. ZFF zatvara film Pedra Almodóvara "Susjedna soba" koji se okitio Zlatnim lavom na Mostri u Veneciji.
Između pulskog i mletačkog pobjednika ZFF donosi natjecateljski program prvih i drugih filmova novih redatelja. Ove ih je godine osam. Već u utorak na programu je belgijski film "Julie je odlučila šutjeti" Leonarda Van Dijla. To je drama o seksualnom zlostavljanju u svijetu ženskog tenisa koja je dočekana oduševljeno nakon premijere u popratnom canneskom programu. Ne bez razloga jer je film vrlo zreo i izvrsno režiran. U programu je još jedna ženska, omladinska drama pristigla s Cannesa. To je film "Divlji dijamant" Francuskinje Agathe Riedinger. Film se bavi tinejdžericom koja opsesivno želi uspjeti kao influencerica i upasti u gledani reality. Riedinger nas upućeno i produbljeno uvodi u svijet "površne" omladinske kulture "krivih vrijednosti" a da pri tom likove - cure iz radničke klase - ni časa ne patronizira.
"Kako se obogatiti prije nego što baka umre" jedini je azijski film u konkurenciji. Riječ je o humornoj melodrami tajlandskog režisera Pata Boonnitipata koju je u Aziji vidjelo preko deset milijuna gledatelja. Boonnitipatov film bavi se dangubom, ovisnikom o igricama koji se odluči skrbiti o posve čiloj baki kad dočuje da ona boluje od raka a da joj bližnji to još nisu rekli. Junak se nada da bi mu baka mogla pripisati vrijednu nekretninu u kojoj živi. Život s tvrdoglavom i mušičavom staricom, međutim, počne mijenjati glavnog junaka - ukratko, film je nešto kao azijski "Kišni čovjek". Tajlandski je film pravi emotivni slatkiš.
Pažnje je vrijedan i "Nova godina koja neće stići" debitanta Bogdana Muresanua. Riječ je o još jednom u nizu rumunjskih filmova koji se bave ključnom jeseni rumunjske povijesti - padom Ceauşescua 1989. Rumunjski film zbiva se u danima uoči prevrata i prati niz crnohumornih situacija običnih građana. Među njima je glumica koja dobiva ponudu da u novogodišnjem programu izrecitira pohvalu partiji i vođi, a strah ju je odbiti. Druga se epizoda bavi obitelji koja se nađe na muci kad shvati da je malodobni dječačić Djedu Mrazu poslao pismo u kojem moli da ispuni očevu želju "da barba Niki" (Ceauşescu) umre. Na sto muka da pismo netko ne pročita, otac će čak pokušati zapaliti poštanski sandučić.
U konkurenciji je i jedan film iz postjugoslavenskog susjedstva. To je "Za danas toliko" redatelja Marka Đorđevića. Riječ je o nastavku filma "Moj jutarnji smeh" koji se 2019. pretvorio u festivalsku senzaciju i pobijedio u Cottbusu i Motovunu. Đorđević je nastavak opet snimao u Kragujevcu, s istim timom glumaca koji glume iste likove.
Gledatelji koji prate ZFF već znaju da se najbolji filmovi festivala obično nalaze u popratnim programima. Tako je i ove godine. Program Ponovo s nama donosi dva izuzetna filma. Prvi od njih je "Kad svane dan" islandskog redatelja Rúnara Rúnarssona koji stiže u Zagreb i na festivalu drži majstorsku radionicu. O Rúnarssonovu smo filmu već pisali kad je izazvao senzaciju u Cannesu, a u međuvremenu je dobio i obje nagrade na Cinehillu. Drugi film vrijedan preporuke je indijski policijski krimić "Santosh" redateljice Sandhye Suri. Junakinja filma je novopridošla policajka koja se u novoj sredini suoči sa svirepim ubojstvom djevojke i shvati da mjesna vrhuška prikriva krivca. Tko god je volio Netflixovu seriju "Delhi Crime", voljet će i "Santosh".
Program Velikih 5, posvećen velikim europskim kinematografijama, donosi nekoliko atrakcija. Film "Diva Futura" Giulije Steigerwalt vodi nas u Italiju osamdesetih i bavi istoimenim studijem za pornografske filmove iz kojeg su među inima iznikle Moana Pozzi i Cicciolina/Ilona Stahler. Film zapaljive teme je u Veneciji, treba reći, dočekao mlake kritike. Kritika je puno više voljela njemački film "Sterben/Do kraja života" Mattiasa Glasnera. Neka vas tmurni naslov i trosatno trajanje ne zaplaše. Riječ je o zabavnoj i živahnoj crnoj komediji o dirigentu koji muku muči s ostarjelom mamom. Na Berlinaleu je "Sterben" dobio nagradu za scenarij.
