Svoj je prvi fanzin izradio potpuno sam. Isprintao ga je s USB-a u fotokopiraonici, u dijelu za samoposluživanje na papiru od 125 grama. Nije imao svu potrebnu opremu, a želio je da njegovi fanzini budu što bolji pa je sam naučio obrađivati fotografije, oblikovati stranice i printati ih.
Krenulo je loše. Nizovi isprintanih fotografija završavali su u smeću jer je, u pokušaju da izradi baš onakav fanzin kakav je zamislio, neuspjele pokušaje bacao, na pogreškama učio pa počinjao ispočetka, sve dok nije bio posve zadovoljan.
Taj je prvi fanzin bio crno-bijeli i sadržavao je samo fotografije napuštenih karlovačkih zgrada i vojarni. Nazvao ga je 'Fuck Internet'.
Snimatelj i fotograf Pavle Kocanjer (25) do danas je već osmislio tri serije fanzina. Šesto izdanje njegovog najnovijeg fanzina 'Svitak' trebalo bi ugledati svjetlo dana na jesen, mjesecima nakon što je to zamislio. 'Svitak' naime izlazi svaka tri mjeseca, ali ovaj put ispriječila mu se korona.
Između svojeg prvog i svojeg zadnjeg fanzina Pavle je osmislio još jedan i nazvao ga 'Tamo i natrag'. Sav je u samo jednoj boji i to ružičastoj koja ostaje na prstima kad ga listate. Monokromatski fanzin portreta s turneje dvaju bendova u kojima svira bubnjeve te odgovarajući rozi poster koji dolazi s fanzinom tiskao je u riso printu. Za taj je pothvat kontaktirao tiskaru u dalekoj Indoneziji, a konačni proizvod na njegovu adresu stigao je poštom. Nažalost, slike su ispale suviše blijede, a obrisi lica slabo se vide pa mu je želja da u budućnosti izradi novi rozi fanzin.
Inspiraciju je pronašao u punk glazbi jer se njegov prvi susret s fanzinima dogodio na koncertima na koje su fanovi donosili te knjižice ispunjene fotografijama bendova, intervjuima, informacijama o festivalima i koncertima.
Naime, fanzin (termin dolazi od riječi fan i magazin) je publikacija koju fanovi nekog kulturološkog fenomena (punka, znanstvene fantastike, horora, itd.) stvaraju za druge entuzijaste koji dijele njihov interes. Često ga se dijeli besplatno ili za simboličnu svotu kako bi se pokrili troškovi njegove izrade, a cilj mu je još dublje uvesti fanove u svijet glazbe, filma ili nekog trećeg fenomena te međusobno povezati fanove kako bi ta zajednica fanova bila jedinstvena.
- Sviđa mi se taj fizički moment, listanje fotografija je nekako osobnije od gledanja slika na internetu, kaže mi Pavle.
Ideju iza Svitka otkriva sam naziv jer svitak je doslovni prijevod engleske riječi scroll, skrolati, to jest, pomicati gore - dolje tekstualni i grafički sadržaj na ekranu računala ili pametnog telefona. Osim toga, to je i igra riječi kojom autor sugerira da to 'svi tak' rade, svi brzo skrolaju slike na Instagramu, a da niti ne obrate pozornost na sadržaj slika, a kamoli da si dopuste da budu prisutni u trenutku i uistinu dožive fotografiju. Upravo je to bila namjera iza Svitka: fotografijama, koje bismo inače preletjeli na Instagramu, možda niti zapazili, sigurno ne zapamtili, dati priliku. Uočiti detalje. Doživjeti iskustvo. Iz njih iščitati autorovu priču. I s vremena na vrijeme ih ponovno uzimati u ruke i ponovno im se vraćati.
