U Jelsi je ovoga ljeta užurbano i drukčije. Po cijelom mjestu trajala je akcija skupljanja plastike i plastičnih vrećica kojima je napunjeno napušteno zdanje hotela Jadran. To je bio prvi jelšanski hotel koji je otvoren još 1911. godine, no danas je već 20 godina izvan upotrebe. Ovoga ljeta je nakratko zaživio kao kolektivno umjetničko djelo - projekt portugalske umjetničke skupine Luzinterruptus. Naime, u Jelsi se u srpnju održava vrlo ambiciozan umjetnički program pod nazivom Jelsa Art Bijenale - ili skraćeno JAB, u organizaciji kreativne agencije Lab 852.
Sve je počelo još prije dvije godine kad je u Humcu, pastirskom selu u unutrašnjosti otoka, održan Ethno Hvar Festival: Second Home. Čak je 13 umjetnika tijekom tog ljeta bilo na rezidenciji u pitoresknom Humcu, napuštenom selu gdje je danas nekoliko kuća obnovljeno kao kuće za odmor i odakle puca fantastičan pogled na more i obližnje otoke.
Jedna od osnivačica kreativne agencije Lab 852 je Karmen Krasić Kožul, koja svoju agenciju vodi iz Zagreba, no rodom je iz Jelse, a upoznala sam je prije više od deset godina kad je na Visu radila program Viškoga ljeta, i te godina na stage lokalnog kina dovela Pips, Chips & Videoclips, Goribor, Tamaru Obrovac. Zanat je pekla radeći u Zagrebu s Draženom Kokanovićem jazz festivale, u njihovu najintenzivnijem razdoblju. Vlastitu agenciju osnovala je prije točno deset godina s Danijelom Oberhofer Tonković, koja danas živi u Austriji, gdje se bavi sličnim poslom.
Oduvijek sam se pitala - otkud ime agencije?
“Dugo ga se kalilo te 2011. godine, s prijateljima, uz mnogo smijeha i neiskorištenih, ali zabavnih ideja. Na kraju se isfiltrirao ‘Lab’, zbog sklonosti prema istraživačkim i eksperimentalnim umjetničkim praksama i ‘852’ zbog fokusa na zvuk koji je tada bio nedovoljno zastupljena disciplina na lokalnoj umjetničkoj sceni, a nama je do danas ostao omiljena. 852 Hz je solfeggio frekvencija koja, osim u glazbi, ima primjenu u iscjeliteljskim zvučnim metodama. Htjeli smo ime koje će slati poruku o umjetnosti kao obliku duhovnosti, a da pritom ne skliznemo previše ni u jedan već utabani smjer”, objašnjava Karmen koja ovogodišnji program radi sa svojim stalnim suradnicama kustosicama i producenticama Marijom Kamber i Jelenom Mičić. “Povezuje nas veliki entuzijazam i znatiželja zbog čega smo sklone riziku i istraživanju, ponekad uz manje ljudske žrtve, a većinom uz benefit stvaranja i održavanja mreže suradnika koji dijele slična načela u životu i umjetnosti, između kojih je kod nas granica nejasna, ako uopće i postoji.”
Naziv ovogodišnjeg bijenala je “Saturn u opoziciji”, a domaći i strani umjetnici u svojim radovima tematiziraju različite koncepcije vremena s posebnim naglaskom na procese propadanja i procese izgradnje, prolaznosti i smrtnosti, izvjesnosti i neizvjesnosti. Osim u napuštenom hotelu Jadran, umjetnički događaji se zbivaju i u napuštenoj zgradi stare ambulante u Jelsi gdje, između ostalih umjetnika, izlaže i naš Vitar Drinković. Dio programa se održao i u Opservatoriju Hvar koji se nalazi iznad grada Hvara, a u Starogradskom polju umjetnički kolektiv Openfield Creative Lab u Ageru postavlja svoju svjetlosnu instalaciju.
Lab 852 već neko vrijeme pokušava dovesti suvremenu umjetnost u manje sredine - poglavito otoke. Kako male sredine reagiraju na takav sadržaj? I što je posebnost ovogodišnjeg prvog JAB-a?