Među filmovima programa Velikih 5 prava je senzacija francuski mjuzikl "Emilia Perez" redateljskog veterana Jacquesa Audiarda, koji je izazvao rusvaj proljetos u Cannesu. "Emilia Perez" ima krajnje bizarnu premisu: bavi se gazdom meksičkog narkokartela koji odluči promijeniti spol i pod novim, ženskim identitetom postane dobrotvor/svetica. Zvuči kao nezapamćena papazjanija, no Audiardu je - nevjerojatno - iz toga uspjelo napraviti mjuzikl s uspjelim songovima i koreografiranim scenama.
U popratnim programima su i još dva ex-YU naslova. "Promatranje" Janeza Burgera slovenska je krimi-drama, a "Među bogovima" srpskog redatelja Vuka Ršumovića drama je o sudbini migranata u Beogradu. Junakinja je iranska žena koja otpočinje sizifovsku birokratsku borbu da identificira i ukopa utopljenog brata.
Kao i obično na ZFF-u, tu je, naravno, i kratkometražna konkurencija: deset inozemnih filmova te sedam domaćih koji se bore za nagradu u programu Kockice.
Sam kraj donosi i još jednu atrakciju. To je "Emmanuelle", nova verzija starog soft erotskog hita u režiji Audrey Diwan, redateljice koja se proslavila adaptacijom "Događaja" nobelovke Annie Ernaux. Festival na koncu, u nedjelju, zatvara Almodóvarova "Susjedna soba".
NAJBOLJE SA ZFF-a:
DIVLJI DIJAMANT (Agathe Riedinger, Francuska)
Francuska drama o tinejdžerici koja želi ući u popularni reality bavi se suvremenom omladinskom kulturom bez moralističke panike i patroniziranja.
KAKO SE OBOGATITI PRIJE NEGO ŠTO BAKA UMRE (Pat Boonnitipat, Tajland)
Ovu tajlandsku humornu dramu u Aziji je u kinima vidjelo deset milijuna gledatelja. Film se bavi dangubom koji se zbog ostavine počne brinuti o svojeglavoj baki.
KAD SVANE DAN (Rúnar Rúnarsson, Island)
Islandska drama o kojoj smo pisali zbiva se u samo 36 sati i bavi djevojkom kojoj je u autu poginuo tajni ljubavnik. Film je izazvao senzaciju u Cannesu, pobijedio na Cinehillu, a redatelj je gost festivala.
Na jednom od najboljih dosad prikazanih filmova u Cannesu radili su i Hrvati: ‘
Riječ je o filmu „Kad svane dan“ islandskog režisera i koscenarista Runara Runarssona. Runarssonov je film hrvatska manjinska koprodukcija. Koproducirali su ga zagrebački producenti Igor Nola i Majda Pilat, nalazi se u katalogu hrvatskog HAVC-a, a na filmu je- mahom u dijelu koji se tiče zvuka- radilo i ponešto hrvatskih profesionalaca. Ali- to nije razlog zašto filmu ovdje dajemo takvu važnost. Razlog je što je „Kad svane dan“ stvarno dobar film, jedan od najboljih koji su dosad prikazani u Cannesu.
„Kad svane dan“ počinje prizorima dvoje mladih koji se ljubakaju uz morsku obalu. Oboje su mladi, oboje su studenti umjetničke akademije, vole se i planiraju budućnost. Postoji samo jedna zapreka. On je iz malog grada u provinciji i tamo ima dugogodišnju vezu. Razilaze se s čvrstim planom. On će autom otići do rodnog grada, razvrgnuti staru vezu i vratiti se u Reykjavik.
EMILIA PEREZ (Jacques Audiard, Francuska)
Film o bossu meksičkog narkokartela koji odluči promijeniti spol da bi potom postao - svetica. Ne, niste ništa krivo pročitali. I, da: film je ktomu još mjuzikl.
SANTOSH (Sandhya Suri, Indija)
Tko je volio seriju "Delhi Crime", voljet će i ovaj indijski policijski triler pun zanimljive lokalne boje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....