- Kod izrade Svitka ništa nije bilo slučajno, uključujući njegov oblik. Oblik kvadrata odabran je jer podsjeća na format fotografija s Instagrama, samo što ovu alternativu za Instagram možete dotaknuti i pomirisati. Iako se primarno bazira na pričanju priče kroz fotografije, Svitak, kao i Instagram, ostavlja autoru prostor za komentar, kaže Pavle koji ga piše neformalnim jezikom, u formi dnevnika, kao da piše prijatelju. I kroz sliku i kroz tekst, u prvom dijelu Svitka s čitateljima dijeli priče iz svog života, progovara o svojim kreativnim projektima, nastupima s bendovima, turnejama te ostalim važnim događajima te tako uključuje čitatelje u svoj život i povezuje se s njima, dok u drugom dijelu nazvanom GOSTI poziva čitatelje da se pridruže stvaranju ovog interaktivnog kreativnog uratka.
Naime, u svakom izdanju najavi temu sljedećeg izdanja kako bi mu čitatelji mogli poslati od tri do sedam fotografija te crtica, anegdota i priča koje stoje iza njih. Tako i drugima omogućava da putem Svitka promoviraju svoj rad, a kako zainteresiranih za sudjelovanje ne nedostaje, Pavle ponekad mora napraviti selekciju i odabrati najbolje radove.
Vijest o fanzinu širi se usmenom predajom pa GOSTI za Svitak obično čuju preko poznanika i prijatelja ili pak na koncertima Pavlovih bendova Left to Starve i Rules te na koncertima drugih glazbenika na koje Pavle ponese svoje fanzine.
- Nekima se fanzini svide pa se pretplate za buduća izdanja. Pretplatnicima primjerke šaljem u papirnatom paketu poštom ili dogovorim primopredaju, objašnjava. Oni mu pak zahvaljuju simboličnom donacijom od 20 ili 30 kn, koja mu pokriva troškove printanja. Ponekad fanzine dijeli i besplatno, a nakon toga se neki zainteresiraju i pretplate za sljedeće izdanje. Rado i zamijeni svoj fanzin za tuđi jer i sam voli biti dio te zajednice ljubitelja fanzina.
Za razliku od prvog fanzina, kojeg je sam printao, Pavle Svitak izrađuje u tiskari, koju uputi da izradi samo jedan primjerak svakog izdanja. Nakon što ga pregleda, tiskari javi čime je zadovoljan, a što želi promijeniti. Ponekad slika ispadne previše tamna ili svijetla, a ponekad prijelom nije onakav kakvog je vizualizirao pa dolazi do izmjena. Za posljednjih nekoliko izdanja Svitka Pavle je pronašao izdavače koji mu pomažu financirati izradu, a zauzvrat on daje tečajeve izrade fanzina.
U prvom izdanju Svitka Pavle priča o sebi kroz slike pejzaža, tema drugog izdanja bili su portreti ljudi, poglavito ljudi koje je susretao na koncertima i svirkama, treće izdanje posvećeno je avanturama, a za četvrto su izdanje Pavle i GOSTI dizajnirali naslovnice glazbenih albuma. Posljednji, peti Svitak, vizualno je promišljanje o ljetu 2020., karanteni i virusima koji su obojili našu svakodnevicu. Svako izdanje prati i prigodni poster, a uz fotografije i komentare autora i GOSTIJU, može se poslušati i glazbu bendova Left to Starve i Rules jer Svitak sadrži i QR kod za skeniranje glazbe.
Osim fanzina zaljubljenici u Pavlovu fotografiju rado nabavljaju i njegove personalizirane razglednice. Pavle je autor fotografija s prednje strane, ali i crta s poleđine razglednice. Linije na koje pišemo ime, prezime i adresu osobe kojoj razglednicu šaljemo na svakom su primjerku drugačije.
Osim novog Svitka, ovaj kreativni fotograf i snimatelj dokumentarnog serijala xJUGOx o straight edge ili neporočnim punkerima te Park Sessions, akustičnih izvedbi alternativnih glazbenika, u budućnosti najavljuje foto knjigu, a nada se da će dobiti i priliku posvetiti se dizajniranju naslovnica glazbenih albuma.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....