DIZAJNERSKI TOP 10

Maslinovo ulje za djecu, kućica za ptice i kutija od hrasta starog 4600 godina

Kutija za tartufe od hrasta starog više od četiri i pol tisuće godina
 Hren Dejan
Ukupno je prijavljeno 497 radova, od kojih je Selekcijska komisija odabrala 294, od toga 247 profesionalnih i 47 studentskih radova

Hrvatsko dizajnersko društvo već tradicionalno izložbu najboljih radova dizajnera u protekle dvije godine otvara u Muzeju za umjetnost i obrt. Međutim, kako je MUO stradao u potresu, ove su godine izložbu priredili online na predviđeni datum, i od sinoć se može pogledati na web stranici.

Ukupno je prijavljeno 497 radova, od kojih je Selekcijska komisija odabrala 294, od toga 247 profesionalnih i 47 studentskih radova. To je dosad, od prvog izdanja izložbe 1999., najobimnija selekcija u sklopu ovog bijenalnog projekta. Najbolji radovi predstavit će se na Izložbi u studenom u MUO. "Hrvatska kakvom je predstavlja izložba 19/20 još uvijek je zemlja 'bezbrižnih pozdrava' - šarmantnih kreativnih inicijativa i živahne institucionalne kulture, sofisticiranih hotela i ugostiteljske ponude za šmekere", opisuje izložbu Željko Serdarević, dizajner i jedan od članova žirija

Hrvatski dizajneri i posljednje su dvije godine dobivali važne međunarodne nagrade, među njima i Red Dot. Deset radova koje izdvajamo u Jutarnjem naš su odabir predmeta i objekata koji komuniciraju s ljudima u svakodnevici.

1. Kutija za tartufe od hrasta starog više od četiri i pol tisuće godina

Ambalaža za svježe tartufe/Octopus Ink, Pietro & Pietro

Kutija koja služi za prijenos i čuvanje najvrednijih tartufa napravljena je od fosilnog hrasta starog 4600 godina. Taj je hrast izvađen iz naplavnih područja Kupe i Save. Kutija ima i svoju simboliku. Ona predstavlja stilizirano deblo hrasta, a njezin vanjski plašt konfiguraciju hrastove kore.

Kako objašnjavaju autori ovog rada, hrast natkriljuje ozemlje u kojem se najčešće razvija i pronalazi tartuf i zato su odabrali baš ovo drvo. Otvaranje kutije, tako su zamislili, treba predstavljati ritual, "poput svečanosti i trenutka pronalaska tartufa".

2. Istodobno vreća za wc papir i vreća za smeće

Violeta, Dual purpose for a higher purpose, Saatchi & Saatchi

Za dizajn je ovog proizvoda, koji je već dobio nekoliko nagrada, zaslužna hrvatska podružnica marketinškog brenda Saatchi&Saatchi. Riječ je o WC papiru koji se može reciklirati. Međutim, inovacija je u vreći u kojoj stoji taj papir.

Ona se također može reciklirati i koristiti potom kao vreća za smeće. Slogan je kampanje Dual purpose for a higher purpose. Temeljna je boja, kao i inače kod ovog papira, ljubičasta.

3. Ormar za piće

Waves, Maša Vukmanović, Jelena Lukač Kirš, Jakov Šrajer

Waves je ormar za pića za koji su dizajneri, inače, osvojili i nagradu Red Dot, u konkurenciji među pet tisuća prijavljenih proizvoda. Waves su oblikovali autori koji djeluju pod okriljem studija Thinkobjects, a u sklopu brenda Milla&Milli. U površinu su drva urezani valovi, pa paralelne linije stvaraju igru svjetla i sjene. Kako navode sami autori, "asocijacija je mnogo – od valova duboke vode, preko brazda plodne zemlje, do čistoće zen vrtova – svatko je pozvan da nađe svoju. Jedno je sigurno – namještaj iz kolekcije Waves komunicira sa svojim korisnikom i poziva na trenutak meditacije, unoseći u prostor mir".

