Aukcija u Sotheby‘su

Otkrivamo novi fetiš: dinosaur u dnevnoj sobi. DiCaprio i Nicolas Cage neki su od poznatijih kolekcionara koji su ih kupili

Lubanja dinosaura Maximusa izložena je u New Yorku uoči aukcije

UPI/Alamy/Alamy/Profimedia
Prodavat će se kompletna lubanja Tyrannosaurusa rexa iskopana na privatnom zemljištu u Južnoj Dakoti, 76 milijuna godina stara

Tržište umjetnina živnulo je nakon razdoblja pandemije i aukcijske kuće najavljuju prave poslastice za ljubitelje umjetnosti. No, kako je sve teže zadovoljiti sve veće apetite, čini se, sve bogatijih kolekcionara, trgovci su počeli nuditi i neke posve neobične predmete, prave raritete, koji čak nisu umjetnička djela. Tako Sotheby‘s za početak sljedećeg mjeseca najavljuje aukciju u New Yorku na kojoj će se prodavati kompletna lubanja Tyrannosaurusa rexa iskopana na privatnom zemljištu u Južnoj Dakoti. Procjenjuje se da bi 76 milijuna godina stara lubanja, pod nadimkom Maximus, mogla postići cijenu između 15 i 20 milijuna dolara, što je stavlja na popis najvrednijih fosila u povijesti koji su prodani na aukciji uz kultne kosture dinosaura Sue i Stana. Sotheby‘s nije rekao tko je otkrio Maximusa, niti tko mu je trenutačno vlasnik, ali su istaknuli da je otkriće lubanje bilo "velika sreća", jer su vremenske prilike i erozija nagrizle ostatak kostiju dinosaura.

image

Teška više od 90 kilograma, lubanja se ističe izvanrednom očuvanošću elemenata čeljusti, vanjskih kostiju i brojnih zuba

UPI/Alamy/Alamy/Profimedia

Visoka nešto više od 200 centimetara i teška više od 90 kilograma, lubanja koja ide pod čekić 9. prosinca ističe se, naime, izvanrednom očuvanošću elemenata čeljusti, vanjskih kostiju i brojnih zuba.

- Iskopana u jednom od najkoncentriranijih područja za ostatke T-Rexa, lubanja je zadržala veći dio svog izvornog oblika i površinskih karakteristika s netaknutim čak i najmanjim i najdelikatnijim kostima, uz iznimno visok stupanj znanstvenog integriteta - rekao je Henry Galiano, Sotheby‘sov savjetnik za prirodoslovlje u izjavi za medije. "Bez rada iskusnih terenskih paleontologa koji su pažljivo prikupili i sačuvali ovu lubanju, možda bi nestala i bila zauvijek izgubljena za znanost."

Cassandra Hatton, voditeljica odjela za znanost i popularnu kulturu u Sotheby‘su, smatra da je mogućnost nabave lubanje dinosaura puno zanimljivija kolekcionarima nego cijelo tijelo. - Kad razmislite o tome, više je onih koji mogu smjestiti lubanju u svoj dom nego cijelog dinosaura - izjavila je za CBS News.

U aukcijskoj kući ističu da je lubanja Tyrannosaurusa rexa prva takve vrste koja se ikada pojavila na javnoj dražbi.

- Vrlo tražena i odmah prepoznatljiva, ova osebujna lubanja, nazvana Maximus, jedna je od najboljih i najpotpunijih te vrste. Lubanja Tyrannosaurusa rexa ove kvalitete i cjelovitosti ima manje od desetak u muzejskim zbirkama, što ovu čini rijetkim i važnim paleontološkim otkrićem - navode u Sotheby‘su.

"Sa svojom snažnom i impozantnom siluetom, T-Rex je najslikovitiji dinosaur i pravi kulturni kamen. Uz visoko cijenjene fosile izložene u muzejskim zbirkama diljem svijeta, T-Rex ne samo da nadahnjuje znanstvenu misao, nego izaziva strah i strahopoštovanje kao zvijezda bezbrojnih filmskih hitova."

Maximusa su pronašli na istom lokalitetu kao i Sue i Stan, kao i neki drugi popularni dinosauri iz razdoblja krede.

