Svijet konjičke umjetnosti poseban je svijet kao uostalom i sam konjički sport. Kipar Hrvoje Dumančić već dulji niz godina uspješno spaja upravo te svoje dvije strasti, umjetnost i konje, a po svojim skulpturama s motivom te plemenite životnije postao je priznat i izvan granica Hrvatske. Zapravo, prvo su, neposredno nakon završetka zagrebačke Akademije likovnih umjetnosti, njegove radove prepoznali u inozemstvu, u Francuskoj, zemlji s dugom tradicijom konjičke umjetnosti i sporta, gdje je primio i neke važne nagrade i gdje mu se danas radovi nalaze u cijenjenim umjetničkim kolekcijama poput one Jean-Paula Guerlaina, nasljednika znamenite francuske parfumerske obitelji, koji je stvorio neke od legendarnih mirisa, da bi potom i u domovini njegovo ime postalo sinonim za tu specifičnu nišu u likovnom izražavanju.
A sve je počelo slučajno,1998. godine kada je na apsolventskom putovanju u Parizu mladi zagrebački student kiparstva na kiosku kupio časopis s katalogom izložbe "Salon Ar(t)cheval" u Saumuru posvećenoj konjičkoj umjetnosti. Nije tada niti sanjao koliko će mu taj grad jednog dana značiti za daljnju karijeru. Iako, Dumančić je već tijekom studija počeo stvarati radove nadahnute konjima te za njega već u tim najranijim počecima nije bilo dvojbe: njegova umjetnost počivat će definitivno na tom jednom motivu. Konj će ostati od tada pa sve do danas konstanta i glavni motiv njegovog umjetničkog izražavanja i neiscrpna umjetnička inspiracija.
"S obzirom na to da se konjima bavim od djetinjstva, posredno i neposredno, čini se logičnim povratak njima kao temi mnogih ili bilo kakvih umjetničkih istraživanja. Konj kao motiv postao je moj životno-umjetnički kanal kojim komuniciram s vlastitom nutrinom, ali i reflektiram svijet izvana kroz tijelo konja".
Nakon studija, nije dugo morao čekati da doživi uspjeh i da sva njegova mladenačka traženja i sumnje nestanu – upravo na izložbi u Saumuru 2002. godine sa skulpturom "Aramis" koja predstavlja njegovog konja s kojim se natjecao u ranoj mladosti osvoja Grand prix. Ubrzo je dobio poziv iz Pariza, za izložbu D‘art Équestre, koju je organizirala Picassova unuka, u Londonu pak sa skulpturom "The Power of Soul", osvoja prvu nagradu za najbolju skulpturu na međunarodnoj izložbi "The Horse in Art". Pa iako u Hrvatskoj, za razliku od Francuske, nema te duge i važne tradicije konjičke umjetnosti, nema specijaliziranih galerija, nema salona koji prate konjičku umjetnost, a rijetke su i izložbe posvećene animalizmu, Dumančić se slobodno može smatrati umjetnikom koji je konje doveo u suvremenu hrvatsku umjetnost i po čemu je na domaćoj sceni posve jedinstvena pojava.
Preko svojih skulptura konja Dumančić se suočava s unutarnjim i komunicira s vanjskim svijetom, one su mu sredstvo za izražavanje emocija. "Čini se da je efemerna priroda emocija potpuna suprotnost skulpturi kao jednom od čisto fizičkih i materijalnijih umjetničkih medija. Kao kipara, najviše me zanima izražavanje emocija - ne samo osobnih, već i same skulpture. Kako otkriti senzualnu subjektivnost skulpture oku gledatelja? Možda samo promatrajući ga kao mimetički, ali metaforički odraz živog bića s kojim postoji duboka povezanost". U Dumančićevom slučaju to je uvijek bio konj. Od djetinjstva je bio okružen konjima, imanentno ih doživljavajući sastavnim dijelom svog života. Za njega su oni najosjetljivija bića koja podjednako izražavaju i potiču sve vrste, kao i nijanse emocija, predstavljajući njihovu čistoću, beskrajnu dubinu i nekonvencionalno savršenstvo.
Ovih je dana hrvatski kipar predstavio jednu svoju monumentalnu skulpturu pod nazivom "Uspomena", konjića za njihanje u bronci, u sklopu izložbe Bad RagARTz u Švicarskoj. Izložba je poznata kao Švicarski trijenale kiparstva, a održava se od svibnja do konca listopada u Bad Ragazu.
Dumančićeva skulptura postavljena je u gradskom parku i privukla je mnoge posjetitelje, pogotovo pažnju mališana koja su mahom došla pogladiti ili uzjahati konjića.
Skulptura ‘Uspomena‘ nastala je tijekom dugogodišnjeg istraživanja, kao dio Dumančićeva doktorskog rada "Skulptura na temu konja kao jedna uspomena iz djetinjstva". Skulpturaje inače premijerno predstavljena u Maksimiru u Zagrebu, izlagana je još u Italiji, Francuskoj, a prošlo ljeto krasila je vrt Meštrovićeve galerije u Splitu.
"Ova je skulptura svojevrstan spomen prošlom vremenu, djetinjstvu i emocijama koje se aktiviraju kroz sjećanja. Doživljaj se ne bazira samo na skulpturi, nego i na ukupnom prostoru, interakciji s prostorom u kojem je skulptura smještena i individualnom doživljaju publike", kaže umjetnik.
Tema ovogodišnjeg Švicarskog trijenala kiparstva je "Sadašnjost - jer bez danas ne bi bilo ni sutra". Cilj projekta je želja da se uklone prepreke i da se umjetnost približi izravno javnosti, pozivajući posjetitelje svih dobi da dožive djela ovih međunarodnih umjetnika.
Iznimna svjetska imena našla su se u parkovima Bad Ragaza, izložena je brončana bista crne žene, djelo američke umjetnice Simone Leigh, izvorno je bila izložena u High Lineu u New Yorku, a sada se može naći na stalnom postavu u parku Grand Resort Bad Ragaz. Leigh je prva crnkinja koja je predstavljala Sjedinjenje Američke Države na Venecijanskim bijenalima 2022. godine, gdje je nagrađena "Nagradom za najbolju skulpturu". Izložba također prikazuje radove priznatih umjetnika poput Daniela Spoerrija, Gottfrieda Honeggera i Schanga Huttera koji su poznati po svojim kultnim radovima u kiparstvu i dizajnu. Nadalje, izložba baca svjetlo na mlade umjetnike kroz "Laboratorij mlade umjetnosti", nudeći financijsku potporu i platformu za talente u usponu.
Uz trijenale kiparstva, održava se i "Festival male plastike" u povijesnom dvorcu Bad Pfafersu u blizini glasovitog izvorišta Tamine George. Dumančić je na festivalu izložio četiri skulpture malog formata, koje su međusobno tematski povezane zajedno i s monumentalnom skulpturom "Uspomena".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....