NA DRUGI NAČIN

Izložba u galeriji Adris: Ulovljena bit rock’n’rolla na ženski način

ZAGREB - Nekoliko je razloga zašto sam se odlučila na ovu izložbu. Posljednji je među njima taj da mi je dosta ego tripova, predugo sam radila s muškarcima - rekla je američka kustosica Gail Buckland, neposredno uoči otvaranja izložbe najvažnijih rock fotografija koje su snimale žene.

Bilo joj je interesantno, nastavlja, što su sve ove autorice morale činiti kako bi došle do željenog prizora: - Za dobru fotografiju doslovno su se trebale u prvim redovima fizički boriti s muškarcima. Mnoge su se od njih, kad su odlazile u back stage, morale kamuflirati, oblačiti u vrećastu odjeću kako ih ne bi pobrkali s gruppie djevojkama, kao što je to radila lijepa Jill Furmanovsky.

94-godišnja Jinni Dellaccio rock fotografijom se počela baviti u Seattleu u svojim četrdesetim godinama, nakon uspješne karijere u modi, a snima i danas. Njezini su portreti gotovo pa slikarski, pokazuje to i fotografija usamljenog Neila Younga, snimljenog 1967. u hotelskoj sobi, također u Rovinju.

- Muzika nije mogla sama promijeniti svijet, trebala je slike. Bez pomoći fotografije glazba ne bi mogla dočarati bunt, oslobođenje, ekstazu i dinamiku rocka - nastavlja Buckland, gošća Photodaysa, poznata kustosica kojoj, dok priprema izložbu, nije teško obići i pola svijeta kako bi upoznala sve protagoniste izložbe.

Ni jedan joj detalj nije nevažan. Dellaccio živi u kući s pogledom na tjesnac Puget Sound koji se ulijeva u Tihi ocean te objašnjava: “Razumijem emocionalnu i vizualnu snagu prirode: sumaglice, mora, svjetla, drveća”. To sve utječe na njezin slikarski pristup fotografiji.

Fotografkinje su bilježile portrete ljudi koje dobro poznaju, pa su opušteni s njima, vjeruju im. Poljubac Blondie i Chrisa Steina snimila je Roberta Bayley koja je bila portirka na ulazu njujorškog punk kluba CBGB. Nije se smatrala profesionalnom fotografkinjom, snimala je iz zabave.

Muzeji danas o njezinom radu misle drukčije. Kate Simon, pak, bila je prva susjeda i prijateljica Boba Marleyja te je snimila i njegov portret za naslovnicu albuma “Kaya”, koji je među sto omotnica koje su obilježile 20. stoljeće. “Fotografija se ne može dogoditi. Osoba vam ju je mora dati i vi morate biti spremni”, kaže Simon, koja je uz rock fotografiju snimala i Andyja Warhola, Paula Gettya, Dennisa Hoppera...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 04:33