Sue je prvi dinosaur prodan na aukciji, 1997. u Sotheby‘su postigao je cijenu od 8,3 milijuna dolara, a Stan je prodan 2020. za 31,8 milijuna dolara u Christie‘su.

image

T-Rex Stan prodan je 2020. u Christie‘su za 31, 8 milijuna dolara

ZUMAPRESS.com/MEGA/The Mega Agency/Profimedia

Kako nadalje objašnjavaju u aukcijskoj kući, povijesni fosil predstavlja jednu jedinku bez dodanih kompozitnih elemenata, a usporedbe su pokazale da je riječ o lubanji odrasle jedinke. "Najvažniji dio kostura svakog dinosaura je lubanja, a to je posebno istinito u slučaju T-Rexa, jer omogućuje paleontolozima razlikovanje srodnih vrsta. Iznimno rijetko za primjerak te vrste, svi elementi čeljusti koja nosi zube su očuvani, kao i većina vanjskih kostiju na desnoj i lijevoj strani lubanje."

Kupac lubanje dobit će, kažu u Sotheby‘su, vrlo detaljnu dokumentaciju koja potvrđuje stanje, autentičnost i zakonitost vlasništva, uključujući osteograf, inventar kostiju, terenske fotografije i bilješke o pripremi.

Aukcija Maximusa uslijedila je nakon što je Christie‘s u svibnju prodao gotovo potpuni fosil Deinonychusa antirrhopusa za 12,4 milijuna dolara, što je uvelike nadmašilo procjenu prije aukcije od 4 do 6 milijuna dolara. Christie‘s također nudi cijeli kostur T-Rexa u Hong Kongu krajem mjeseca; očekuje se da će taj primjerak postići cijenu od 15 do 25 milijuna dolara.

No, praksa prodaje fosila dinosaura na aukciji privatnim osobama kontroverzna je među paleontolozima i drugim stručnjacima. Neki tvrde da dražbe omogućuju privatnim kolekcionarima da se dočepaju - i sakriju - primjerke koji pripadaju javnim muzejima, a drugi se brinu da će visoke cijene potaknuti ilegalna iskapanja.

Društvo za paleontologiju kralježnjaka glasno je izrazilo da ne odobrava aukcijsku prodaje kostiju dinosaura privatnoj klijenteli, navodeći u pismima i Sotheby‘su i Christie‘su (koji je prodao Stana) da su "znanstveno važni fosili kralježnjaka dio naše kolektivne prirodne baštine i zaslužuju da budu dostupni javnosti".

Naravno, i muzeji mogu slobodno davati svoje ponude, što se upravo dogodilo sa Stanom, koji sada pripada novom prirodoslovnom muzeju u Abu Dhabiju. Prije više od 25 godina Sue su postavili u Field Museum of natural history u Chicagu.

Aukcijske kuće, očekivano, brane prodaju, tvrdeći da privatni kupci često na kraju stave fosile na raspolaganje istraživačima.

- Privatni kolekcionari igraju ključnu ulogu u distribuciji predmeta muzejskim zbirkama, često donirajući ili posuđujući predmete za trajno ili dugoročno gledanje i istraživanje - izjavio je Hatton za Artnet. "... Većina kolekcionara u srcu je strastvena prema proučavanju i očuvanju fosila, a zadovoljstvo dijeljenja tih nevjerojatnih predmeta s drugima uobičajeno je u zajednici kolekcionara."

Društvo za paleontologiju kralježnjaka ne slaže se s njim. "Čak i ako budu dostupni znanstvenicima, informacije sadržane u primjercima u privatnom vlasništvu i budući pristup ne mogu se jamčiti, pa se stoga ne može obaviti provjera znanstvenih tvrdnji (suština znanstvenog napretka)", objasnili su.

Ali tko uopće kupuje kosti dinosaura? Pa recimo Leonardo DiCaprio, Dwayne "The Rock" Johnson i Nicolas Cage neki su od mnogih kolekcionara koji su ih kupili. Nicolas Cage kupio je lubanju dinosaura iz Mongolije na aukciji 2007., ali je bio dovoljno ljubazan da je vrati u zemlju nakon što je otkriveno da je ukradena. Nagađalo se da je The Rock, koji je veliki obožavatelj dinosaura, bio kupac Stana 2020., ali on je prilično brzo demantirao tu informaciju, rekavši da je lubanja T-Rexa koju je kupio zapravo samo odljev Stanove lubanje, a drži je na pijedestalu u svom domu.

15. travanj 2024 22:57