Još će dugo trajati priča o majstoru Fortezzi i tko zna gdje će nas odvesti. Zbog toga je još uvijek on misterij. Ovo je samo početak, kaže Jasmina Bavoljak, kustosica izložbe posvećene šibenskom zlataru i graveru iz 16. stoljeća koja se još ovaj tjedan može pogledati u Galeriji Klovićevi dvori. Naslovljena "Misterij majstora Fortezze", ova izložba, kao što govori i sam naziv, donosi rijetke radove - pladnjeve i vrčeve - majstora o kojem se danas još uvijek vrlo malo zna, iako ga u arhivskim dokumentima relativno često pronalazimo.
- Za hrvatsku povijest umjetnosti majstor Fortezza je jedan kuriozitet. Njegovi su radovi sjajni za interpretaciju, majstorski izvedeni i kao takvi privlače pozornost. Rijetka su remek-djela takvog ranga u hrvatskoj baštini. Nedostatak informacija o naručiteljima i spekulacije o tome tko su oni bili, kao i prepoznavanje motiva i likova, već su neko vrijeme u fokusu povjesničara umjetnosti - ističe kustosica.
Za potrebe zagrebačke izložbe Oracija Fortezze, čije su autorice Flora Turner Vučetić i Marina Lambaša, ujedno i prve dosad, predmeti su stigli iz muzeja diljem Europe - Muzeja Bargello u Firenci, Muzeja Correr u Veneciji, Muzeja Viktorije i Alberta i Britanskog muzeja u Londonu, Muzeja grada Šibenika, Šibenske biskupije, Nacionalne sveučilišne biblioteke, Kabineta grafike HAZU, Zbirke Bogišić u Cavtatu te Arheološkog muzeja u Splitu. Danas je sačuvano samo osam (ili sedam) Fortezzinih mjedenih posuda, a prije nego što su nabavljene za muzeje i aukcijske kuće, kupovali su ih u 19. stoljeću europski kolekcionari specijalizirani za predmete umjetničkog obrta iz razdoblja renesanse. Njegovo djelovanje i narudžbe vezani su ponajviše za mletačke dužnosnike.
- Nevjerojatno je važno bilo na jednom mjestu sakupiti sva dosad nam poznata Fortezzina djela - smatra Marina Lambaša, autorica izložbe uz Floru Turner Vučetić.
Kako nadalje navodi, cijeli život Fortezza je proveo u Šibeniku, što ne znači da nije radio ili živio neko vrijeme u Veneciji ili nekom drugom centru Mletačke Republike.
Na izložbi se, među ostalim, može vidjeti jedini Fortezzin pladanj koji se nalazi u Hrvatskoj, s grbom obitelji Grimani i prikazom Kosovske bitke u središnjem dijelu. Pronašla ga je 1981. godine na aukciji u Zürichu Flora Turner Vučetić, koja ga je, nakon što je otkupljen za Muzej grada Šibenika, i osobno donijela avionom iz Londona u Zagreb.
"Tako je iskorištena jedinstvena prilika jer se od tada niti jedno Fortezzino djelo nije pojavilo na tržištu", ističe Flora Turner Vučetić u svojem tekstu "Povratak majstora Fortezze u domovinu".
"Da nismo u tome uspjeli, i taj bi Fortezzin pladanj nestao u nekoj anonimnoj privatnoj zbirci kao i pladanj koji je prodan na dražbi u Londonu 1936. za kojim još tragam."
Od ostalih predmeta, tu je i Fortezzin vrč iz Londona koji je Muzej Viktorije i Alberta kupio još 1863. za tada visoku cijenu od 60 funti od tuluškog odvjetnika i kolekcionara Julesa Soulagesa. Iz istog muzeja dolazi i pladanj s grbom obitelji Foscari na kojemu je Fortezza portretirao svoje suvremenike. Među portretiranima, prema mišljenju Flore Turner Vučetić je i slikar Andrija Medulić. Jedan, pak, portret na istom pladnju, mladića u renesansnoj odjeći, potpisan je s O. F., što upućuje na to da bi se moglo raditi o Fortezzinu autoportretu. Nije inače poznat niti jedan njegov portret s kojim bi se mogao usporediti.
Upravo zbog malog broja predmeta koji su danas ostali iza majstora rođenog u Šibeniku najvjerojatnije 30-ih godina 16. stoljeća, postav u Klovićevim dvorima koncipiran je oko njegovih originala.
- Najveći je luksuz imati priliku stajati ispred pladnja s grbom obitelji Delfini ili vrča iz V&A muzeja u Londonu i svjedočiti nevjerojatnoj kreativnosti, majstorstvu izvedbe i sjajnoj domišljatosti majstora. U opsežnom katalogu objasnili smo, analizirali i dali dovoljno uvećanja i detalja, a na samoj smo izložbi željeli postići dojam luksuza i vrijednosti koji ovi predmeti sami nose. Zbog toga smo se odlučili na minimum drugih predmeta koji tvore kontekst Fortezzina života i djelovanja - objašnjava Jasmina Bavoljak te zaključuje:
- Za hrvatsku povijest umjetnosti majstor Fortezza je kuriozitet. Njegovi su radovi sjajni za interpretaciju, majstorski izvedeni i kao takvi privlače pozornost. Nedostatak informacija o naručiteljima i spekulacije o tome tko su oni bili, kao i prepoznavanje motiva i likova, već su neko vrijeme u fokusu povjesničara umjetnosti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....