4. Prvo maslinovo ulje namijenjeno djeci

Brachia Kids, Design Bureau Izvorka Jurić

Brachia KIDS je prvo hrvatsko maslinovo ulje namijenjeno djeci, i to onoj vrtićkog i osnovnoškolskog uzrasta. Ulje je iz ekološkog uzgoja s Brača. Uloga je dizajna ove ambalaže da privuče i zabavi dijete, istodobno da ga pouči o zdravim aspektima korištenja maslinovog ulja. Osnova su zabavne ilustracije likova maslina, listova masline i bojica koji međusobno komuniciraju putem pisanih poruka na ambalaži. Tijelo staklene bočice djelomično je obučeno u kutiju koja sa crnim vrhom bočice tvori oblik bojice, a unutar koje je doista i smješteno šest bojica.

Prilikom rastvaranja kutije otkriva se zabavna bojanka s ilustracijama drveta i listova maslina te raznih zadataka za djecu.

5. Torba s tipkovnicom

Qwerty Limited, Patrizia Donà

Patrizia Donà povjesničarka je umjetnosti i etnologinja iz Zagreba koja se bavi dizajnom torbica. U Rotterdamu je studirala modni dizajn. Linija torbica Qwerty limited odnosi se na poeziju E. E. Cummingsa, autora koji se bavio i vizualnom poezijom. Dio torbica iz ove linije tako čine skriveni dijelovi pisaćeg stroja. Nastavak je to njezine poznate linije “Hommage a Remington”, koja se oslanjala na poznatu Remington pisaću mašinu.

6. Životinje iz Panonskog mora u virtualnoj realnosti

Stalna izložba u Interpretacijskom centru Terra Panonica/ Muze, Šesnić&Turković, Diversitas IT sustavi, arhitektura: Rusan arhitektura

Nekako potiho prošlo je otvaranje Terre Panonice u Pleternici. Na mjestu ove zgrade nekad je bilo kino koje je propalo i desetljećima bilo zapušteno. Muzeološku koncepciju potpisuju Muse. Postav izložbe bazira se na priči o Panonskom moru, pa se tako mogu gledati i replike okamenjenih morskih bića. U virtualnoj stvarnosti pokazuje se, pak, kako su izgledala ta pradavna bića koja su živjela na ovoj lokaciji. Vrijedi spomenuti i ilustracije Manuela Šumberca.

7. Brašno za mlade potrošače

Farina Speciale brašna, Studio Size

Proizvođač brašna u ovoj se liniji bazira na mlađim potrošačima, onima koji, kako navode, vole eksperimentirati u kuhinji. Naime, riječ je o drugačijim vrstama brašna, npr. zobenima ili heljdinima. Analizirajući tržište došli su do zaključka da većina ambalaža ima fotografije ili ilustracije doslovnih motiva kao što su kruh i žito, te da su zatrpani grafičkim elementima. Baziraju se na kvalitetnoj tipografiji i na boji te kontrastu.

8. Maslinovo ulje koje inspirira snijeg

NAI 3.3/ Bruketa&Žinić&Grey

NAI 3.3 maslinovo ulje proizvodi se na Dugom otoku. Tajna je među ostalim u snijegu: prema stoljetnim mjerenjima, Dugi otok ima u prosjeku 3,3 snježna dana godišnje i tada masline daju bolji urod. Ova je činjenica inspirirala brend i dizajn NAI 3.3 maslinovog ulja. Ime NAI dolazi od staroslavenske riječi za snijeg.

9. Kućica za ptice kao namještaj

Coo Coo, Filip Gordon Frank

Filip Gordon Frank, jedan od naših najboljih dizajnera, novi je namještaj napravio inspirirajući se kućicama za ptice, o čemu govori i sam naziv. Linija Coo Coo kreirana je savijanjem metalnog lima u zatvoreno sklonište za manje ptice. Pored svoje primarne svrhe kućice za ptice postaju i dekorativnim predmetom.

10. Etikete za pivo s popisom sastojaka

Brewer’s Concoction – Zmajska pivovara/ Šesnić&Turković

Ovaj rad potpisuju Šesnić&Turković, a koautorica je Iva Sindik. Sami obrazlažu nastanak rada: "Ideja eksperimentalne serije piva je da njihovi majstori pivari skuhaju male količine neobičnih piva te da se ona jednokratno ponude publici. Seriju smo dizajnirali kao istrgnute papiriće iz notesa pivara na koje su si napisali sastojke i karakteristike tog 'batch-a'."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. studeni 2024 19:16