Vlasta Delimar

‘Kako sam pod zemlju zakopala očevu užarsku radionicu i svojih 40 umjetničkih radova‘

Vlasta Delimar

 Privatni Arhiv
Novi video rad ‘Intimitet‘ poznata performans umjetnica predstavit će u Institutu za suvremenu umjetnost od 22. prosinca

"Moj novi rad pod nazivom Intimitet povezujem s događajima iz osobnog života koji korespondira sa snažnom figurom oca i njegove bivše užarske radionice kroz koju sam ostvarila niz samostalnih projekata i kroz koje sam gradila ne samo svoju umjetnost već i sebe kao osobu. Uz samostalne projekte naravno da sam učila i od mnogih umjetnika i događanja koja su se realizirala kroz performans festivale na Mojoj zemlji kroz desetak godina" navodi umjetnica Vlasta Delimar koja 22. prosinca u Institutu za suvremenu umjetnost otvara izložbu "Intimitet". Riječ je o video radu, koji je nastao u sklopu projekta "Diptih".

Naime, Vlasta Delimar od oca je naslijedila imanje u Štaglincu, na kojem je pokrenula festival performansa Moja zemlja, u sklopu kojeg su gostovali mnogi suvremeni umjetnici.

"Nakon održavanja višegodišnjeg međunarodnog performans festivala i jednog od zadnjih projekta Užarska radionica Ivana Delimara koji je doživio više varijanti multimedijalnih izvedbi pa do predstavljanja filma na nekoliko filmskih festivala u Hrvatskoj i inozemstvu, prošlogodišnjeg homagea velikanu hrvatskog performansa Antoniju Gotovcu Laueru koji nas je svojim prisustvom u Štaglincu zadužio da mu odamo počast, ovo je imanje postalo mjesto memorije" navodi, dalje, Delimar.

Je li živjela na ovom imanju kao dijete, pitamo ju? "Ne. Zgrada, uz koju su bili i skladište i tatina radionica, njemu su služili kao radni prostor. Ja sam odrastala na relaciji Zagreb-Koprivnica". Daljnje je planove što se tiče festivala performansa, prekinuo Covid. "Dolazili su ljudi iz čitave Hrvatske, ali i stranci. Sada čekamo da se situacija popravi" kaže.

Kako ova umjetnica, dalje, navodi uz novi rad: "Danas više nema užarske radionice. Ona je srušena zakopana i nalazi se pod zemljom na istom imanju na kojem je nekada fizički postojala.Njezino postojanje sada zrači ispod zemlje punom snagom svih ostavljenih energija onih koji su boravili i radili uz užarsku radionicu.Mjesto na kojem je postojala užarska radionica pretvoreno je u zelenu površinu kao novi resurs za novo umjetničko djelovanje".

"Intimitet" je bio izbor od četrdeset fotografija radova nastalih kroz četrdeset godina njezina djelovanja a koje su javnosti bile pokazane prošle godine u Hrvatskom društvu likovnih umjetnika. Sve je ove fotografije ova umjetnica također zakopala na vlastitom imanju, uz očevu užarsku radionicu: "Ovim skoro funeralnim činom s jedne strane željela izraziti kritiku na konstantnu površnost i ravnodušnost šire društvene zajednice spram kulture kao važnog segmenta u građenju suvremenog i modernog društva a s druge strane intimu kroz koju sam ogolila sebe u javnosti kao umjetnica kroz četrdeset godina i koja sam još uvijek na margini društva, Pohranjeni i zakopani radovi na vlastitom imanju postali su mjesto memorije uz dodatnu vrijednost. Zakopane fotografije još su jedno davanje sebe i svoje intime u pokušaju nove kontemplacije. Zakapanjem fotografija možda će se otvoriti ponovno i pitanje odgovornosti društva prema potrebama u kulturi za koje bi izgleda mantrično trebali pitati svaki dan.

Uz video rad Intimitet predstavit će i projekt Diptih; iz ljubavi u ljubav u kojem drugi dio diptiha čine fotografije prošlogodišnjeg performansa Tišina živih skulptura u tišini oštećenih kuća. "Ovaj performans nastao je uz suosjećanje s oštećenim kućama za vrijeme potresa u Zagrebu. To su bile kuće koje imaju poseban intiman značaj za same autore.

Obojena tijela Vlaste Delimar (plavo) i Milana Božića (roza) koja su stajala ispred oštećenih kuća, ponašala su se kao potencijalne skulpture uz trenutno stanje i odnos spram oštećenih građevina zbog potresa u Zagrebu. Živa tijela skulpture poistovjetila su se s oštećenim kućama koje su do trenutka oštećenja, kako govori ova umjetnica, "trebale biti kao slika univerzuma koji je brutalno poremećen. Prisustvo živih tijela skulptura oštećenim kućama prenosilo je svoju energiju kao pokušaj revitalizacije i obnove".

Dio izabranih oštećenih kuća bile su: Škola primijenje umjetnosti i dizajna, HNK, kazalište Gavella, Arhiv Tošo Dabac, kino Europa, kino Grič, pošta u Jurišićevoj, Institut za suvremenu umjetnost...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 10:26