Fanova južnokorejske kulture na Zapadu je bilo i prije. Onih koji su voljeli K-pop, rad nekog južnokorejskog redatelja ili se pak interesirali za više segmenata južnokorejske kulture. No K-kultura je, čini se, kroz vrijeme postala ‘mainstream‘.
Mnogi se sjećaju senzacije koju je prije točno deset godina uzrokovao bombastični hit "Gangnam Style" južnokorejskog repera Psyja, koji je ušao u Guinnessovu knjigu rekorda kao prvi Youtube video koji je dosegao tada nezamislivih milijardu pregleda. Psyjeva je pjesma osvojila internet, gdje god biste se okrenuli plesao se gangnam style ples, a melodija je ostala trajno zapisana u našoj memoriji.
Pričalo se i o neo noir akcijskom trileru "Oldboy" Park Chan-wooka, koji je 2004. godine u Cannesu osvojio Grand Prix ili znanstveno-fantastičnom filmu "Snowpiercer" iz 2013. godine redatelja Bong Joon-ho, a neobični psihološki triler Park Chan-wooka "Sluškinja", koji se okitio nagradom BAFTA za najbolji neanglofoni film, igrao je i u Kinu Europa, kultnom zagrebačkom kinu kojeg se danas samo s nostalgijom prisjećamo.
Posebno značajnu točku na uzlaznoj krivulji popularnosti južnokorejskih kulturnih sadržaja predstavlja filmski fenomen iz 2019. godine koji ste u našim kinima mogli gledati onih dana kada su voditelji vijesti počeli govoriti o zabrinjavajućoj pojavi novog i nepoznatog virusa u Kini. "Parazit", film koji u jedinstveno eksplozivno kinematografsko iskustvo ujedinjuje razne žanrove poput komedije, horora, sociološke drame, 2019. godine postao je prvi južnokorejski film koji je osvojio Zlatnu palmu, a njegov trijumf na dodjeli nagrade Oscar uključuje nagrade u kategorijama najboljeg filma, najboljeg redatelja, najboljeg originalnog scenarija te najboljeg stranog filma.
Proboju južnokorejske produkcije u ‘mainstream‘ pripomogla je i streaming platforma Netflix, koja redovito u ponudi ima žanrovski raznorodne južnokorejske serije i filmove. Najdramatičniji je zasad utjecaj serije "Igra lignje" koja, iako inspirirana južnokorejskom dječjom igrom, obrađuje ozbiljne društvene teme poput klasnih razlika i kapitalizma.
Južnokorejski kulturološki val na Zapadu već neko je vrijeme u zaletu. Sve južnokorejsko je ‘in‘. Portali modnih časopisa poput Cosmopolitana, Glamour Magazinea te tinejdžerskog Seventeena nude liste najpopularnijih K-pop bendova, sudjelovanje članica grupe Blackpink (Jisoo, Jennie, Rosé i Lisa) u popularnoj Elleovoj igri "Song Association" u godinu je dana na Youtubeu pregledana 17 milijuna puta, a milijunskim pregledima su nagrađena i gostovanja K-pop zvijezda poput Tiffany Young, Jessice Jung te Jeon Somi u Vogueovom segmentu "Beauty Secrets".
Osim spomenute ženske grupe Blackpink, na cijeni su i dečki iz BTS-a i Monsta X-a, smatra The Guardian, koji filmofilima, uz Park Chan-wooka, predlaže "filozofski rad" Lee Chang-donga, "zaigrane komedije" Hong Sang-sooa te "žanrovsku divljinu" Kim Jee-woona. Od serija ističu melodramu "Winter sonata", povijesnu seriju "Jewel in the Palace", zombi triler "Kingdom", horor "Sweet Home", nama poznatiji Netflixov "Hellbound" te nadolazeću seriju "Narco-Saints" s iste platforme.
Globalni kulturološki utjecaj Južne Koreje prepoznala je i tradicionalna institucija - muzej. V & A, to jest, Muzej Victorije i Alberta iz Engleske od 24. rujna otvara vrata izložbe "Hallyu! The Korean Wave" (Hallyu! Korejski val) posvećene južnokorejskom filmu, glazbi, ljepoti, modi...
"Korejska industrija zabave osmislila je novu paradigmu za kulturalni izvoz. Korejski model, funkcionira po principu "prvo kultura, onda financije", rekao je u knjizi vezanoj za navedenu izložbu Lee Soo-man, a piše The Guardian.
Osim za kulturne proizvode poput K-pop bendova, raste interes i za manje glamuroznu pozadinsku priču, koja uključuje nadljuske napore. Producent Chris Lee progovorio je, piše The Guardian, o očekivanjima od potencijalnih budućih zvijezda.
"Oni predstavljaju našu zemlju. Da budeš dio Olimpijskog tima, moraš i trenirati; i ja tu ne vidim razliku. Ako žele biti najbolji na svijetu, moraju puno raditi. Uče o medijima, uče jezike da bi mogli komunicirati s raznom publikom, učimo ih kako razviti osobnost", otkrio je Lee, koji kao primjer efikasnosti takvog sustava navodi Taeyounga iz grupe NCT 127.
"Taeyoung tada (prije deset godina) nije dobro plesao, nije uopće repao. Sada je najbolji plesač i odličan reper", zaključuje.
Za sve ljubitelje K-kulture i sve one koji će to tek postati (da se poigramo genijalnom krilaticom Dražena Siriščevića, voditelja nezaboravljene "Opere box" i ravnatelja Koncertne dvorane Vatroslav Lisinski), dobra je vijest da još ovoga mjeseca u kina dolazi još jedna priča iz ‘kreativne tvornice‘ Park Chan-wooka ("Stoker"). "Dvostruka prijevara", koja je bila u konkurenciji za Zlatnu palmu u Cannesu, priča o detektivu koji se zaljubljuje u tajanstvenu udovicu koja je istodobno i glavna osumnjičena u istrazi ubojstva.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....