LJUBITELJICA UMJETNOSTI

JAVILA SE KRADLJIVICA FOTOGRAFIJE Diplomirana stomatologinja, žrtva nasilja, objasnila svoj čin: 'Ne razumijem zašto sam to napravila'

Helena Margić
 Boris Kovačev / HANZA MEDIA
 

ZAGREB - Nedavni nestanak jedne fotografije Gorana Pavletića iz Galerije na katu zagrebačkog KIC-a rezultirat će u studenom izložbom "Femicid" protiv nasilja nad ženama, što je u srijedu najavila 'glavna akterica' krađe, ali i same izložbe koju joj je kao nagradu ponudio KIC ako se odazove na njihov poziv.

KIC je krajem veljače objavio snimke nadzornih kamera na kojima se vidi nepoznata ženska osoba kako s izložbe uzima fotografiju iz okvira i mirno se vraća na piće u kafić u prizemlju.

Potom je putem društvenih mreža i medija pozivaju da se javi i kao "istinski i visoko motiviranoj zaljubljenici u suvremenu umjetnost" nude nagradu - u formi kustoske izložbe. Cijeli događaj poprima elemente marketinškog trika, što iz KIC-a nekoliko puta demantiraju.

Njezin je identitet otkriven na današnjoj konferenciji za novinare - ona je Helena Margić, doktorica dentalne medicine zaposlena u Sisku kojoj je umjetnost, a osobito fotografija "velika strast". Kaže kako još ne razumije motiv zbog kojega je ukrala fotografiju. 

Na izložbu je došla slučajno, nakon nekog stručnog predavanja, a prva fotografija koja joj je zaokupila pažnju bila je ona starog mosta u Sisku. "Stajala sam ispred nje dovoljno dugo da je svaka inhibicija nestala, nisam mislila na kamere i potisnula činjenicu da bih mogla imati pravne posljedice", rekla je. 

Kada je nakon nekoliko dana saznala da je traže i nude amnestiju bila je oduševljena načinom na koji je KIC pristupio situaciji. "U mješavini srama i straha odlučujem se javiti KIC-u, kao i autoru fotografije kojemu sam se ispričala i ponudila naknadu štete", napomenula je. 

Gotovo filmski zaplet ovdje ne prestaje - iste večeri kada ju je ukrala, fotografija je nestala iz njezine torbe, pa sada ona moli da joj se javi onaj tko zna gdje je.

U znak isprike na konferenciji daruje Pavletiću jednu od svojih fotografija na temu melankolije (njegova izložba u KIC-u bavi se temom melankoličnih prostora), a platit će mu i za ukradenu fotografiju.

Zagreb, 150318.
Konferencija za medije u KIC-u povodom neobicnog slucaja kradje jedne fotografije s izlozbe pod nazivom Melankolicni prostori fotografa Gorana Pavletica. Kako je objasnjeno na konferenciji, kradljivica se dobrovolno javila i ponudjena joj je amnestija od kaznenog progona, kao i nagrada u formi kustoske izlozbe.
Na fotografiji: fotogaf Goran Pavletic i 'kradljivica' Helena Margic.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovačev / HANZA MEDIA
Fotograf Goran Pavletić i Helena Margić

I sama žrtva nasilja

Kako bi dao potporu budućoj izložbi "Femicid", koja će se u povodu Svjetskog dana femicida otvoriti 25. studenog, Pavletić će prodavati fotografiju sisačkog mosta, za koju je posljednjih tjedana porastao interes javnosti. Kako je najavio, pola prihoda od prodaje (cijena fotografije je tisuću kuna) namijenjeno je Sigurnoj ženskoj kući. 

Margić objašnjava kako je prihvatila ponudu za kustosku izložbu jer je i sama bila žrtva nasilja - prilikom napada prijatelja svog nekadašnjeg partnera dobila je teške ozlijede prsta.

Kaže da joj je želja skrenuti pozornost na to da žene, žrtve nasilja, ne nailaze na adekvatnu potporu i reakciju pravosudnih i drugih institucija koje bi im trebale pomoći, a porazno je i da je 25 do 30 posto svih ubojstava u Hrvatskoj počinjeno nad ženama.

Matešić: ne radi se o PR-u, to se doista dogodilo

Snimku krađe fotografije pogledalo je dosad više od 70 tisuća ljudi diljem svijeta, desetak portala prenijelo je vijest o tome, a porastao je i interes za samu izložbu. 

Ravnatelj KIC-a Emil Matešić kaže da nije mogao ni pretpostaviti da će sve krenuti u ovom smjeru, u početku su bili u panici, no predomislio se nakon što je vidio s kakvom je elegancijom i nježnošću fotografija ukradena, zbog čega je zaključio da se radi o ljubiteljici umjetnosti. 

"Ne čudi me da mnogi misle da se radi o PR-u, no moram ih razočarati, to se doista dogodilo", istaknuo je. 

Objasnio je i zbog čega je ponudio kustosku izložbu počinitelju krađe: "Htio sam reagirati tako da suvremena hrvatska umjetnost izvuče neku korist". Potaknut Beuysom i njegovom "Svaki je čovjek umjetnik" kaže da je želio vidjeti što kao ravnatelj može napraviti u davanju šanse nekim ljudima da izađu u javnost. 

Goran Pavletić, autor fotografije i nekadašnji ravnatelj KIC-a, slaže se sa svim poduzetim koracima i iako je u početku bio užasnut krađom, no prijedlog ravnatelja bio mu je simpatičan. 

Jedino mu je, napominje, smetalo što je kroz mnoge medijske napise izložba pala u drugi plan, no "pomirio se s time da živimo u vremenu kada sve zanimaju više skandali nego sama umjetnost".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 11:52