IN MEMORIAM

JAMES ROSENQUIST Uz Warhola i Lichtensteina ključna figura pop arta 60-ih

 Wikipedia / Flickr

Američki umjetnik James Rosenquist preminuo je u 84. godini života nakon dulje bolesti, kako je The New York Timesu priopćila njegova supruga Mimi Thompson. Rosenquist je jedan od umjetnika koji su definirali pravac pop arta šezdesetih godina.

Rođen je u malom mjestašcu u Sjevernoj Dakoti, u dolazi New York pedesetih studirati slikarstvo, pod majčinim utjecajem. Kako bi se uzdržavao, od devet do pet je radio u reklamnoj industriji, po noći je slikao apstrakciju. Kasnije je to dvoje spojio. Bio je suvremenik Andyja Warhola i Roya Lichtensteina, zajedno su prekinuli s tradicionalnim stilovima prošlosti. U tzv. visoku umjetnost, slikarstvo, uveli su i tehnike i prizore iz reklama, a likovna ih je publika ili obožavala ili prezirala. Međutim, u svojoj autobiografiji “Slikanje ispod nule: bilješke o životu u umjetnosti” jasno je svoj opus razlikovao od dvojice kolega: “Za razliku od Andyja, nisu me nikad zanimale filmske zvijezde, za razliku od Roya, nije me interesirala ironična simulacija pop medija. Želio sam slikati misteriozne slike”. Uz suvremeni konzumerizam, naime, jedna od inspiracija bilo mu je slikarstvo nadrealizma, a najpoznatiju sliku naslikao je inspiriran “Lopočima” Claudea Moneta.

Avion i suncobran

Rijetko se, gotovo nikad, bavio politikom. Ipak, slika s upravo takvim sadržajem donijela mu je svjetsku slavu. Riječ je o slici “F-111”, golemih dimenzija, 26 metara, koja je bila protiv američkog militarizma u ratu u Vijetnamu. Na slici su bili borbeni avion, suncobran za plažu, špageti i umak od rajčice, atomski oblak, onaj u obliku gljive, i plavokosa djevojčica ispod sušila za kosu koje svojim oblikom nalikuje toj atomskoj gljivi, izgledalo je “poput pogleda iz rezorta na nuklearnu bombu”, kako je kasnije slikovito opisao. Želio je prikazati, pojasnio je, kako se mnogi u američkoj konzumerističkoj svakodnevici prave da je situacija normalna i da se ništa ne događa, no slika je ukazivala na drugo. Velikim dimenzijama slike, tumačio je, davao je “steroide pop artu”. Riječ je bila, u stvari, o slici u slici i prvi put je izložena javno, okruživala je sva četiri zida znamenite galerije Lea Castellija. Danas je u njujorškoj MoMA-i.

Kennedyjev portret

Međutim, prva slika koju je napravio nakon apstrakcija, u stilu pop arta, bila je portret tada novoizabranog predsjednika Johna F. Kennedyja, slika se zvala upravo tako “Novoizabrani predsjednik”, a prikazan je uz dijelove automobila i kolač. Sve je bilo naslikano vrlo hladno, i naizgled ravnodušno: “Interesirali su me ljudi koji su sami sebe reklamirali. Činilo mi se da njegovo lice obećaje polovicu Chevroleta i komad kolača”. Poznat je i rad “Volim te, moj Forde” - prikaz prednjeg dijela najnovijeg modela ovog automobila, poljubac filmskih zvijezda i špagete u umaku od rajčica: sve zajedno u kolažu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 00:42