NETFLIXOV HIT

BIRD BOX Sandra Bullock i Susanne Bier, dvije oskarovke, mogle su i bolje

Susanne Bier (u krugu)
 Getty
 

Streaming gigant Netflix, čije filmove i serije možete gledati i u nas, ali uglavnom s engleskim podnaslovima, obično krije podatke o odjeku svojih proizvoda, no ovaj put nije izdržao, pohvalio se da je njegovu “Kutiju za ptice” sa Sandrom Bullock u glavnoj ulozi u tjedan dana pogledalo 45 milijuna njegovih pretplatnika.

Zašto se na to odlučio? Valjda mu je bilo dosta govorkanja da je prezadužen i da nerazumno ulaže novac u produkciju, a ovo je vijest koja je samo mogla potvrditi stabilnost kompanije. Odmah je stigao i demanti, Nielsen, najugledniji mjerač gledanosti u Americi, ustvrdio je da prava brojka iznosi 26 milijuna, što je za milijun manje od odjeka druge sezone “Čudnih stvari” u prvom tjednu, ali i to nije loše.

Zagonetka ostaje

Netflix, naime, nikako da pronađe dobitnu formulu za snimanje filmova, “Ratni stroj” s Bradom Pittom koštao je 60 milijuna dolara i jedva se mogao gledati, “Bright” s Willom Smithom bio je još skuplji, u njega je uloženo 90 milijuna, a unatoč tome što je drsko pokrao “Naciju vanzemaljaca” imao je dobru prođu, dok je “Odmetnik kralj” s Chrisom Pineom skupio nevjerojatni budžet od 120 milijuna, ali se Netflix baš nije razmetao njegovom gledanošću.

“Kutija za ptice” napokon se pokazala kao dobitna kombinacija. Sve je bilo tu, ponajprije high-concept priča o valu samoubojstava koji je zaprijetio našem planetu, od njega se možete obraniti samo tako što zavežete oči budući da demoni (stigli tko zna otkud) napadaju vaša vizualna osjetila, razmjerno oprezan budžet (skoro 20 milijuna dolara), te prestižna glumica (oskarovka Sandra Bullock) i prestižna redateljica (Dankinja Susanne Bier dobila je Oscara za film “U onom svijetu” i nagradu Emmy za “Noćnog menadžera”). Dakako, pomoglo je i to što je nešto prije snimljen vrlo sličan film “Mjesto tišine” u kojem se smjelo u najboljem slučaju šaptati, jer su opaki vanzemaljci bili slijepi ali su odlično čuli, dok je ovdje na udaru bio vid. Razlika je i u tome što ste u “Mjestu tišine” vidjeli tko vas napada, dok u “Kutiji za ptice” to ostaje zagonetka i nakon što film završi.

Sigurna oaza

Predložak je roman Josha Malermana objavljen 2014., dobio je dobre kritike, ali se nije bog zna kako prodavao, međutim, kompanija Universal otkupila je prava za realizaciju i prije no što je objavljen. Očito ga nisu namjeravali realizirati, jer ih je Netflix razmjerno lako nagovorio da mu prepuste projekt, a tada se za njega zainteresirala Sandra Bullock, što je bilo dostatno za “zeleno svjetlo” za početak snimanja. Kad je film postao hit i roman se prvi put probio na top listu bestselera New York Timesa.

“Kutija za ptice” počinje poprilično uzbudljivo. U poharanoj Americi, u kojoj je većina ljudi već počinila samoubojstvo, srčana Malorie obavještava svoje dvoje djece (zapravo, samo jedno je uistinu rodila) da moraju na opasan put rijekom u čamcu, no štos je u tome da neprestano imaju poveze na očima, u protivnom su propali. Kako će se snaći s preprekama na toj odiseji - od brzaka do stijena koje vrebaju iz vode - to je druga stvar. Ne preostaje im drugo, jer su preko radio stanice čuli da dolje niz rijeku postoji oaza u kojoj ljudi žive najnormalnije, sigurni od demona.

Međurasna romansa

Film ponešto gubi na tempu kad počnu flashbackovi u kojima se tumači kako je izbila ta pošast i profiliraju se likovi preživjelih, skupljenih u kući zamračenih prozora. Struktura radnje zasniva se na izmjeni aktualnih situacija na rijeci (sve su vrlo efektne) i flashbackova, uglavnom problematične kakvoće. Najzanimljivije je u potonjima što je Bullockica u visokom stupnju trudnoće i samo što nije rodila, oca svog djeteta i ne spominje, želi biti samohrana majka, a među likovima oko nje najviše joj imponira Afroamerikanac Tom (Trevante Rhodes glumio je junaka “Mjesečine” u završnom dijelu tog triptiha). Rijetkost je da se zvijezda statusa Sandre Bullock upušta u međurasnu romansu, no valjda su svi smatrali da će razmjerno čedne erotske scene samo pridonijeti atraktivnosti filma, koji traje nešto preko dva sata i vrlo se lako gleda, pogotovo u kućnom kinu. U sporednim ulogama su John Malkovich (nešto koncentriraniji nego inače), Tom Hollander (preglumljen), Sarah Paulson i Jackie Weaver (obje slabo iskorištene) te njih još nekolicina.