“Nastojimo dovesti suvremenu umjetnost zajednicama koje su izvan njezina obuhvata. Nismo sigurni zašto, jer je to težak, spor, slabo vrednovan proces, ali vjerujemo da ga netko mora pokrenuti. U tom smislu, za umjetničke intervencije nastojimo uvijek izabrati lokacije koje za lokalnu zajednicu imaju poseban značaj, bude uspomene i pitanja, potiču raspravu. Posebnost ovogodišnjeg izdanja su tako napuštene lokacije, izvan upotrebe i, u svakom slučaju, izvan kulturno-umjetničke upotrebe jer se nijedna izložba ne događa u institucionalnom/tradicionalnom prostoru umjetničke prezentacije i produkcije”, objašnjavaju kustosice i producentice.
No, zanimalo me što točno znači - kreativna agencija? Čime se ona točno bavi?
“Iako zvuči korporativno, agencija se u suštini bavi iniciranjem pozitivnih društvenih promjena, i u tom smislu smo mi agenti promjene. Kreativna, jer za postizanje željenih učinaka koristimo metode i principe poticanja kreativnosti, najvećim djelom kroz suradnju s umjetnicima koji se bave participativnim praksama, umjetnošću u zajednici i javnom prostoru”, govori Karmen i prisjeća se kako je sve zapravo počelo. I u kojem se trenutku počelo naslućivati da bi to mogao biti “pravi” posao?
“Još uvijek imamo problem s tim da se svrstamo u nešto ‘pravo’, u smislu da si dopuštamo stalno redefiniranje. A počelo je netom prije prve velike ekonomske krize 2012. Kada startate u takvim okolnostima, jedini mogući put je učenje novih znanja i vještina te inoviranje. Treba i pokoja prilika, a nama se ukazala kad smo pozvani u partnerstvo na prvom EU projektu 2013. godine, što je koincidiralo s angažmanom savjetovanja na razvoju programa tvrđave sv. Mihovila u Šibeniku. Od tada bez prestanka provodimo interdisciplinarne projekte EU, što nam omogućuje stabilno financiranje i dugoročnije planiranje.”
Specifičnost Lab 852 jest i u tome što uglavnom rade s mladim umjetnicima različitih žanrova i profila, a i uspjeli su se dobro umrežiti sa sličnim kreativnim agencijama i kulturnim projektima po Europi. Tako su i dio projekta Kreativna Europa koji pod nazivom Magic Carpets okuplja čak 13 europskih partnera koji zajedničkim projektima nastoje povezati lokalne umjetnike i manje sredine i otvarati neka važna pitanja suvremene Europe - između ostalih i prihvaćanje Drugih - koji uvijek negdje i u nekom obliku postoje. Stoga me zanimalo kako danas izgleda europska kulturna scena i ta, tako priželjkivana, neprestana fluktuacija i razmjena umjetnika?
“Većina zemalja EU ima razvijene nacionalne politike međunarodne suradnje, a za nas koji nemamo tu privilegiju, EU projekti su jedina šansa da kreiramo prilike za naše umjetnike u međunarodnom kontekstu. Teško je još uvijek govoriti o europskoj sceni jer su razlike na nacionalnim razinama goleme. Koliko god se dičili raznolikošću kao glavnom odrednicom europskog identiteta, kultura se gradi na onom što je zajedničko. U tom smislu, ekonomske razlike i dalje predstavljaju veliku prepreku suradnji. Ipak, europski identitet postoji, kao skup nadnacionalnih vrijednosti koje su prigrlile nove generacije, postoji i nada da će upravo ove zajedničke vrijednosti jednom dovesti do kohezije i jednakih prilika na europskoj razini”, pojašnjavaju iz kreativne agencije.
I za kraj me zanimalo kada će ova dinamična i prodorna kreativna agencija svojim programom biti prezentnija u Zagrebu. Kao i to - o čemu maštaju?
“Nadamo se da će se to dogoditi u razdoblju 2022.-2025., s obzirom na to da s dva velika europska konzorcija pripremamo nove projekte u području umjetnosti u zajednici i javnom prostoru. Produkcija radova u javnom prostoru gotovo je nemoguća bez suradnje s gradskim službama, za što do sada nije bilo nikakva interesa. No nakon potresa i pandemije imamo dodatnu odgovornost dati svoj doprinos revitalizaciji Zagreba i vjerujemo da to možemo”, kaže Karmen Krasić Kožul i dodaje za kraj: “A maštamo o fizičkom prostoru u kojem bismo povezali svoje međunarodne i lokalne resurse u poligon za stvaralaštvo mladih umjetnika iz cijeloga svijeta. Maštarija je povezana sa snovima o transformaciji našeg društva putem kreativnosti do blagostanja. Za nas su snovi fino tkanje stvarnosti, ne vidimo mogućnost realiteta bez snova i mašte.”
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....