REDATELJSKI DEBI JORDANA PEELEA

BJEŽI! 'Mjesečina' je napravila podvig kada je osvojila Oscara, no Peeleov film je bitku za rasnu ravnopravnost prenio u kina

Sredinom 70-ih savjet zagrebačkog distributera Croatia film odbio je preporučiti za uvoz američki film “Trojica neustrašivih”, rasni izdanak blaxploatation trenda, u kojem su prvi put nastupile zajedno afroameričke zvijezde Jim Brown, Fred Williamson i Jim Kelly. Razlog? Film je ocijenjen kao šund jer u njemu bijeli rasisti planiraju genocid uz pomoć droge koja ubija samo ljude tamnopute boje kože, no srećom ih sprječavaju trojica naslovnih protagonista. Savjetnik za repertoar Ivo Škrabalo, koji je odabrao film za otkup i smatrao ga komercijalnim, bio je razočaran, a i pomalo ljut kad su “Trojica neustrašivih” kasnije prošla bez problema kod jednog drugog jugoslavenskog distributera, Kosova filma iz Prištine. Što li bi tek rekao da je mogao vidjeti ovogodišnji američki hit “Bježi!” (na žalost nije, jer je umro u rujnu 2011.), koji varira neke od motiva već spomenutog filma?

Njegov je protagonist mladi afroamerički fotograf čija je cura bjelkinja, a kako im je veza sve ozbiljnija, ona ga pozove da upozna njezine roditelje, imućan par koji živi u vili na osami. Junak je donekle u strahu kako će oni reagirati na njegovu rasnu pripadnost, međutim, u početku je sve u redu, domaćini su simpatični i naizgled bez predrasuda, a došljaka jedino buni što se njihova tamnoputa posluga ponaša poput zombija. Ispostavlja se da tu zbilja mnogo toga ne štima, na domjenku u njegovu čast posvuda su samo bijelci i to starije generacije, a jedan jedini Afroamerikanac među njima kao da boluje od epilepsije. Priča zbilja ima dodirnih točaka s “Trojicom neustrašivih”, no samo donekle.

Debitant Jordan Peele - inače poznatiji kao komičar i scenarist - vjerojatno ne vlada svim finesama blaxploatation žanra (poput, recimo, Quentina Tarantina), pa je priznao da su mu inspiracija za njegov prvijenac bile dvije filmske verzije romana Ire Levina “Supruge iz Stepforda”, u kojima je u idiličnom naselju u predgrađu postignut sklad tako što su sve supruge pretvorene u robote. Peele očito preferira ambiciozne filmske klasike jeftinoj žanrovskoj robi: iako bi se u prvi mah pomislilo da je njegovo djelce izraslo iz poplave jeftinih horora koji su posljednjih godina zapljusnuli kina i nerijetko ostvarili golemi profit, to baš i nije točno. Njegov film ponajprije nije čisti horor, prije je to triler s ponekim primjesama prizora jeze, vrlo je odmjereno režiran pa čak i sa puno stila, a nije bez vraga ni podatak da jednu od važnih uloga igra sjajna karakterna glumica Catherine Keener, ikona američkog nezavisnog filma.

“Bježi!” je važno ostvarenje jer je prvi puta tema afroameričkog identiteta postavljena u ovakvo žanrovsko djelce, i to u razdoblju kad se oko Oscara već dvije godine vode polemike nije li to rasistička nagrada.

“Mjesečina” je napravila podvig kada je u veljači osvojila Oscara za najbolji film, no Peeleov film možda je još važniji jer je bitku za rasnu ravnopravnost prenio u kina, a ne u udruge u koje se ionako učlanjuje samo elita. Nije sve u tom djelcu besprijekorno, ima i naivnih narativnih dosjetki, no u cjelini je to filmski odskok koji treba cijeniti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 00:43