Film bi zasigurno bio bolji da ga je Susanne Bier suvislije režirala, no nije se trebala posebno truditi, jer su internetske najave s glavnom glumicom i dvoje djece zavezanih očiju na riječnim brzacima dovoljno zaintrigirale javnost.

Govorka se i o nastavku, zašto ne, u finalu ionako štošta toga ostane nejasno, a Josh Malerman navodno već piše nastavak svog bestselera. Valjda će ovog puta raspolagati boljim scenarijem, ovaj koji je potpisao Eric Heisserer, nominiran za Oscara za ZF “Dolazak” s Amy Adams i Jeremyjem Rennerom, nije baš impresionirao.

Ovaj je film zaslužan i za prvi glupi internetski trend u 2019. godini

Nit’ posebno originalan, nit’ zanimljiv, Netflixov hororac “Bird Box” postao je prvi veliki internetski fenomen ove godine, jer, da skratimo: ljude je lako nagovoriti da rade budale od sebe. Nešto što se zove “Bird Box Challenge” i što je počelo kao loš vic ubrzo je na društvenim mrežama postalo viralno, do te mjere da je i sama kompanija koja je producirala film izdala službeno upozorenje fanovima.

Naime, ljudi su masovno počeli kopirati premisu filma u kojem se Sandra Bullock s djecom po svijetu mora kretati zavezanih očiju kako bi izbjegla vanzemaljska čudovišta koja vas ubijaju ako ih pogledate. Izvodeći slijepo hodanje u stvarnom životu fanovi su se počeli ozljeđivati i dovoditi u opasnost sebe i okolinu.

“Ne možemo vjerovati da ovakve stvari moramo posebno naglašavati: molim vas, nemojte se ozlijediti u Bird Box izazovima, nemojte završiti u bolnici zbog jedne šale”, objavljeno je na službenom Netflixovom Twitter računu, ali to je samo dolilo ulje na vatru, a diljem YouTubea, Twittera i Instagrama i dalje množili su se video isječci korisnika koji zavezanih očiju tumaraju ulicama, pa padaju preko žardinjera, sudaraju se međusobno, padaju preko stolova u svojim kućama i slično.

Društvana mreže

Washington Post izvještava kako je ovaj suludi internetski fenomen počeo nakon što su na svojim, vrlo popularnim YouTube kanalima “Bird Box Challenge” izveli američki influenceri, a britanski Guardian upozorava da je problem puno ozbiljniji od nekoliko modrica i natučenih koljena. Naime, liječnici koji se bave slijepim i slabovidnim osobama tvrde da ovaj izazov prema njima stvara još veće predrasude i duboko ih vrijeđa.

- Ako ste si u ovom izazovu nakratko uskratili vid, onda zapravo podcjenjujete ljudsku prilagodljivost i sposobnost takvih ljudi da što normalnije funkcioniraju u svijetu. Početna faza sljepila uvijek je veliki šok, ali osobe koje su slijepe ili slabovidne kroz dulji period puno se bolje privikavaju na takav život. Ovaj izazov će vas samo natjerati da još više sažaljevate stvarne slijepce i još manje razumijete njihov problem, Guardianu je ispričala znanstvenica Arielle Silverman.

Dodatni problem je što slijepim osobama činjenica da se “pola planete” iz dokolice i zabave igra s njihovim nedostatkom, vrlo uvredljiva i ponižava njihov dugotrajan proces treninga i navikanja na gubitak vida. Nitko, čini se, nije bio spreman na razmjere kaosa koji je uslijedio nakon što je film u prvih tjedan dana na Netflixu za blagdane navodno rušio rekorde gledanosti. Internetom su se počele širiti snimke gdje roditelji ugrožavaju sigurnost male djece kopirajući scene iz filma u kojima Sandra Bullock sa svojima luta šumom, a neki su pokušali voziti i auto zavezanih očiju (ili su to samo glumili, što je svakako manje zlo). Zasad je srećom sve stalo na manjim ozljedama, ali hej, sumnjate li u moć gluposti na internetu? Ne biste trebali.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. studeni 2024 13:55