IZLOŽBA U LAUBI

KRISTIAN KOŽUL I DAMIR ŽIŽIĆ Kritika suvremenog društva uhodanog umjetničkog dvojca

 Cropix
Oni prepoznaju estetiku i jezik suvremene umjetnosti koja se krade i potom eksploatira u svrhu prodaje, i situaciju nastoje obrnuti

Dvije zajedničke izložbe Kristijana Kožula i Damira Žižića, koje su zaredale, najviše se mogu vezati na rani Kožulov rad, “Rog obilja”; izvana kičasti rog, simbol gostoprimstva i obilja, od keramičkih posuda za cvijeće, prekrivenih motivima cvjetnih košarica, bijelih kugli i zlatnih perla, no iznutra posve zatvoren.

Umjetnost i estetika

Jasna kritika izvana uljepšanih, no iznutra praznih pojedinaca, ljudi bez ikakva milosrđa i socijalne svijesti, kakve svi poznajemo.

No, to nipošto ne znači da nema ravnopravnog doprinosa Žižića, kojeg smo prije njihovih zajedničkih izložbi upoznali kao sjajnog fotografa. Zajedno su, ako je to uopće moguće, postali još ciničniji. I ozbiljniji.

Prvu zajedničku izložbu, u galeriji Karas, nazvali su “0,50”, po iznosu u lipama koliko se dobije kada se vrati prazna boca u dućan, čest način zarađivanja novca manjeg od minimuma. No, ta je boca bila na postolju koje nalikuje na ona luksuznih dućana, napravljena tako da nas mami da je kupimo, uvjeravajući nas u sreću nakon obavljene transakcije.

Izložba koja će u galeriji Lauba trajati cijelo ljeto, nastavlja se na “0, 50”; oni prepoznaju estetiku i jezik suvremene umjetnosti koja se krade i potom eksploatira u svrhu prodaje, i situaciju nastoje obrnuti.

Svijet shopping malla

Ulazeći u izložbeni dio ovog dvojca, dolazite zapravo u prostor koji vas posve dezorijentira. Prostor nema nikakve svrhe; nalikovat će vam vjerojatno na prostor nekakvog shopping centra. No, nema nikakve robe. Samo predmeti kojima se ta roba željela prodati; plastična palma “Made in China”, fotografija velikog, no lažnog osmijeha, uništeni lightboxovi... Prostor u kojemu se, zapravo, osjećamo neugodno i nastojimo pobjeći, iako u potpunosti replicira jezik shopping centara. Naime, ovdje je sve s nekom greškom, koja cijelu situaciju onda dovodi do apsurda.

Autori se pozivaju na glitch, kratkotrajni kvar ili pogrešku u sustavu; u umjetnosti se često koristi pojam glitch estetike; ona se zasniva na interupciji koja neku pojavu ili objekt izvlači iz uobičajenog konteksta i ukazuje na sustav u kojemu se javlja. Dok smo u galeriji Karas gledali predmete više vezane uz luksuzne dućane, ova se izložba bazira na estetici jeftinijih shopping mallova.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 01:18